Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1224 ggr
Lillaaflickaan
2014-04-24 12:27
0

Diabetes

Hej. Jag skulle vilja ha lite hjälp. 
Min pojkvän har diabetes och äter gärna samma saker som han vet funkar med sin diabetes, men nu skulle vi vilja ha tips på olika maträtter och godis som även funkar när man har diabetes och vill ha långvariga kolhydrater, men även kunna gotta till det ibland. Någon här kanske har lite tips. Tacksam för alla tips.

Maja
2014-04-24 12:41
2

Som diabetiker äter jag väl i princip som vilken annan människa som helst - men det är väl egentligen bäst att undvika allt för mycket socker och snabba kolhydrater (och det gäller nog de flesta). 🙂

Jag äter vegetariskt idag, mycket sallader/grönsaksröror och tycker att det fungerar bra med mitt insulin. Ligger på låga doser och stabilt blodsocker. Grönsaksstavar med gräddfil är gott på kvällen.

Äter väldigt mycket rödbetor i olika former - favoriterna är denna (jag kör dock utan honung) och denna. Gott, enkelt och mättande! Fick även ett annat tips om att koka dem, skiva dem och panera dem i ägg och ströbröd - oerhört gott och mättande! Servera med en sallad eller fullkornsris och någon sås så blir det mer "matigt".

Ägg är jättebra - mättande och påverkar blodsockret minimalt. Det går ju att variera otroligt mycket också! Äggröra eller omelett till frukost är mättande och stabilt. Om han tycker om ost så kan man ha i det, eller smula fetaost över.

Innan jag började med min vegetariska kost åt jag ofta lax - mättande och gott. Speciellt nu när grillsäsongen snart är här! Grillad lax, sås och sallad - ingenting som påverkar blodsockret mycket. Givetvis kan ni även grilla kyckling, kött, korv eller annat. Woka strimlat kött/kyckling/korv med wokgrönsaker - också schysst mot blodsockret och mättande.

När jag vill ha godis/efterrätt så kan jag gärna ta färska bär/frukt med lite vaniljkvarg eller vispgrädde. Mörk choklad, nötter, smaksatt keso (antingen färdig eller om jag blandar i riven choklad och nötter/vaniljpulver).

Lite tips från en diabetiker som snart "firar" tio år med sin sjukdom. 🙂

Anterrabae
2014-04-30 08:42
0

Hej, Jag har också diabetes, sen 12 år :) Jag har väldigt instabilt blodsocker som gärna sticker iväg. Och sen faller jag platt som en pannkaka. Det försöker jag lösa mes att hålla nere kolhydraterna. Undvika ffa sädesprodukter, ris och majs som är mina största bovar. Hålla nere potatis, men kan ära lite med andra rotsaker tex. Undviker socker så långt det går. Brukar försöka äta kött/fisk/skaldjur/ ägg, baljväxter osv Proteinkällor. (Svamp, nötter, frön) och sen en del av portionen råa grönsaker och en del tillagade. Äter jag kolisar som pasta/ris så är det bara lite. Som bonus. Det har stabiliserat sockret och sänkt insulinbehovet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lillaaflickaan
2014-05-05 17:00
0

Tack super mycket för allt tips :-)