Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 5587 ggr
MatVeronica
2

Vitlökspulver

Jag är vitlöksälskare och köper ofta färsk vitlök och använder i maten. Nu hade min sambo köpt hem vitlökspulver då vanlig vitlök var slut i butiken.

Jag får för mig att vitlökspulver inte är lika "äkta" som färsk vitlök. Är det så? Rent hälsomässigt, är det samma? Eller har en del av vitlökens nyttigheter försvunnet i och med att den torkats? Eller kan jag lika gärna krydda med vitlökspulver och slippa krånglet med att pressa färsk vitlök som bra fastnar massor i vitlökspressen?

Fridaaaa
0

Vitlökspulver som är i butikerna brukar innehålla mycket salter och så, även så med övriga kryddor i butik.

Nja ren vitlök är det ju inget tillsatt eller så, så ekologisk vitlök är ju bättre än vitlökspulver från matbutik ja.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MatVeronica
1

Jag läser på burken nu: Ingredienser: Ekologiskt vitlökspulver. Ursprungsland Egypten.

Borde det inte stå om det är salt inblandat?

Tant Grön
1

Om man vill ha det nyttiga från vitlök så skall man inte tillaga den. Man kan hacka och ha lite på smörgås. Man kan plantera några klyftor och klippa det gröna, det är lite mildare och väldigt gott på smörgås eller i mos t.ex.

Gasoline
1

Det är en sådan pass lite mängd, så att använda det istället för vitlök då och då bör inte ha någon dålig effekt för hälsan 🙂

Men inget är ju nyttigare, bättre och godare än "äkta vara", dvs en vitlök. 👍

DesK
4

Färsk vitlök är alltid att föredra, den har ju alla näringsämnen i behåll. Det finns rent vitlökspulver i butik. Kolla noga vad det står i innehållsförteckningen. Står det bara vitlökspulver eller vitlöksgranulat, så är ingenting tillsatt.

/Désirée

Fridaaaa
2

#2 Jo är det salt ska det stå med, alla ingredienser ska stå med, som jag förstått det. 
en av få utan tillsatser med salt och annat ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
1

Jag tycker dessutom att det är en ganska stor skillnad i smak mellan vitlökspulver och färsk vitlök. Känns nästan som olika "kryddor"

/Maria

Halvdansken
3

Pressa inte löken, det är hopplöst. Lägg den på en skärbräda, lägg kniven över (knivbladet neråt) och tryck till, så "krossar" du liksom klyftan. Sen hackar du sönder den lite mer. Går fort, och man slipper spill.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anterrabae
2

Vitlökspulver är vara vitlök (annars heter fet krydda) det är tillagad (iom torkningen) och har därför annan smak än färsk. Jämför Rå och stekt/rostad gul lök.. De passar vid olika tillfällen. Har man tänkt sig att hetta upp den råa vitlöken i mat så kan man byta ganska rakt av. Annars ser jag dem som komplement till varandra..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade