Matfobier
Finns det något du absolut inte kan äta utan någon egentlig anledning?
Menar sådan mat som gör dig t.ex. illamående eller har en obskyr konsistens snarare än att det är dåligt ur hälsosynpunkt där du själv gjort valet att inte äta det!
Numera är jag vegan, men innan dess hade jag jätte svårt för all mat som är stuvad i mjölk, t.ex. stuvade makaroner eller spenat + ketchup på det… nu mår jag jätte illa när jag tänker på det också… Det var kanske för att jag åt just stuvadade makaroner med ketchup innan jag råkade ut för en riktig dunder magsjuka när jag var kanske 8 år. Klarar knappt o se den maten igen. Ketchup har dock gått bra, men inte i den kombinationen eller med fet mat!
Jag har problem med vissa wookar, och vattenkastanjer. Detta är mat jag ätit precis innan jag insjuknat i magsjuka, så hjärnan associerar maten med magsjuka. Spelar ingen roll att jag tycker det är gott med wook, det går bara inte att få ner!
Jag har en hjärna som tvärvägrar lever. Jag kan laga det, kan till och med hantera det så andra inte ens märker att det är lever i.. Men själv får jag inte ner det. jag känner bara "leversmaken" fast jag vet att den inte är där, och jag kan egentligen inte ens säga hur lever smakar.
Det märkliga är att jag gillar leverpastej, så länge den inte är hemgjord, eller rättare så länge jag inte gjort den. 🤢
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jordnötskräm. Urk! Får klökningar av bara tanken på hur det känns i mun och hals.
Rabarberpaj kan jag inte äta alls. Råkade ut för matförgiftning för några år sedan och det enda jag klarade av att få i mig under tiden jag jag var sjuk var rabarberpaj, vilket såklart inte stannade i magen. Har inte varit sugen på sån paj sen dess. Jag kan titta på den, känna hur gott det luktar men jag klarar inte av att se det som något ätbart längre och blir därför inte sugen på det. Kan dock äta annan paj och även rabarber i andra former.
Har lite svårt för att äta pumpafrön som dom är också då det var en nötblandning med pumpafrön i som jag blev sjuk av, men så fort dom är en del av något annat (i bakning eller på en sallad) så går det bra.
På senare tid så har jag börjat vägra konserverade grönsaker (vattenkastanjer, minimajs mm). Har aldrig haft problem med det tidigare men för kanske ett halvår/år sedan så hände något och helt plötsligt kunde jag bara känna av den äckliga, sura konserverade smaken som förstörde hela wokar för mig och jag var tvungen att sluta köpa dom. Det spelade ingen roll hur mycket jag sköljde grönsakerna och kryddade dom, den äckliga smaken försvann aldrig.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Strömming kan jag tyvärr inte äta, den är bara nere och vänder. Satte strömmingsben i halsen som barn och fick åka till sjukhus och plocka ut dem 😢
/Désirée
Jag kom att tänka på att det mesta här går mer under "mattrauman" än fobier.. I alla fall som jag tänker mig fobier. Något man är liksom oförklarligt äcklad av/rädd för.. Eller tänker jag för snävt?
//Ida
Ja du har rätt Anterrabae, visste bara inte riktigt vad jag skulle kalla tråden, men både fobier och trauman är välkommna 🙂
Jag tror det är ganska bra att få pratat om dem, vi delar alla massa konstiga grejer vad gäller maten ;)
//Ida
Hjärna. Säkert nyttigt, och man ska äta allt på ett djur om man äter djur - men där går min gräns. (och tänker jag efter så finns det nog mer liknande).
Strax-före-magsjuka-mat-fobi känner jag igen; för min del var det grillad korv. Det tog många år..
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Är vegetarian sedan barnsben. Har gått Livsmedelsprogrammet Konditori/Bageri. Men första året fick vi också vara i charken/styckning. Och det var så jäkla äckligt. Korvsmet upp till armbågarna, späck under naglarna, fettknutor på fårtarmen, halvfrysta dallriga levrar osv. Bara lukten att komma in i charkrummet var vidrigt. Fick min mage att vända sig varje gång. Och så skulle jag stå ut där 6 månader. 🤢 Jag som annars jobbar väldigt snabbt - var väldigt senfärdig här. Fick ju koncentrera mig på att inte spy, samtidigt som jag skulle stycka rätt m.m. Att få komma in i det varma torra bageriet sedan var som himmelriket. Goda dofter och torra fötter. 😃
Ja, nu var jag redan vegetarian. Men jag tycker det är ännu mer vidrigt nu då jag vet hur man gör allt och vad det innehåller. Min son är köttätare, så jag får ju böja mig ibland för blodpudding - och det får man steka med kväljningar.
