Detox?
Hur funkar det? Bra kurer? går man ner massa i vikt, skriv gärna allt ni vet
Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace
Jag har aldrig provat att detoxa själv, men har hört att shakes med bra livsmedel ska vara bra (frukt, bär och ingefära bl.a.). Likadant med grönt te. Huruvida man går ner i vikt kan jag inte svara på.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Kort och gott handlar det om att rensa ur slaggprodukter och gifter från kroppen, detta görs genom olika kurer. Något som de flesta har gemensamt är att man undviker allt animaliskt, gärna protein över huvud taget, dricker mycket grönt te och bara äter veganiskt. Finns olika upplägg som tex ett varmt vatten med citron på morgonen för att få igång magen, massor av grönt te/maskrosextrakt som driver ut och sen består maten mestadels av grönt. Ja, det handlar också om hur mycket man går in för det. Finns även detoxkurer som tillskott där det är blandningar av flera olika örter. Givetvis undviks alkohol, rökning och andra självklara gifter under kuren.
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
Jag detoxar ibland, Personligen fungerar jag bäst på fasta, antingen färskpressade juicer eller vatten och olja.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har också funderat på att börja med detox, men är en aningen skeptisk. Jag läste bl.a. en artikel kring just detox-kurer. I artikeln så hävdas att detox bara är en bluff.
“Let’s be clear,” says Edzard Ernst, emeritus professor of complementary medicine at Exeter University, “there are two types of detox: one is respectable and the other isn’t.” The respectable one, he says, is the medical treatment of people with life-threatening drug addictions. “The other is the word being hijacked by entrepreneurs, quacks and charlatans to sell a bogus treatment that allegedly detoxifies your body of toxins you’re supposed to have accumulated.”
If toxins did build up in a way your body couldn’t excrete, he says, you’d likely be dead or in need of serious medical intervention. “The healthy body has kidneys, a liver, skin, even lungs that are detoxifying as we speak,” he says. “There is no known way – certainly not through detox treatments – to make something that works perfectly well in a healthy body work better.”
För mig personligen har det inte varit bluff. Jag har minskat migränen med 75% och fibromyalgi med minst 50%. I perioder är båda helt borta. Men man måste vara lite försiktig. Äter man utdrivande/renande grejer bör man som regel även stärka lever och njurar samt ev lymfa så man verkligen får ut skiten och inte blir återförgiftad igen.
//Ida
Intressant! Sitter just och läser en meny på detoxvecka. Dock skulle jag nog behöva vara ledig för att hinna göra all mat, soppor och smoothies… #5 Hur stärker man lever och njurar?
Dricka te för att rena njurarna, tex gullris eller maskros eller persiljerot. Rödbeta och broccoli rensar levern. Tinktur på Maria tistel. Eller min favvo, kaffelavemang Man kan ju välja att inte gå ut så hårt, och göra mindre saker per dag, men hålla på längre
//Ida

#5: Precis som doktorn i inlägg #4 förklarar så är det ren bogus, men vi har ju den lilla trevliga placebo-effekten, samma effekt som få dödsjuka gummor friska och nyktra på sockerpiller, som dom tror är medicin. Men dom som producerar detox-produkter trycker på hårt för att det är effektivt, dom tjänar ju pengar på det. Och så länge som produkterna inte skadar nån kan det säljas, någon nytta gör det inte heller utom för producenterna som tjänar storkovan på lättlurade personer med minimala och ofta förvillade biologikunskaper.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#8 jag köper fortfarande inte att det är bluff. Dels för egen del, och dels för alla de jag sett bli friskare. Särskillt efter cellgiftsbehandlingar osv. Förresten, har du testat, Starhawk? Eftersom du är så säker menar jag..
//Ida

Jag kan min biologi så jag behöver inte testa det!
Klart att en del blir bättre det kallas placeboeffekt, om man tror på en behandling så funkar den men det har egentligen inget med behandlingen att göra utan det är just tron på behandlingen som ger den effekten, det är därför sockerpiller funkar så bra, vet inte patienten om att det är sockerpiller utan tror att det är en supermedicin så blir det en positiv effekt på en del personer. Vid kliniska prov ser man alltid en viss förbättring hos en del av deltagarna i placebogruppen.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#7 Tack! Och ja, sant.
Har aldrig kört en ren detox där jag plockat bort kött eftersom att jag har IBS och särskilt fisk och fågel är det som min kropp kanske har minst problem med att bryta ner. Jag har gjort detox dock där jag plockat bort socker, sötningsmedel, mjölkprodukter och gluten och jag gick kanske ned något kilo eftersom att magen gick på helgång och friskare hy.. men någon mirakel metod har det absolut inte varit.
har inte läst på när jag skriver detta men detox är väl bara en bluff när det gäller att köpa dyra preparat som sen inte fungerar?
Det råder delade meningar i den frågan. Vissa säger att det är bluff, andra, däribland jag säger att det funkar. Men man behöver absolut inte köpa dyra grejer för att detoxa. Det går utmärkt med vanliga saker man har hemma..
//Ida
Jag vill haka på med en minidetox som jag kör som utbyte av ett mål per dag. Går det? I övrigt har jag precis börjat med Lifesum och inriktat mig på att äta mer av frukt och grönt samt mindre mängd mat. Är intresserad av sådanadär gröna drinkar :-)

#12. "Jag har gjort detox dock där jag plockat bort socker, sötningsmedel, mjölkprodukter och gluten och jag gick kanske ned något kilo eftersom att magen gick på helgång och friskare hy.. men någon mirakel metod har det absolut inte varit. "
Det är inte detox, det är ju bara att du avstår från mat som din kropp inte gillar (socker och gluten). Många som börjar med nån form av lågkolhydratmat upptäcker samma sak.
Hatar cancer och älskar vårlökar.