Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1665 ggr
Anterrabae
1

Sockerfria veckor 26 och 27

Vilka hänger med på nya sockerfria utmaningar?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[JeanetteK]
2

Åh, jag har just funderat på det här med socker. Vad är reglerna? Räknas frukt som socker? Eller är det typ godis och kakor?

Anterrabae
2

Vi har tidigare sagt att man själv sätter sina gränser, vad som räknas osv. Vissa drar ner, andra håller sif borta från allt tillsatt socker medan ytterligare andra kör stenhårt. Välj en nivå man klarar, men som är en utmaning. Typ. Då är det lättare att fortsätta, och göra ev bestående förändringar.

//Ida

[JeanetteK]
2

Perfekt! Då är jag med. 🙂

Då väljer jag att inte äta godis eller bakverk och liknande.  Även glass…. 😭 Tror jag måste tillåta mig frukt och även lite sylt på morgongröten. Måste skriva upp mina regler annars kommer jag garanterat fuska redan ikväll. 😛

Detta kommer bli jobbigt! Är i en period där jag snart har en stig mellan arbetsrummet och kylskåp/skafferi.

[TanatosNyx]
2

Åh, jag hakar på, kör med lösa tyglar här.

Jag har inte räknat hittils men är minst en månad på väg redan. Jag kör på godis och gottefritt, men är ej strikt i kosten. Äter t.ex. pasta och stärkelse. Undviker söta drycker och sånt dock. Det ska bli spännande när gravidcravingsen kickar in, hehe 🤪

OlgaMaria
1

Jag är på! Har ätit alldeles för mycket kakor på sistone.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[JeanetteK]
1

Igår åt jag inget som jag inte borde. Jag åt en nektarin, en apelsin och lite jordgubbar. Och några få torkade aprikoser. Men inget godis, inga chips, inga kakor och ingen glass. Jag märkte att min knasiga mage mådde bättre både igår kväll och imorse. 

Idag har jag inte heller ätit något utanför mina regler än så länge. Men det är svårt! Jag har inte tänkt att svulla frukt heller, så det här att inte äta på något är svårt.

[crs]
0

Jag är med! Försöker lägga om kost till att utesluta gluten och socker. Inte lätt i början! Tänker tillåta mig hallon som godis ibland, men inget tillsatt socker och inga andra frukter eller bär.

Endezeichen
1

Hej! Är det okej om man joinar utmaningen såhär sent? Efter mycket upplevd stress och press har jag slagit mig ner i ett träsk av socker, siktat mjöl och småätande. Har försökt att eliminera socker (och siktat mjöl) då jag märkt att kroppen inte gillar det (jag gick från en kost med en sockerhalt på nära noll till att ha ätit socker varje dag dessa två sista veckor och bröd åt jag knappt alls innan), att jag gått upp i vikt och att jag inte orkar med vanlig mat (i och med att jag äter en helt vegetabilisk kost är det riktigt illa att inte orka med maten). Jag tänker dra min gräns vid att inte äta tillsatt socker och (till en början) inte äta annat bröd än Fazers rågkusar/rågform samt mina hembakade foccacia, hembakade vallmobröd och hembakade baguetter samt inte äta frukt (annat än grönsaksfrukter: tomat, oliver, citrusfrukter och avokado), men däremot bär (vi har jordgubbar hemma, samt krusbär, vinbär och bär som växer i skogen). Annat socker som jag ska tillåta är det som finns i min havredryck chai (0,5 gram tillsatt, 3,5 från havren) som jag gör chaichoklad med (chai + kakao, ingenting mer), det som finns i tabasco hot habanero och chilisås extra hot med habanero. Hoppas på att främst bli sockerfri.

Endezeichen
0

Obs: 4 sockerarter var det från havren i drycken.

OlgaMaria
0

#8 Så klart det är ok! Hoppas du klarar att komma på banan igen!

Endezeichen
1

#10 Tack! Börjar med utmaningen imorgon.

Anterrabae
0

Klart att alla är välkomna att hoppa in näran känner för det! Vi kan fortsätta nästa vecka också, om intresse finnes :)

//Ida

[JeanetteK]
1

Jag är med på en vecka till! Hittills går det jättebra! Äter en del frukt men har inte fuskat alls! Tycker att jag märker skillnad på min knasiga ibs-mage - att den håller sig lite lugnare än vanligt! Inte illa på så få dagar. 👍

OlgaMaria
0

Jag har massa sötsug men håller mig i skinnet :-p

[JeanetteK]
0

#14 Bra jobbat! 👍

Anterrabae
0

Hejja! Hejja! *klappar händer*

//Ida

Endezeichen
0

Kan nog behöva en vecka till med detta. Är fredag imorgon och jag har inte ännu lyckats. Inte p.ga sötsug har jag upptäckt, utan just nu mer p.ga törst, dålig sömn, uttråkning… Ska skaffa mig en hobby: har hundarna, ogräsrensning och odlingen att ta hand om. Ett tips för sötsugna som har svårt med detta, när ni blir sugna prova: * Balansera upp det ni vill ha genom att istället ta något annat i annan smakstil. För sötsug kan man dricka en tesked grädde (havre eller soja för er som inte använder mjölkprodukter), äta en liten bit av en rå rödbeta (smakar inte vidare gott så man kommer inte längta efter mer), eller äta lime. * Gå ut på en riktigt lång promenad, har haft sötsug förr och är man 2,5 kilometer hemifrån så tar det en stund att gå, och man hinner oftast vänja av sig innan man kommer hem. Det är vad jag kommer på just nu xD.

[crs]
0

Mitt sötsug har minskat sen jag började med lågkolhydratkost. Däremot blir det lite för ofta grädde med hallon och jag vet att jag borde skärpa mig med det om det ska bli nån viktnedgång. Annars har det bara blivit 2 rutor mörk choklad hittills. Försöker vara nöjd med vad jag gör, så man kan vara glad istället för att gå med dåligt samvete annars orkar man inte.

[JeanetteK]
1

#18 Rätt tänkt, så försöker jag också tänka. Dåligt samvete får man försöka ta bort. 

Min ibs-mage är ganska glad på mig och jag blir inte lika svullen och skum. Det känns som att jag har gått ner flera kilo (vilket jag inte har) bara för att kläderna sitter annorlunda.

OlgaMaria
0

#19 Vad härligt! :)

Själv har jag trillat dit idag och är nog inte färdig med sötätandet ännu. Håller på och bakar och fixar inför dotterns kalas ikväll. Orkade inte stå emot lite smakande på ditt och datt. Hoppas jag klarar att ta mig ur detta imorgon.

[JeanetteK]
0

#20 Så där är det ibland. Bara att börja igen. Det är inte hela världen! ❤️

Endezeichen
1

Ja! Jag lyckades hålla mig till endast tre Singoalla idag! Åt det i morse med familjen för att mina föräldrar ville ha fika. Plötsligt när jag åt började det smaka tvärsurt i munnen och jag slutade plötsligt upp. Hade det inte varit för Singoallorna hade detta kanske blivit en sockerfri dag, men jag är inte missnöjd. Just nu är jag lite trött. Men jag har inget som helst intresse för socker. Så förmodligen stannar det vid de endast tre Singoallorna idag! Detta kanske inte är "jätteduktigt" från någons perspektiv, men jag har haft en tendens att rensa hela paketet när folk ställer fram sådant och brukar därefter gå vidare till mer socker. Så att stanna upp och vara nöjd kändes otroligt. Jag är inte intresserad av att det finns glass i frysen! Vi satsar sockerfritt imorgon. De tidigare dagarna i den här veckan har det dock funnits för många fällor som jag fallit för oxh inte kunnat nöja mig. Tänker någon starta någon mer sådan här tråd?

[JeanetteK]
0

#22 Bra gjort! 🎈

Min man är jätteduktig och lever hälsosamt jämt. Han har superkaraktär och faller aldrig för frestelser. Den delen står jag för här hemma… Hur som helst, i söndags hade han en dag när han fick äta vad som helst. Då tänkte jag att jag också skulle ha det. Så jag åt choklad, smågodis, chips och lite för mycket av allt. Jösses så illamående jag blev! Jag bara längtade efter måndagen när jag fick börja om utan socker igen! Så nu är jag inne på andra dagen utan socker igen. 🙂

Garm
0

Jag tycker det är jättesvårt med sockerfia veckor, eftersom jag blir lite "hispig" och tänker på allt socker som finns i det mesta. Jag får en slags knäpp och räknar in exakt allt, vilket inte är så bra kanske. Jag räknar in glukos, fruktos, laktos och sackaros.

Jag hade planer på att sluta med sötning i mitt te, men det funkade inte, just för att jag blev så hispig.

Gissningsvis lever jag nog relativt "sockerfritt", äter inte så mycket kolhydrater och väldigt sällan frukt och bär. Jag tillåter mig honungen eller sockret jag har i mitt te (och laktosen i mjölken då, förstås). Någon gång i månaden blir det väl lite godis. Tänker dock ibland på att det borde vara bra om jag kunde haka på det sockerfria tåget och skära ner på, eller helt ta bort, te-sötningen (dricker ungefär 5 muggar om dagen).

Hur gör jag det utan att få den där knäppen? Någon som har något bra knep?

[JeanetteK]
0

#24 Jag tycker det låter som att du är jätteduktig! Du kanske kan bestämma dig för att ta mindre sötning i ditt te istället för att ta bort allt om det är extra jobbigt. Eller ta bort en av kopparna per dag?

Garm
0

#25 Tack! Jag försöker verkligen att inte få i mig för mycket "skräp" i min vardag. Det är ibland ganska svårt dock, då det finns så många frestelser och fällor överallt.

Jag tror att jag ska göra som du säger och börja med att ta bort en av muggarna per dag. Tack så mycket för förslaget.

[crs]
2

Jag tycker det är SÅÅÅ mycket lättare att låta bli socker när man äter lchf-kost. Har älskat godis och glass hela mitt liv och aldrig lyckats hålla mig ifrån det mer än någon vecka. Men med lågkolhydratkost är man inte alls lika sugen!

Endezeichen
0

#24 Istället för sockerfritt kanske tänka "vecka fri från tillsatt socker"? #23 En sådan dag är faktiskt sunt att ha. Att ha en sådan dag att längta till gör det nog lättare att hålla sig ifrån allt sådant på vardagarna. Hade det också så på lördagar innan stressen kom och jag började plocka fram det jag hade hemma i förtid.

[JeanetteK]
0

#28 Jag jobbar hemifrån och det är väldigt lätt att ta en sväng till köket i tid och otid. Tror också det kan vara sunt att unna sig en svullardag någon gång ibland.

Anterrabae
0

Vad duktiga ni är!!! *hejjar på* Självklart fortsätter vi med nya veckor om så önskas!

//Ida

Garm
0

#28 Ja, det är så jag borde tänka, men det skenar iväg varje gång 😕

Endezeichen
0

Det finns en ny tråd nu. #31 Oj då, då var det svårt.