Annars vet jag inte…Brysselkål är något jag inte velat smaka på äldre dar ens. Tycker det luktar fis. :P Fisk klarar jag inte heller av. Åt en del fisk först, men nu äter jag i princip bara 2-3 burkar tonfisk per år.
Och till det kommer sill, strömming, surströmming, skaldjur osv.
- Jo föresten! Degiga saker klarar jag inte. Då kräks jag. T ex degiga köpebullar, franska, vaniljkräm i wienerbröd osv.

Det finns ju saker som jag inbillar mig jag skulle ha svårt för men som troligen är nyttigt… t.ex ögon. Borde innehålla mycket DHA, då näthinnans ljuskänsliga skikt är beroende av det…
Lever har jag också svårt för, men mjuk leverpastej kan vara riktigt gott med ättiks eller saltgurka.
Escargo tror jag inte på…
Vanligt gräs är inget gott heller… lekte ju kanin som barn 😂
Medarbeterare på Kost
Men snigel bör man överväga, då dess lektiner är mycket effektiva mot hormoncacrar, särskillt bröstcancer :D
//Ida

Då tar jag bröstcancer hellre…
Näe kanske inte… vilka cancrar skulle inte vara hormonrelaterade ?
Misstänker att alla är det i någon mån,,,,, Vem är det inte ???
Men stekt snigel i smör blir svårt iaf… smörstekta vitlöksklyftor går dock ner med behag :-)
Medarbeterare på Kost
Klart att all cancer är hormonpåverkad, men bröst- äggstocks- livmoderhals- prostatacancer och den ligan är ju speciellt nära kopplade till hormoner, och obalanser där.. Och det är mot dessa, främst bröstcancer som snigellektiner är bra ;)
//Ida
Blodpudding, lever och inälvsmat är otänkbart för mig.
Klarar verkligen inte av svamp, mår illa bara jag tänker på det🤢
Spruca
Grapefrukt, klarar knappt av tanken på det längre efter en kur penicillin smaksatt med just detta.
Fet mat, gärna krämig/kladdig/flottig har jag fått kväljningar av sen jag var liten (grädde, margarin/smör, avokado, grillat kycklingskinn etc etc) sen tycker jag den mesta feta maten som inte också är kolhydratsrik smakar illa som tur så är jag vegetarian nu och det mesta substituten är fettsnålare än originalen (tex gillar jag sojavispgrädde).
Edit: ironiskt nog klarar jag av jordnötssmör i alla fall om den har jordnötsbitar i.
Senor och dyl klarar jag inte av heller sen jag var liten (tex senigt kött, köpta köttbullar etc)
och vissa färdiga maträtter tex pytt i panna klarar jag inte av heller (hemmagjord funkar däremot)
Edit: allt stuvat klarar jag inte av heller att äta så även om jag älskar spenat skulle jag inte ens tänka tanken på att testa att stuva den.
Innan jag blev vegetarian vägrade jag också blodpudding (åt det en gång just innan jag blev magsjuk)
l'm back
kan nästan inte komma på någonting jag inte "kan" äta.
Tycker det mesta är gott, och det jag inte testat det prövar jag mer eller mindre när jag får chansen!^^ är inte så rädd av mig.
Det jag kan komma på som inte är jättegott är spett med kycklingrumpor^^ eller ytterst lite kött och resten enbart fett.
