Kost iFokus

Kost

Etikett: kostvidsärskildabehov
Läst 2065 ggr
[JeanetteK]
2

Kost för att höja/stärka immunförsvaret

Hej! Har försökt söka lite på sidan men tycker mig inte ha hittat svar på detta. Har ni tips på vad man bör äta alternativt avstå från när man vill höja och stärka sitt immunförsvar? Det gäller framför allt min son som är 15 år men även min man. De åker på väldigt mycket infektioner och framför allt sonen. Jag har varit otaliga gånger med honom på vc och kollat hals och annat och det är alltid "bara" virus.

När vi tittade på Mästarnas mästare pratade simmaren Frölander om att han ändrat sin kost just för att han blivit sjuk mycket från början. Tycker att vi äter bra och varierat men jag är övertygad om att man kan göra förändringar som hjälper kroppen.

Om någon har tips eller idéer är jag mycket tacksam.

Facie
0

Jag vet att blåbär är bra för immunförsvaret! Men sen handlar de nog mycket om en varrierad kost. Googla lite, finns säker många bra sidor med rekommendationer :)

Pretty wise //

[JeanetteK]
1

Blåbär låter bra, det gillar vi! 👍Tack.

Jag ska absolut rota vidare.

DesK
3

Bra kosttillskott kan vara bra för att stärka imunförsvaret. C-vitamin med zink är bra, D-vitamin och Omega3 likaså. Sedan är det viktigt att äta så ren mat som möjligt, helst ekologisk och utan tillsatser. Dvs mat lagad från grunden av bra råvaror.

/Désirée

[JeanetteK]
1

Tack Désirée! Ska tänka på det. Det är så lätt att man tar till halvfabrikat när tid och ork inte räcker till.

Anterrabae
5

Top-3 listan vad gäller att sänka sitt immunförsvar (eller eg ge det annat att jobba med så infektionerna får fäste) är på första plats Socker. Det har gjorts tester som visar att sockerkonsumtion paralyserar 75-90% av immunförsvaret i upp till en timma. Så känner man att något är på G och så tröstar man sig med sött då kan man nästan garantera att infektionen sätter sig. På andra plats, vete (men även övrig spannmål) orsakar inflammationer, tröttar ut immunförsvaret och bidrar till läckande tarmväggar och dålig/svag tarmflora. (75% av immunförsvaret bor i magen.) Och på tredje plats kommer mjölk. Ffa homogeniserad och pastöriserad. Mjölken är slembildande och för många människor belastande så de får sänkt immunförsvar. Om man i tillägg till ovan lägger fokus på ekologiskt rent och mycket färsk frukt och grönsaker, hyfsad andel rått. Kör en kur med multivitamineraler, plus extra D-vitamin Omega 3 som Désirée sa så är det bra. Hemkokt buljong och levande egengjord surkål, lagar magen och stärker immunförsvaret. Sen kan man ta till produkter som ex echinasea, kan jang och chisandra som ju också.. Men ensamt gör inte detta så stor effekt, ffa inte i längden. Har de fått mycket antibiotika och skräp också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[JeanetteK]
1

Tack för jättebra tips Ida! Många bra och tänkvärda saker… svårt bara att få min 15-åring att avstå socker och vete. Får vara lite smart och smyga in och bort saker utan att han märker det. 😉Skämt åsido så ska jag prata med honom också så han kan ta eget ansvar i detta också. Tack igen! 🎈

Anterrabae
1

Ja men delar man med sig av informationen kan de ju överraska med att själva bestämma dig för det som är rätt :) det vet jag att stora tösen gjorde här hemma, när hon inte stod ut med sitt mående längre. Vet flera tonåringar som mer än gärna tagit ansvar för sitt mående, och lagt om kosten. Svårare brukar det däremot vara med deras fäder :P envisa och inrutade liksom.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[JeanetteK]
1

Ha ha! Ja det har du nog rätt i! 😃

Endezeichen
2

Vitlök är bakteriedödande, en gammal medicinalväxt och innehåller mycket, Så ät mat med vitlök :).

[JeanetteK]
0

#9 Tackar! Ja vitlök gillar vi!

Halvdansken
0

Magnesium är också en såndär bra sak att ta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

DesK
0

Nu vill jag berätta en liten historia!

Min dotter var ensam hemma härom kvällen och natten. Hon läste då boken Äkta Vara av Mats-Eric Nilsson. Därefter rotade hon runt i våra skåp och kyl och frys. När jag kom hem sa hon till mig: Mamma vi har ju ingenting i skåpen med en massa tillsatser i! Jag svarade: nej, jag vet. 

Dottern fortsatte med att konstatera att däremot finns det alltid gott om rena och bra råvaror hemma, så det alltid går att göra bra mat eller någon godsak. På så sätt är jag mycket bortskämd, sa hon.

Genom att ha bra råvaror hemma och skaffa sig ett antal snabbgjorda recept kommer man långt. Till vardags tar vår matlagning sällan särskilt lång tid, mellan 15 och 30 minuter är det vanligaste.

Resultatet av min envishet att laga allt från grunden är att båda mina barn har varit ovanligt friska och knappt har haft någon frånvaro i skolan. Likaså är jag själv sällan sjuk och behöver inte ha någon överdriven rädsla för att bli smittad.

Industriellt framställt bröd av typen vitt och eller sötat bröd har aldrig förekommit här hemma. Bröd som jag köper är Finn Crisp och Knäckebröd.

/Désirée

[JeanetteK]
0

Det låter ju toppen Désirée! Du får komma hit och rensa mina skåp och ge mig en kurs i hur jag ska göra! 🙂

DesK
0

Jeannette det gör jag gärna 🙂

/Désirée

ManU77
2

Eftersom socker har skrivits om tidigare känns det inte som att jag behöver upprepa det… men jag antar att jag precis är i färd med att göra just det. Minimera mängden socker i er kosthållning.

Ett annat tips från mig är att försöka utesluta så mycket spannmål som möjligt ur kosten.

Dessa två åtgärder är förmodligen riktiga tungviktare för att stärka ett klent immunförsvar… och att inte överkonsumera fetter rika på omega-6.

tlover
3

Vad jag har förstått är det bra/viktigt att äta mycket varierade grönsaker, frukter etc då frukt och grönt innehåller mer än bara vitaminer och mineraler utan även många hjälpämnen som man inte får om man äter kosttillskott.

Dessa hjälpämnen har man inte kunnat forska om så mycket men man är ganska säker på att dom är viktiga för människans hälsa (annars skulle man ju kunna äta helfabrikat + tabletter och allt skulle vara ok).

En bra start kan ju vara att äta grönsaker till varenda måltid, om man redan gör det kan man öka mängden.

Till efterrätter och annat gott kan man tex äta bär, det gör mormor och morfar och dom är 85 och arbetar i skogen varje dag fortfarande (mormor står för maten morfar för vindfällorna) så nått måste dom ju göra rätt.

l'm back

[JeanetteK]
1

#15 Hade missat ditt svar. Lite sent men ändå - tack! Varför ska man inte överkonsumera omega-6?

#16 Ja, frukt och grönt tror jag också är en viktig del i det hela. 🙂

tlover
1

#17 jag kan svara på den, omega6 är inflammatoriskt så det är inte bra för kroppen (kroppen ska inte behöva bekämpa inflammationer konstant). Lite är ok med det viktiga är att man har balans mellan omega 3 och omega 6

l'm back

[JeanetteK]
1

#18 Tack! Vad finns omega 6 i. Omega 3 är väl fisk eller hur?

tlover
1

#19 Omega 3 källor är tex fisk, alger, skaldjur, linfrön och kallpressad linfröolja, kallpressad rapsolja, valnötter, chiafrön, ägg från höns som är frigående på riktigt, gräsbetat kött osv

Omega 6 finns i blandannat, spannmåls uppfött kött, sojaolja, solrosolja, sesamolja osv

Det finns oftast lite omega 3 i dom som är rik på omega 6 och vice versa

l'm back