Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 916 ggr
[tililili]
0

Hur mkt bör kosten varieras?

Hej, jag håller på och försöker få ordning på mina matvanor, de är nu helkassa. Så jag misstänker att det blir ett steg i rätt riktning vad jag än gör. Men hur mkt bör man variera maten om det ska vara hälsosamt?

Har svårt att låta bli att småäta och har gått upp i vikt. Nu är det bara kaos på matfronten.

Jag har svårt att äta på morgonen om jag ska iväg, så planen är att fortsätta med mitt kaffe på morgonen och sen ta med en smörgås till skolan.
Äter ganska mycket ägg, och tror jag mår bäst utan för mkt bröd och pasta och sånt eg. är nog sockerberoende nu tror jag. Räcker det att variera lunchen? Är det ok att äta samma lunch en vecka i taget ungefär? Lagar oftast mat för veckan på söndagar. Missar jag något om jag kör typ så här :

8-10 Smörgås, två ägg, majonäs, rivna morötter

12-14 Lunch- ca 500kcal recept från tasteline  försöka variera med fisk, potatis, ris…vet inte så noga

15-17 nån frukt eller ngt nyttigt gott, bakar en del med proteinpulver, lite mandel mm.

18-19 Gröt, ägg och jordgubbar och tunnpaltbröd med avokado. 

Slut ätet. Ngt senare är ok, men ska försöka vänta minst en timme i mellan. Typ en banan med lite jordnötssmör eller så.

Anterrabae
1

Det är väl bra att börja där man känner stt man klarar av och har det genomförbart tänker jag. Om lunchen känns som ett genomförbart mål så greja där! :) Spontant tycker jag att det låter som mycket kolhydrater, men det beror nog på att de inte är så nyttiga för mig :) Tänk på att försöka att inte vara fettskrämd, använd fett av god kvalité. Det behöver din hjärna :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CelsiusT
0

Tycker det låter bra. Tycker inte att man måste vara rädd för varken kolhydrater eller riktigt fett, men lagom är bäst (om inte man har någon speciell orsak till att utesluta något specifikt).

Men vad menar du med variera? Du skriver tex "försöka variera med fisk, potatis, ris". Vet inte hur du tänker, men vill ändå förtydliga. Variera inte med antingen fisk eller potatis. Försök att se till att varje måltid består av alla delar. Kött/fisk/ägg/mejeri och pasta/potatis/ris/bröd och grönsaker/frukt. Vilken mängd man väljer av varje del (dvs vilken typ av tallriksmodell man väljer) beror lite på om man är barn, om man tränar, om man vill gå ner i vikt eller om man är vuxen och vill hålla vikten osv. 

Att äta samma mat till lunch varje dag i en veckas tid är helt okej så länge den innehåller alla delar man behöver, men det kan ju bli tråkigt. Anledningen till att det är bra att äta olika saker är ju också för att varje måltid kanske inte är 100% komplett, men med variation (olika typer av måltider som var för sig är så kompletta man kan) så får man ändå i sig det man behöver.

Medarbetare på westernridning.ifokus