Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1580 ggr
Anterrabae
1

Sockerfritt v 28 och 29

Eftersom jag glömde starta ny tråd i tid så fortsätter vi här i 1,5 vecka ;) och det står andra fritt att starta nya trådar om jag inte hänger med ;) Heja heja! Alla duktiga sockerfria, och sockerminskande människor som kämpar!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Endezeichen
0

Okej, okej… Jag vet att jag har skrivit detta flera gånger nu, men idag tror jag att jag kommer lyckas. Klockan är 20:12och jag har inte konsumerat varken bär, frukt (som inte är grönsaksfrukt) eller otillåtet socker. Jag gillar inte idén om att äta sent på natten och äter normalt inte efter 20.00. Dessutom ska jag ut snart och "göra lite nytta" :). Igår lyckades jag tyvärr inte dock, åt en lite för lätt middag och konsumerade massvis med bröd och choklad efteråt varav både brödskivorna och chokladen var sockrade. Borde tänka lite mer på det. Hur går det för er andra?

Endezeichen
0

Misslyckades idag igen. Blev förbannad på ingenting (sockret som spökar?), blev illamående och fick huvudvärk. Denna gången inte p.ga att jag ätit dåligt. Vi får försöka igen imorgon och veckan efteråt. Har förmodligen ätit långt över mitt energibehov för jag är illamående, har huvudvärk och tappat suget. Efter detta kommer jag eliminera raffinerat socker helt - för jag har sett vad fan det kan ställa till med om man råkar konsumera det varje dag i ett tag och sedan slutar (eller kanske bara gäller känsliga? Kanske mitt huvud är belöningskänslig? Jag vet inte…). Vad gör ni andra om ni får extremt sug? Går ut på promenad? Äter något annat? Har funderat på ta hunden ut på en sväng eller käka gröna oliver när jag blir sugen.

[JeanetteK]
0

Jag hade min mamma här och vi åt glass ute på stan i fredags. Otroligt gott och jag kom inte ens på förrän efteråt att jag inte skulle äta glass… 😂Men i övrigt har det gått bra. Men jag äter frukt och bär, annars hade det inte gått bra. 

#2 Citronvatten tycker jag funkar!

[JeanetteK]
0

Hur går det för er? Jag föll för frestelsen igår och åt en massa Polly… Nya tag idag. 🙂

Endezeichen
0

Söndag: Lyckades Måndag: Halvlyckades, åt sirapsötat bröd + massor av krusbär. Men inget annat sockrigt. Tisdag: Misslyckades fullständigt. Onsdag: Misslyckades. Torsdag: Misslyckades, var provsmakare den dagen och flera av varorna innehöll socker + att jag åt isglass för att jag kände mig överhettad. Fredag: Lyckades Lördag: Lyckades Misslyckades idag (söndag) igen med tårta och ostbröd (mjölkfri ost) samt foccacia med gröna oliver. Upptäckte medan jag åt tårtan: fan, detta är ju inte ens gott ju. Fick extrem magont efter några tuggor tårta, men åt mer ändå. Till slut gick det inte längre och nu är det 1/3 tårta kvar här som jag inte vill ha. Jag har aldrig varit så osugen på socker i hela mitt liv som jag är nu. Jag hoppas att det blir en vändning. Om jag får obehaget att kvarstå. Jag försöker att inte vara för hård mot mig själv när jag misslyckades. Jag kanske kommer falla dit vad som än händer, men jag hoppas på att kunna göra intervallet mellan varje sockerfrossa bara litet, litet längre. Klarar jag om så bara fem dagar nästa vecka så är jag jätteduktig :).

[JeanetteK]
0

Måndag idag och nya tag… har varit rätt slarvig nu några dagar. Det märks då jag på en gång har en gravidmage… 😭 Suck. Nu vet jag i alla fall att om jag håller mig borta från bröd (förutom riktigt grovt eller bara ytterst lite av annat) och även från godis/glass och bakverk så mår min mage bra. 

Så nya tag från och med idag.

Endezeichen
0

Lyckades på måndagen, föll för det igår igen p.ga stress. Borde aldrig ha ätit den där tårtan för det verkar som om jag blivit mer sugen nu på morgonarna samtidigt som jag inte är hungrig. Igår verkade det i alla fall som om jag inte åt över mitt energibehov och gissa vad: jag åt sakta och kände mättnad. Jag funderar på om jag borde sluta med bröd ett tag, men det känns riktigt tufft, bröd är en av mina passioner men det drar igång något - som i och för sig är väldigt litet om det är hembakat grovt osötat. Annat spannmål går jag inte igång på. Det enda med socker som funkar just nu är bär (har krusbär, vinbär, jordgubbar, hallon, smultron, blåbär och nypon omkring mig), tabasco hot habanero, Heinz chili sauce extra hot, mjölkfri ost och riktigt, riktigt mörk choklad (86-90% kakaohalt). Allt förutom det triggar lätt. Misstänker/anar dessutom att jag :börjar: få uvi, så nu måste jag skärpa mig på riktigt. Ska se om min chokladmynta (en myntaväxt som jag tycker smakar lite som Marianne. #6 Aj då. Känner samma med min mage. Hur går det för dig? --------- Verkade inte vara många som deltog denna gången.

