Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2898 ggr
powerade
2015-05-15 16:40
1

enkel mat

Någon som har något bra tips på enkel mat som går hyfsat fort att göra, utan en massa konstigheter, mat i vår familj är ett stort problem då alla har så vädelösa förslag så tänkte kolla här om någon har nå bättre förslag^^

[Aralia]
2015-05-16 09:44
1

Blanda grädde och chilisås, mängden beror på hur mycket sås ni vill ha, till den styrka ni vill ha.. blanda sen i antingen skuren kassler eller fisk. Tar 5 minuter… :) Kanongott!

Anterrabae
2015-05-18 15:14
1

Man kan variera såsen i #1 med curry i också. Jättegott. Vad tycker ni om för råvaror/grundsmaker? Gillar ni fisk? Ugnsbakad fisk med sås av färskost och cremefraice och ät med potatis eller ris. Man lägger valfri fisk i en smord ugnsform (funkar med fiskblock, lagsida eller fiskfilé) blandar en burk färskost i valfri smak, kanske en med paprika/taco? Och en liten burk créme fraiche. Salta och peppra fisken. Bred ostblandnongen över fisken och ställ in i ugnen på 200 grader, i 20 min. Servera med kokt potatis, ris eller kanske bulgur och grönsaker.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

powerade
2015-05-19 16:27
0

#1 ska man inte ha någonting till?!? #2 hmmm jaa får prova någon dag:D

Anterrabae
2015-05-19 20:24
0

Nr 1 är gott med ris, pasta eller bulgur till

//Ida

[Aralia]
2015-05-20 05:26
0

Man kan ju ha vad man vill till… det väljer man själv.

JazzBass
2015-05-21 09:11
2

Det finns mycket mat som går snabbt och enkelt att laga. Det finns en kvadriljon olika såser man kan hitta på och som funkar utmärkt till pasta, till exempel (om man nu äter pasta, jag gör det väldigt sällan iaf av hälsoskäl). Ofta när jag ställer mig vid spisen vet jag inte vad slutresultatet blir, utan jag börjar på bara och ser lite vart det leder. 

Grunden i all god mat är syra och sälta, det lärde jag mig av matprogrammet "Franzén styr upp". 🙂 Personligen har jag tidigare ansett att fett är den viktigaste smakbäraren, men fett är ju faktiskt fettsyror och borde alltså räknas som syra. En kombination av fett (t.ex. smör eller olivolja) och nån fettfri syra (t.ex. vitronjuice, vinäger) ge oftast bäst resultat tycker jag. Angående salt så är det bra att minnas att många halvfabrikat som alla typer av ost, skinka, bacon och så vidare är ganska salta i sig, så man behöver tillsätta mindre salt, kanske inte nånting alls, om man använder sådana ingredienser. Vidare tycker jag lök är ett måste i de flesta maträtterna som smakhöjare.

Så… Grunden i nästan all mat jag lagar är att jag smälter smör i en stekpanna/traktörpanna eller kastrull, lägger i hackad lök och ofta också lite vitlök, och fräser på medelvärme så den blir och mjuk, och pepprar lite. Vill jag laga nånting asiatiskt, lägger jag i också curry och/eller lite asiatiska kryddor (ingefära, chili, vitlök, gurkmeja, spiskummin, malda korianderfrön…) bland med löken. Den här fett/lök/krydd-blandningen är basen, som man sen kan gå vidare på flera sätt med. 

1) Man lägger med lite strimlat kött/kyckling/fisk/skaldjur/svamp/vad som helst som ska stekas i pannan , och kanske lite vinäger eller citronsaft, och serverar det som sådant när det stekt klart och man smakat av med salt, och gör en skild sås (vilket man borde ha gjort innan det här steget i så fall). Eller så lämnar man allt i pannan och fortsätter direkt med punkt 2 eller 3 nedan. 

