Utmaning: Spendera så lite pengar som möjligt
Hej!
Jag tänkte utmana mig själv och spendera så lite pengar som möjligt under den kommande månaden (september) på mat.
Jag tänkte att kanske några av er här också vill anta utmaningen? Skriv här i tråden i så fall! Skriv om tankar, tips, mål, delresultat, och slutresultat osv. Skriv gärna också hur mycket ni vanligtvis spenderar på mat varje månad, bara för jämförelsens skull sedan. Skriv också gärna hur ni har anpassat/kommer anpassa er kost efter budgeten.
Mitt mål är att klara mig på max 900 kr i september. Jag brukar annars spendera kanske runt 1800 kr varje månad (enmanshushåll). Jag tycker att det är för mycket för mig, och att jag borde kunna handla ekonomiskt smartare än så (jag tenderar att tänka väldigt oekonomiskt när jag handlar mat). Fick jättebra tips i en annan tråd här på kost iFokus (läs tråden här). Med dem råden lär det bli mycket lättare.
Nu har jag redan lunch för en månad, så det slipper jag lägga ned pengar på, vilket kommer göra det ännu lättare för mig (eller jag kommer räkna med den kostnaden i slutresultatet sedan och då lägga till 20 kr/dag) . Jag kommer även sluta äta bröd helt (blir inte alls pigg av det ändå) och börja äta havregrynsgröt (med fiberhavregryn, banan, mellanmjölk, och kanske lite bär eller frön) igen som är en väldigt enkel och billig frukost. Kommer även äta två ägg till frukost, för att få i mig protein. Och till mellanmål äter jag keso med kanel och äpple eller något annat enkelt och proteinrikt. Och till middag kommer jag laga enkla men mättande maträtter med grönsaker, bönor och annat nyttigt. Kommer äta vegetariskt och även skippa vegetariska soja- och quorn-halvfabrikat. Kanske att jag köper fisk någon gång, men har annars omega 3-tillskott som jag brukar ta.
Min mamma köpte precis en bok, "Middag för en tjuga" tror jag den hette. "Middagar för 4 personer som kostar en dryg tjuga". Sen blir det ju dyrare eller billigare beroende på hur många man är i hushållet. 😃
Jag är med! Vi är tre stycken i vår familj och vår månadsbudget för mat är 4000 kronor i månaden. Förra månaden sparade jag 900 kr av dessa pengar och jag är övertygad om att det går att spara mer.
Det gäller att handla smart och äta det som finns hemma. Det har funkat förr och så planerar jag att göra nu med.
För min del blir det inte många kronor, kanske ligger på plus istället.😃
Odlar väldigt mycket och är vegetarian. Är så gott som helt självförsörjande nu. Mjöl och sånt har jag hemma så det räcker för en månad. Nästan bara mjölk som jag köper + kanske nåt onyttigt. Säljer lite grönsaker och svamp, så det kan bli lite pengar över.
Om jag hade haft hand om pengarna här hemma så hade jag hängt på! :)
I och med att jag numera knappt är hemma under dagarna så har jag faktiskt inte varit i mataffären och handlat mat på säkert en vecka. Dricker istället en shake till lunch, samt till middag de dagar då jag kommer hem vid 20-21-tiden (ca 16 kr/portion). Nu har jag dock handlat nya träningsbyxor, så det blev väl den största utgiften för denna vecka. Men på matfronten så ligger jag ju ganska bra till än så länge. Men nästa vecka kommer jag komma hem tidigare, så då blir det lagad mat igen till middag.
Fy, jag lär väl behöva slänga en del mat ur kylskåpet nu… Svårt att hinna äta upp allt när man inte är hemma så mycket. Får köpa mindre mat.
Det gick visst inte så bra för mig i september. Jag tappade motivationen och disciplinen höll inte.
Jag har iaf bestämt mig nu för att testa att ta ut en viss summa i kontanter istället och fördela dem veckovis. Kanske 150 kr/vecka. Och så får jag bara handla mat två gånger per vecka, helst bara en gång. Småköp kan jag dock göra när jag behöver det, och det blir väl då bara fil. Köper mjölk för kanske 30-40 kr/vecka (3-4 liter), men ska börja göra havremjölk istället, så blir det istället runt 9-12 kr (3-4 liter).
Äter förresten hemmagjord müsli nuförtiden, som också är billigt. Någon krona dyrare än havregrynsgröt, men godare. Gillar dock inte fil så mycket, men det är inte lika mycket socker i den som i yoghurt… och så är den lika billig som mjölk, så finns inte så många andra alternativ. Brukar söta müslin med bananskivor istället då.
Vilken rolig utmaning, jag är på i December! Jag har mellan 3000-4000kr per månad för allt, till mig och min dotter. Vore bra om jag kunde komma ner i kostnader. Det är lite tur att jag har såpass långt till affären, det blir inget smäklande i onödan ;) Om man kunde klara sig på 500/ vecka ist för 1000. Då är halva vunnet, så blir nästa steg 250-300/vecka :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har redan överstigit min veckobudget för denna vecka :P Var ju tvungen att köpa tamponger och två paket bindor igår.
Men jag ska nog ta och köpa tygbindor istället för att skära ned på den kostnaden. Och ännu en gång försöka mig på menskopp. Då blir det ju mycket billigare.
Köpte även idag mitt favoritbröd: julvört, från Pågen. Och ost.. men det var rabatt på osten, och jag skippade smör åtminstone. Går ju lika bra med kokosolja.
Skulle egentligen bara ha köpt så att jag kunde laga linssoppa (behövde bara morötter och en lök för det = ca 6 kr totalt). Men istället blev det runt 60 kr. Suck…
Får skärpa mig till nästa vecka.
Jag har upptäckt en jättebra sida där man kan beställa torrvaror till ett billigare pris! www.matsmart.se. Det är varor som mataffärerna väljer att inte sälja, t.ex. varor som håller på att gå ut eller dylikt. Man sparar en massa pengar! :)
Frakten är på 49 kr (99 för hemkörning) om man beställer under 20 kg. Så det smartaste är ju att man köper allt man vill ha på en och samma gång :)
Just nu så är det dock inte så många varor där som jag behöver.