Jag vet att detta var en gammal tråd, men tyckte det var intressant att läsa om allas "matfobier" så jag skriver in mina också :) Potatis ! Usch hemska tanke värst är kokt, stekt och "halv gräddade pommfrits.. jag har också svårt för potatis gratäng men det slinker ner om jag har någon smakrik sås till ;) jag vet egentligen inte varför jag inte kan äta potatis, men jag har alldrig kunnat det, mina föreldrar har berättat att även när jag var jätte liten och åt burkmat så kräktes jag alltid av potatis pure och liknande, Och när jag blev äldre och gick i förskolan så tvingade våra fröknar oss att äta men jag kunde inte äta potatis så det slutade mee att jag var sisst kvar på matan med en fröken och stoppade in potatisen i munnen för att sedan spotta ut den på toa ;P Sen så äter jag inte någon form av tomat, och bara jag vet att det är tex tomat pure i en gryta så får jag väldigt svårt att äta det även om jag innan jag visste att det var tomat i tyckte det var jätte gott Och tomat har jag heller alldrig ätit Och sist men inte minst så klarar jag heller inte av att äta korv jag får kväljningar av nästn all korv förutom om den är hård grillad över eld utomhus då äter jag den, faat folk brukar kolla konstigt på mig när jag äter mina svart korvar som mest ser ut som kolbitar ;P Vet dock att så pass bränd/kolig mat är nyttigt men det är heller inte så ofta man grillar korv ute ;)
Jag klarar inte av marshmallows, i alla fall inte som de är ur påsen. Smälta marshmallows över typ grillen/i varm choklad går bra, det gör även Marshmallow Fluff, men inte marshmallows som de är. Inte ens tillsammans med glass eller något annat. Dom måste vara halvsmälta för att jag ska kunna äta dom, annars känns det som att jag ska spy.
Det roliga är att jag tvingade mig själv äta marshmallows en gång på ett konvent. Jag hade inte ätit ordentligt, och halvt kollapsade. Någon hade en godispåse med sig så de fick i mig godis därifrån, det första var marshmallows. Kanske inte det bästa, men det var bra nog för att jag skulle vakna till lite och kunna få i mig riktig mat.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Ärtsoppa och bruna bönor. Ärtsoppa tycker jag luktar och ser ut som spy (jag har spyfobi) och bruna bönor ja nej usch.
De flesta grönsaker kan jag inte heller äta, pga smak och koncistens bland annat. Kräsen med maten 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh, en riktig rysare är botten till en cheesecake. Jag får rejäla kväljningar bara jag känner lukten. Nu mår jag illa bara jag tänker på det. Usch och tvi! 🤮
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
24 Vilken typ av botten? Kan ju göras av olika saker.
Digestivekex och pepparkaka smulat och blandat. Jag älskar att äta bägge för sig, samt Philadelphiaost. Men inte ihopblandat.
Själv har jag bara ätit bottnar med antingen det ena eller det andra :)
😛Blev en jättekonstig smak. Bränd grädde typ, eller någon liknande. En jolmig smak.
Kan tänka mig det!
Jag har fruktansvärt svårt för all mat där jag kan stöta på något oväntat eller vad man ska säga.
Pretty wise //
Lever. All inälvsmat egentligen. 🤢

Geggor. Alltså sånt som är sönderhackat, och sen geggat samman igen. Fiskmousse/fiskbullar, hackad skinka som är blandad med nåt, pateer av olika slag osv.
Det enda jag kan äta i den vägen är malet kött i form av spagettisås och köttbullar. Har tom svårt för Guacamole (avokadoröra).
Varför ta en fin lax, sönderdela den i atomer och så kleta ihop det igen och kalla det "Laxmousse"? Jag vill använda tänderna när jag äter.
Sen spottar jag ut ruccola om jag får det i munnen. Tycker det är vidrigt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kålsoppa, mådde rejält illa efter att jag åt det för några år sedan. Kanske har lite med det att göra haha, men kan verkligen inte äta det. Tycker inte om kål över huvudtaget egentligen, spelar ingen roll vad det finns i…
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Prövade Weetabix med mjölk i förrgår, men det borde jag inte ha gjort, för det var nog bland det äckligaste jag nånsin smakat på i hela mitt liv. Uääääh!🤢🤮
Och det beror inte på att jag är särskilt kinkig och kräsen när det gäller frukostflingor/müsli. Alla andra sorter jag nånsin provat, och det är många, har smakat helt okej.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Mjölkprodukter, mår illa av bara lukten.
Däremot går ost och hårdvispad grädde bra.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Pommes är nog bland det värsta jag kan tänka mig och även pizza, men det som tar priset är dillchips. Nu låter jag säkert jätte konstigt men har har varit överviktig en gång i tiden och eftersom att jag levde på princip den maten så står det för min största matfobi. Tror inte att jag automatiskt ska gå upp 20 kg igen om jag skulle äta det men känner obehag och illamående.
1. Banan+jordnötter (en gång I tiden provade jag "flygande Jacob", fyfan)
2. Taco-smak I saker som inte är taco.
3. Mjölk, sött och äckligt som bäbisar och kalvar dricker.
1. Lever och andra inälvor
2. Blodpudding
3. Stuvade makaroner KAN jag äta om det krisar men jag gillar inte alls konsistensen. Samma sak med gröt och annat där det inte är mycket tuggmotstånd. Det växer i munnen!
4. Rädisor har jag också svårt för, gillar inte den smaken. Tycker det smakar beskt och jord! :-D
5. Kan inte äta fettkant på kött, sitter alltid och petar bort. Gillar inte sladdrig känsla i munnen eller när det knastrar (brosk eller annat).
6. Sylta!
Finns säkert mer, jag är ganska kräsen med maten även om det blivit bättre med åldern! :-D
Blåbär och korv! Det absolut värsta i mat-väg jag vet!
Jag är VÄLDIGT kräsen när det kommer till mat, men nötkött och jordnötter tar priset. Kräker av både och.. :/
Ja.. jag föder upp kanin för kött (så vet jag att de har det bra hela livet, och det är nyttigt kött).
Kruxet är att jag kan inte hantera köttet rått och sen äta av det.. Det är precis som att det får en speciell lukt och smak och jag kan bara tänka på de råa små bitarna oavsett hur jag tillagar det.
Men om jag styckar och fryser in, eller så, så att jag kan tillaga det direkt från frysen (brukar tex klubba till ''lövbitar'' och styckfrysa) så går det bra. Likaså om någon annan hanterat det innan och lagat maten.
Kyckling, fläsk eller nöt har jag inte alls de problemen med. Inte heller vaktel trots att de också var uppfödda här av mig. Men lamm kan jag inte heller äta om jag lagat det själv… och det har ingenting med gullighetsfaktorn på djuret att göra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Pannbiff är vidrigt, men köttbullar går bra. Jag vet inte varför det blivit så. :(
Och pojkvännen avskyr ketchup, haha!
Saffran i allt som inte är lussekatter. Uuurk!
Potatisbullar, ketchup & oliver blää!
Fiskpanetter.. äter inte panering ändå eftersom att jag är glutenintolerant men provade med glutenfri panering för någon vecka sedan och hittade något som i konsistensen var som gummi under själva paneringen. Fy blir fortfarande äcklad när jag tänker på det :(
Jag klarar inte av senap, har aldrig gjort. Eller ja, i spårmängder i t ex vissa dressingar eller dipsåser kan vara okej. Men senapsgriljerad julskinka t ex mår jag fruktansvärt illa av.
Inte heller svamp är något stor hit. Det går bara ner om jag varken känner smaken eller konsistensen.
kan äta det mesta å är inte kräsen, men sånt som är mjöligt i konsistensen, som bruna bönor eller ärtsoppa är riktigt svårt att få ner🤢
Jag har väldigt svårt för fläsklägg då jag sett väldigt många döda kroppar och fläsklägget ser precis ut som en bit död människa. När jag fått fläsklägg har mina hundar blivit väldigt glada, vill inte ens ha det i mitt kylskåp.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag äter nog det mesta men tycker inte om mjölmat. Pasta, mjukt bröd tex men värst är kanelbullar.
>>>Malum domesticum<<<
ansjovis o matjesill!
Det mesta i fiskväg, ärtor, bönor, lök, ruccola, fett på köttbitar, keeso, dom flesta soppor, svamp, tomat, majs, all ost utom hushållsost och gouda ost. Värst är nog kaviar och leverpastej…
Inälvsmat har jag inget problem med att hantera, hunden får ofta sådant, det kommer inte nära min mun dock!
-
Sourcream-chips! Och allt annat med konstgjord sourcreamsmak.
Finns bara två saker: Bacon och Tortellini. Mår illa av bara tanken och om någon har stekt bacon i huset så måste jag ut och gå tills stanken är borta.
Tortellini vet jag inte. Mår bara illa och vägrar äta.