2) Man häller på en burk tomatsås, grädde, kokosmjölk eller -grädde, mjölk, buljong, eller vad man nu vill, för att göra en sås. En tomatsås kan man runda av med lite grädde eller crème fraiche om man vill. Yoghurt passar också till en del maträtter. För en spenatsås tillsätter man spenat och lite grädde och låter koka ihop. För en currysås behövs grädde och lite rivet äpple (curryn åkte ju ner redan i grundskedet, men man kan lägga till lite extra currypulver och kanske lite cayennepeppar om man tycker det behövs). Många såser blir godare av lite extra syra, så en skvätt vinäger eller vitronsaft passar ofta bra. Men man ska vara försiktig så man inte lägger i för mycket, precis som med saltet. Ju syrligare vätskebas man använt till såsen, desto mindre tillsatt extra syra behövs. Är det pasta man serverar, är det godast att blanda den strax under al dente-kokta pastan i såsen, och låta den sjuda med en liten stund till pastan är klar, snarare än att servera den i en skild kastrull. Vill man ha i örtkryddor, färska eller torkade, gör man det med fördel i  slutskedet av tillredningen av såsen, undantaget vissa kryddor (t.ex. rosmarin och timjan) som gärna får koka lite längre. Har man med kött som behöver koka länge för att bli mört (t.ex. nöt- och fårkött), börjar man med fördel med lite mer vätska så man kan låta det koka ihop.

3) Man häller buljong (eller vatten/mjölk/grädde/kokosmjölk+ buljongtärning) ner i basen för att göra en soppa. Är det fisksoppa man gör, ska fisken ner i slutskedet snarare än i steg 1 för att inte koka sönder. I med lite tärnade rotsaker och grönsaker och vad man nu vill, i en sådan ordning så att det som behöver koka kortast tid åker i sist. På det här viset undviker man sönderkokta ingredienser. Vill man ha en slät soppa mixar man soppan i blender eller med stavmixer. Är soppan för lös i konsistensen kan man reda av med t.ex. lite maizena eller vetemjöl utblandat i vatten (de där färdiga ljusa och mörka redningarna som man bara häller i och rör om undviker jag som pesten efter att jag läste innehållsförteckningen till dem). Färskost (philadelphia) och creme fraiche ger också en lite tjockare konsistens och mjukare smak. Grädden kan man också gärna tillsätta i det här skedet snarare än i början. Till sist smakar man av med extra syra och salt och kanske extra kryddor.

---

Det blev ett långt inlägg, men jag vill med det här uppmuntra till att experimentera i köket, och ge ett "allmängiltigt" recept som funkar för en hel drös maträtter. Det behöver inte ta mer än ca 10 minuter att göra en god måltid, men ofta är det bra att ha en halvtimme på sig. Hur enkelt man vill göra det är helt upp till en själv, och oftast gäller faktiskt att ju enklare man gör det, desto renare smaker och godare mat, tycker jag. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anterrabae
2015-05-21 09:33
1

#6 tack för ett bra inlägg! Annars är rårakor och bacon en god favorit. Riv potatis och lök, tillsätt ett ägg krydda med salt och peppar och stek på medelvärme till fin färg. Servera med stekt bacon eller stekt sidfläsk och rårörda lingon till.

//Ida

JazzBass
2015-05-21 09:43
0

#7 - Låter väldigt gott! 🙂Då jag gjort rårakor (eller raggmunkar som de visst också kallas), har har gjort dem med endast riven potatis och lite salt, som jag plattat till i stekpannan. De funkar både som varmrätt med nånting salt, eller som efterrätt ungefär som plättar. Men jag ska testa ha i lite lök nästa gång, antingen riven eller mycket fint strimlad, och kanske ett ägg också. Det kanske behövs för att hålla ihop det hela. Stärkelsen i potatisen gör att det inte behövs om man gör dem med enbart potatis, men med lök i kan det behövas. Får testa lite. Glad

Anterrabae
2015-05-21 09:51
0

Saltar man smeten så släpper potatisen vätska med massa stärkelse, då är ägg bra. Jag tycker att det är godare med salt i, snarare än på :) Man får passa på så länge det finns vinterpotatis kvar. Jag har fått lära mig att raggmunk är när man lägger riven potatis (ev andra rotsaker också?) i pannkakssmet.. Så här är det skillnad på rårakor och raggmunkar, och den med bara potatis hetet rösti här hemma. Många ord blir det!

//Ida

JazzBass
2015-05-21 12:35
1

Du har säkert rätt om raggmunk och råraka, det är 25 år sedan jag som barn bodde i Sverige så jag kan inte säga att jag har full koll på ordens exakta betydelser. 🙂

Tack för infon om saltad potatis, jag gör inte så mycket potatisrätter så att jag skulle haft koll på det du tar upp. 🙂

Näring
2015-06-04 22:59
0

Linssoppa. Linser plus lök och diverse grönsaker. Röda linser: koktid 20min, gröna linser: koktid 30min.
Snabbt, gott och väldigt näringsrikt och mättande!