Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1550 ggr
CelsiusT
1

Fördelning av måltider

Dom flesta människor äter ju frukost på morgonen, exakt vad det består av är ju lite olika men här brukar det bli två mackor.

Sen det här med lunch, middag och kvällsmat. Hur är det egentligen bäst att fördela måltiderna? Är det nyttigast att äta största målet mitt på dagen (vid lunch) och sen äta lättare på eftermiddagen och kvällen. Eller ska man äta lätt mitt på dagen, tungt på eftermiddagen och lättare på kvällen?

Varför bör man göra si eller så?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em_
0

En rejäl frukost är ju det gamla klassiska rådet. Undrar om det ligger något i det?

CelsiusT
1

Jo såklart en rejäl frukost bra, dock är det inget som jag klarar av ;P

Och det är inte egentligen frukosten vi diskuterar här hemma. Utan det är fördelningen av dom två målen på dagen. Frukost blir det som blir och kvällsmaten ser ut ungefär densamma men något mindre mängd och ibland lite roligare grejer.

Men det här med måltider runt 12-snåret och på eftermiddagen (runt 16-18-tiden). Hur fördelar man mängden mat där bäst? Har en kompis som säger att det är mest nyttigt att äta det stora målet mitt på dagen och bara äta något enkelt (typ mellanmålsaktigt) på eftermiddagen och kvällen. Men jag är invand med att man äter något enkelt mitt på dagen, typ mackor, omelett, pudding, lite rester eller liknande. Sen på eftermiddagen runt 17-tiden så äter man huvudmålet bestående av tex kött, potatis, grönsaker och sås.

Scorpio97
1

Jag tror det beror på vad man tycker själv. Vissa trivs bäst med att äta en stor lunch, och andra trivs bäst med att äta en stor kvällsmat/middag.

Själv tycker jag att jag mår bäst på att äta två stora mål om dagen. Sen eventuellt lite grönsaker eller nötter däremellan, men oftast ingenting. Stor frukost skulle jag aldrig klara av att få i mig. 
På helger och lov äter jag lunch och middag, men när jag går i skolan så äter jag middag och kvällsmat. Tycker det är jobbigt att äta i skolan, blir bara trött av det då. 

Och om jag äter fem-sex gånger om dagen som brukar rekommenderas, då blir jag jättesockersugen och går och kikar i skafferiet hela tiden emellan måltiderna. 

Så gör som du tycker känns bäst (:

//Jessie

keptak
1

Jag tror också att det bästa är att känna efter vad man själv trivs mest med. Det bästa är nog att testa sig fram.

Mitt största mål är lunchen och det trivs jag mycket bra med. Jag kan inte äta för mycket till frukost. Sen ett par timmar efter lunch äter jag ibland mellanmål som oftast är ett kokt ägg eller några skivor skinka. Sen middag (som inte är så mycket som lunch) och innan jag lägger mig äter jag kvällsmål bestående av kvarg och avokado eller nötter.

Facie
1

Det finns ingen speciell tid som är bäst att äta på enligt många kostrådgivare jag läst artiklar av. Det som i slutändan räknas är hur mycket kalorier man får i sig, inte när man får i sig dem.
Man bör anpassa sina måltider till när man behöver mest energi :)

Pretty wise //

CelsiusT
0

#5 Det var ett bra svar, men frågan är hur man bör anpassa maten efter energiåtgång. Tänker som så att efter middagen så orkar jag knappt göra någonting, då är man mätt och kroppen behöver vila för att ta hand om maten. Efter middagen blir det oftare lättare aktivitet eller kvällsvila. Men kanske att jag egentligen gör mer mitt på dagen så då borde man alltså äta mer då? Men då är det ju tufft att komma igång med aktivitet igen känner jag.

Facie
0

#6 Jag förstår hur du menar, många kommer lätt i matkoma efter de ätit. Äter du väldigt mycket när du väl äter? Kanske är de bättre att äta lite mindre och oftare om du känner att du blir väldigt trött efter maten.

Jag har inte direkt de problemet just nu eftersom jag går på diet och äter ganska små portioner vilket inte gör de så svårt för kroppen att smälta som en rejäl portion ris och kött tex. Men anpassar ändå så det går minst en timme mellan ett mellanmål och träning, äter mycket sällan ett stort mål innan jag kört dagens träning.
Jag lägger störst vikt på middagen eftersom då är jag som hungrigast och har nästan alltid hunnit träna innan, har aldrig i mitt liv ätit lunch och har lite svårt att få i mig ordentligt med lunch.

Pretty wise //

CelsiusT
0

#7 Nej äter inte särskilt mycket när jag väl äter. Men olika mat är olika tungt att smälta och påverkar därför kroppen lite olika. Mackor, en omelett eller sallad är inget som påverkar kroppen något nämnvärt och jag kan lätt komma igång med aktiviteterna igen. Men samma mängd i kött, potatis o sås gör ju att kroppen måste jobba på ett annat sätt. 

Personligen är jag ju van att äta det tunga målet på eftermiddagen och kommer nog fortsätta med det, främst för att jag inte har lust att laga tung mat mitt på dagen. Men frågan uppkom ur en diskussion här hemma och det är ett intressant ämne.

Anterrabae
1

Jag håller med om att det bästa är att känna efter när och hur mycket kroppen vill ha. Inte tvinga sig liksom. Jag äter personligen ingen frukost, eller väldigt lite. Och så fördelar jag resten på frukostliknande lunch, ev mellanmål eller tidig middag. Vid tidig middag blir det mellanmålsliknande kvällsmat, och blir det sen middag så blir det inget mer efteråt. En sak jag däremot slogs av, när jag läste igenom tråden är eftermatentröttheten som beskrivs.. Det brukar vara ett av de viktigaste symtomen på att man äter mat som kroppen inte tycker om/man har svårt att smälta/rent av inte tål. En vanlig bov i dramat är vete, och resten av sädesslagen. Och de ger oftast inte direkta symtom, när de äts. Utan allmänna symtom.. Maten vi äter ska ge oss energi, göra oss pigga. Inte slå ut oss så vi måste vila/sova. Då äter vi fel.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CelsiusT
0

#9 Fast jag har lärt mig att man blir trött efter maten en stund för att man ska vila och inte sätta igång arbete med en gång. Sätter man igång med arbete med en gång efter en tung måltid så får man ju ont i magen. Alltid vila 15-30 min efter maten har jag lärt mig och tycker det låter ganska logiskt egentligen. Varför inte liksom?

Anterrabae
1

Absolut, men maten i sig ska inte knocka en. att äta och vila för magens och matsmältningens skull är en sak, att äta och bli jättetrött eller såpass utslagen att man MÅSTE vila är en helt annan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CelsiusT
0

#11 Tror nog du missförstår mig. Blir trött efter maten, sådär som man blir när man är mätt och belåten. Vill gärna ta det lugnt en stund efter maten och har ingen direkt ork att sätta igång med full aktivitet, men blir absolut inte utslagen eller knockad av maten. Tror nog kanske att det mer är en vana egentligen, eftersom jag redan som barn drillades i att man inte ska rusa från matbordet utan man sitter ner och äter i lugn och ro och tar det sedan lugnt en stund efter maten. 

Blir en väldig kontrast mot min sambo som kommer in från full aktivitet, sätter sig och slänger i sig maten så fort han kan och innan man ens hunnit släppa besticken så är han på väg ut genom dörren igen för att fortsätta arbetet. Jag sitter gärna kvar och "tar en kaffe" på maten innan jag fortsätter med någon aktivitet (även om det inte nödvändigtvis menas att jag dricker kaffe efter maten, menar mer grejen att ta det lugnt). Och jag är nog mer över lag att efter middagen så gör man ingen tyngre aktivitet. Då blir det lättare plock och pill och nedvarvning.

[Oceansoul]
1

Tror ärligt talat att det inte spelar så stor roll om frukosten eller lunchen är det största målet på dagen eftersom att man hinner förbränna den energin under dagen hur som helst. När jag inte tränade åt jag gärna en stor frukost på morgonen (särskilt eftersom att jag inte tyckte om lunchen) nu när jag tränar består frukosten av ett pre-workout/after-work out mål. Det ena endast en matsked jordnötssmör och aminosyror medan det andra målet ofta består av keso och en banan exempelvis. 

Jag äter hellre en större lunch särskilt eftersom att det gäller att stå på sig längre mellan lunchen och middagen (och att blodsockret gärna svänger omkring halvfyra snåret)

Kolhydrater endast till eventuell frukost eller lunch. Middagen är bra om den är fett och proteinrik så svänger inte blodsockret lika mycket på kvällen och man håller sig mätt.