[JeanetteK]
0

#7 Måndag jättebra. Igår åt jag Toblerone. Fyra bitar från en sån  jätte-Toblerone. Inte alls bra. Men magen är okej idag! Ser ut som den ska för första gången på rätt länge. Skönt när kläderna sitter som dom ska. 

Jag äter gröt på morgonen - fiberhavregryn+rågflingor+linfrön. Till det har jag min hemmagjorda hallonsylt som det är väldigt lite socker i. Sen vanlig lättmjölk. Och kaffe - ofta min enda mugg på dagen, men helt livsnödvändig för att väcka hjärnan. Detta står jag mig på till lunch. Då äter jag oftast yoghurt och havreflingor.  Sen till middag äter jag riktig mat och försöker lägga upp på tallriken det jag vill äta och sen inte mer. Detta funkar rätt bra. Men sen på kvällen har jag svårt.  Är en riktig godisråtta framför tvn. Det är inte alltid gott att äta nötter eller torkade aprikoser och liknande…

Endezeichen
0

Såhär har det sett ut hitills: Måndag: Lyckades Tisdag: Misslyckades Onsdag: Misslyckades Torsdag: Misslyckades Fredag: Lyckades Lördag: Misslyckades Söndag: Lyckades Söndagen är i och för sig inte slut ännu men vi skriver lyckades för att jag känner mig så illamående att jag känner mig äcklad av bara tanken på en matbit. Känner mig trots detta pigg idag. Igår och dagen före igår var jag till och med ute och motionerade, och det kommer jag göra idag också. Även om jag konsumerat socker den här veckan så börjar jag - kanske omedvetet - märka att mängderna per livsmedel blir mindre (istället för 0,5 liter fanta exempelvis så drack jag i onsdags bara 2 dl!). Uvi misstolkades, det bröt inte ut någon. Jag har börjat läsa om socker (i form av vanligt, sirap, fruktos, high fructose corn syrup osv) och det är faktiskt rätt intressant. Lite dumt vad det egentligen gör mot kroppen, och inte heller får vi glömma att det egentligen bara är energi, som tar upp kalorier som kunde spenderats på något mycket mer "av nytta". Jag håller på att spara pengar till ett löpband, sele åt hunden, konserveringsburkar, damejeanne och annat tjafs, så jag kommer inte ha möjlighet att köpa socker på ett tag och förhoppningsvis kommer det vara lika ointressant som det var innan stressen när jag väl har möjlighet att köpa det igen. Sockret jag har hemma just nu kommer jag brygga vin på. Maskrosvin, krusbärsvin osv. Som sedan ska lagras i några år. Vi satsar på sockerfri nästföljande vecka och augusti! #8 Nötter är bra snacks. Näringsrika och lätta att säga nej till när man egentligen är nöjd. Andra förslag på snacks är: * Gröna oliver eller kalamataoliver (naturella, eller fyllda eller marinerade). * Bär * Mixade frusna bär/frukter * Bär i yoghurt * Olika dipper eller röror som man kan dippa grönsaker i. Sedan kommer jag tyvärr inte på mer… :(. Synd att jag aldrig gillat gröt. Klarar inte ens lukten, speciellt inte om det är risgrynsgröt. Själv älskar jag te av olika sorter. Speciellt grönt te och basilikate. Ska satsa på soppa eller bara te istället för smörgås. Det är gott! När det kommer till måltider så lagar jag aldrig mer än vad jag beräknas äta och och äter inte mer än en portion. Så jag kör lite på samma koncept.

[JeanetteK]
0

#9 Det är bra att läsa på. Då är det lite lättare att låta bli att stoppa i sig dumheter. Tack för tips på mer nyttigare saker. 

Det där allra värsta toksuget är borta och det gör mig glad. Men jag misslyckas fortfarande ofta på kvällarna. Men det blir mycket mycket mindre och det jag äter är mycket godare. Men jag vill fortfarande komma bort från mitt kvälls-smaskande. Jag hänger på nästa vecka och augusti. 🙂