Smoothie i kylen
Hej!
Någon som tror/tycker/vet om det är okej att hålla en färdig smoothie i kylen över kvällen och natten för att sedan drickas till frukost på jobb? Det skulle kännas oerhört dumt och slösaktigt om alla nyttoämnen i drycken försvann för att den står och väntar och jag vet väldigt lite om sådant. Min förhoppning är att någon här kanske vet bättre. :) Tack!
Om alla nyttoämnen försvinner vet jag inte.. Men jag har själv gjort smoothie på kvällen och förvarat i kylen över natten! Färgen har ibland blivit lite dassigare men det har smakat lika bra :)
(e.s.)
det beror ju på vad du har i, jag gör ofta smothie när jag o sonen ska någonstans… o den håller sig riktigt bra kyld på resa, tror även jag gjort på kvällen till frukost om jag inte mins fel… ser ingen orsak till att näringsämnen o så i frukt o bär skulle försvinna under natten:) men den ska väl drickas så snart som möjligt o inte efter en vecka… då mår man nog inte så bra i magen:) Nu blev jag nyfiken o undrar vad har du i din smothie? bilden e på grabbens egengjorda hallon smothie/yogurtdryck
#1 Lite citron i hjälper kanske för färgen, precis som för avokado i sallad? Kan testa. :)
#2 Oj, innehållet i mina smoothies kan variera! Basen är oftast bär, t.ex. hallon, blåbär, jordgubb (köper frysta) och kokosvatten. Sen har jag ofta i mandel, pumpafrön, spirulina, ingefära, vitlök (beroende på hur mycket jag vill undvika ev. förkylning). I samband med träning kan jag ha i hampaprotein. Kan inte minnas om jag missat något jag brukar ha i, men det varierar! Ibland kan smoothien baseras på banan också. :) Brukar bli gott alltihopa!
Tack för era svar!
Nej kylskåpskyla tar inte död på nyttoämnen direkt. Smaken är kanske inte lika bra när den inte är färsk, men du behöver inte oroa dig för att den inte skulle vara lika nyttig bara en dag efter.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
KitoBonito, det låter som massa smaskiga förslag… sonen min på 8 år tycker om kombineringen citron hallon, gör hemmagjord lemonad ibland med men smothie e så behändigt o ett bra mellis… gjort som utflykts mat sedan han var 1-2 år… i olika varianter, banan o hallon e super med…
Det som händer är att smothien och ffa oljorna i frön etc börjar oxidera, ju längre den står desto mer oxiderar den. Men självklart är mer nyttigheter kvar än de som förstörts. De håller som sagt i upp till en vecka. Citrus är ett bra konserveringsmedel och antioxidant. E-vitamin lika så :) Måste också börja med smoothies, känner jag.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade