Kost iFokus

Kost

Etikett: rådochrön
Läst 1723 ggr
[Fee]
0

Sambandet mellan finnar & kost

Äter mest rawfood och har ätit det i nästan ett års tid och fattade inte ett tag varför jag fick enormt mycket finnar. Upptäckte efter ett tag att det var "kakao nibbs" som var boven i dramat. Någon som vet varför man får finnar av kakao? Nyfiken hur det fungerar. Vilka ämnen reagerar kroppen på och varför?

Anterrabae
2

Kakao innehållet ganska mycket ämnen som kropen uppfattar och använder som östrogen. Samma med soya. Och med rubbad östrogen/hormonobalanser så är finnar ganska vanligt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Korpglugg
0

Argh, det visste jag inte om kakao 😭

Anterrabae
0

Åh inte? De tre största östrogenbovarna är soja lakrits och choklad. Vad jag fattat, i den ordningen.

//Ida

Garm
0

Mycket intressant. Visste att kakao och soja är bovar i östrogendramat, men hade ingen aning om att lakrits hade samma effekt.

Dags att inse att jag måste lägga ner intaget av alla tre, även om jag inte äter av det dagligen. Det märks tyvärr nästan direkt om jag ätit för mycket av något av bovarna. Hade dock inte kopplat lakritsen till finnarna, förrän nu.

Anterrabae
0

Personligen ligger jag lågt i östrogen. Och har således svårt stt få igång mensen. Och jag kan med lakrits "äta igång den" :P Blir alltid äckelsugen på just lakrits vid PMS.. Och det går över nästan helt när mensen väl kickat igång.

//Ida

Garm
1

Fascinerande hur kroppen fungerar. Kosten spelar mycket stor roll hur kroppen mår. Jag har märkt att sedan jag lade om kosten ganska mycket för tre år sedan att hela jag mår så mycket bättre. Framförallt slutade jag med så mycket socker och kakaoprodukter. Hyn var det första som förbättrades markant. Har även helt blivit av med menssmärtan

Anterrabae
1

Jo kroppen är fenomenal på att rätta till sig när den får rätt förutsättningar :)

//Ida

[Fee]
1

Tack så jätte mycket! Hade heller ingen aning om lakritsen. Så intressant hur allting funkar!

Zabbio
0

Uuush.. jag vissye detta men ändå åt jag en stor bit choklad igår :p måste lära mig att äta annat godis om jag tvunget vill ha gpttis. hatar finnar. chips.. är det acneframkallande? Inte nyttigt det vet jag.. men nån gång i veckan kan man väl få äta lite skräp. Fast vill inte få finnar… vid mensen får jag också finnar. Sjukt irriterande… även om jag undviker choklad. Tips?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MrsGoldfire
0

Jag tycker min hy i ansiktet blir bättre när mensen kommer. Är halten av östrogen som lägst då kanske?

Älskar lakrits, choklad och kakao…

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…