Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2022 ggr
[aziqui]
0

Vill äta nyttigt

Liten backstory först.

För ca ett år sedan började jag äta mer nyttigt och träna, med detta vände snabbt in till ännu en ätstörning och jag mådde jättedåligt och tvingade min kropp till fel saker.

Under året som har gått har jag nästan blivit helt frisk från det och försökt att inte bry mig alls om vad jag stoppar i mig eller om den ända träning jag får är några promenader i veckan.

Nu till vad jag vill ha hjälp med. Jag skulle gärna vilja börja äta mer nyttigt än vad jag göra nu. Men problemet är att jag inte vet hur jag ska göra det utan att det ska bli ännu en ätstörning.

Jag vet att detta säkert är en jättesvår fråga att svara på, men om det är någon som har något tips?

Tack c:

VildaVittra
7

Sätt en regel. Att du får äta precis allt i dess naturliga form (omalet spannmål, mjölk, grönsaker, animalier osv) och om du vill äta det i dess onaturliga form, så måste du göra det själv som att pressa oljan, mala mjölet, stoppa korven osv. 

Du kommer inte bara äta nyttigare av ren "lathet", utan du kommer också lära dig en hel del om mathistoria, dvs vad folk faktiskt fick göra för att få mat på bordet. Som hur man gör ost, hur svårt det är att mala mjöl osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

oddahviing
1

mjölk är verkligen inte naturligt! Mjölkg är så himla syrlig i kroppen att den tar från vårat calcium i benen och vi utvecklar osteoporosis (jag orkar inte kolla upp svenska orden) dessutom göder mjölk cancerceller. Vill du äta nyttigt så ät så mycket du vill av frukt och grönsaker när du är hungrig! Jag kan nästan garantera dig att du inte kommer gå upp i vikt om du håller en vegansk kost, helst så mycket raw som möjligt! Jag har kommit iväg från min ätstörning genom att gå på frukterian/rå kost, dessutom har jag tappat i vikt och minst hälften av mina celluliter har försvunnit samtidigt som min mage är platt hela tiden och mina tarmar fungerar optimalt igen (de har typ aldrig fungerat optimalt though, så jag är överlycklig)!

'-Headlights on the highway-'

Halvdansken
0

Fruktos göder också cancerceller.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oddahviing
0

Fruktos göder verkligen inte cancerceller =) men så är det mest glukos i frukt, raffinerat socker har mycket fruktos, och det rekommenderar jag inte eftersom det är tomma kalorier, frukt däremot, KÄMPAR EMOT cancer! Gör din efterforskning,finns flera människor som läkt ut cancer med en raw food kost =)

Halvdansken
0

Tror det är du som ska läsa på…

"One of the most publicized studies regarding sugar and pancreatic cancer was published in 2010 in the journal Cancer Research. The study suggests that fructose causes pancreatic cancer cells to grow faster. In their laboratory experiment, the scientists found that pancreatic tumor cells were able to distinguish between glucose and fructose, which are structurally similar."
http://www.cancercenter.com/discussions/blog/understanding-the-link-between-fructose-and-pancreatic-cancer/

"Fructose, a simple sugar found in fruit, is preferentially metabolized to fat in your liver, and eating large amounts has been linked to negative metabolic and endocrine effects. So eating very large amounts – or worse, nothing but fruit – can logically increase your risk of a number of health conditions, from insulin and leptin resistance to cancer.
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/02/11/all-fruit-diet.aspx

"A study showed that treatment of pancreatic cancer cells with fructose increased cell proliferation – uncontrolled proliferation is a hallmark of cancer."

http://www.diseaseproof.com/archives/cancer-fructose-fuels-cancer-cell-growth.html

"Research shows glucose feeds and even causes cancer cells - can you do something about this?"

http://www.canceractive.com/cancer-active-page-link.aspx?n=3087

"Cancer cells love sugar, and they're not fussy. Fructose and glucose found to fuel pancreatic cancer cell growth.
https://www.psychologytoday.com/blog/nourish/201008/cancer-cells-love-sugar-and-theyre-not-fussy

Det är bara att googla….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oddahviing
1

Det finns ingen grund för de där studierna, det finns inga studier som bevisar att FRUKT orsakar cancer, bara fruktos, och fruktos finns det som sagt gott om i läsk och andra drickor som de flesta av oss dricker!

Every single week, it seems like a new anti-cancer antioxidant is discovered in some fruit or vegetable. In fact, if you really do some research on the subject, you will find overwhelming evidence linking fruit eating to reduced incidence of cancer. The American Cancer Society also recommends to increase fruit consumption (http://caonline.amcancersoc.org/cgi/content/full/52/2/92)

So it’s beyond me how some knucklehead naturopath could make the outrageous claim that eating sweet fruit can cause cancer, or that cancer patients should avoid it completely.

The theory is that since cancer cells feed on sugar, cancer patients should avoid fruit to make sure those cells don’t grow out of control. Obviously, they don’t realize that blood glucose can be created by any food you eat. Even if you avoid sweet fruit but eat more protein or fat, those nutrients will be converted to glucose and fed to the cells. So what’s the solution, not eat anything at all and waste away?

Again, it’s best to address the root of the problem. Does eating fruit cause cancer? If it did, how many scientific studies can you cite that have linked sweet fruit consumption to increased incidence of cancer? You haven’t heard of these studies simply because they don’t exist.

oddahviing
0

och det står dessutom "grow faster" vilket menar att fruktos inte skapade cancern, men det kan påskynda processen eftersom pancreas har att göra med insulin och matsmältningen, och om sockret inte kan tillgodogöras på det rätta viset så är det väl inte så konstigt att sockret hamnar på fel ställe.

Anterrabae
0

Fruktdisken göder visst cancer, OM man plockat ur den ur frukten! Fruktos ger även skrumplever och en massa andra otäcka sjukdomar OM man plockar ur den ur frukten. I sin förpackning, med tillhörande vatten, fibrer vitaminer mineraler spårämnen antioxidanter etc så ställer fruktosen i sig inte till det. Om man nu inte är sockerkänslig, och triggas av socker. Alt har diabetes. Då bör man välja mindre söt frukt, som många kallar grönsaker ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oddahviing
0

#8 precis, däremot håller jag inte med om med diabetes, frukt hjälper faktiskt att rätta till diabetes, men då måste man hålla sig borta från allt fett.

High-fructose corn syrup (som de flesta experiement är baserade på) är inte samma sak som frukt =)

Anterrabae
1

#9 Sant, det beror på vilken diabetestyp man har. En typ två, kommer man tillrätta med på en strikt rå vegankost. Det är gjort många gånger. :) har man en typ 1 så är det en annan sak. Då är det inte helt säkert att insulinproduktionen kommer igång igen. Det beror på hur trasigt det är. Däremot är ju en rå vegetabilisk kost kraftigt antiinflammatoriskt och därmed, effektivt hämmande på autoimmunitet. Så det lär inte försämra situationen ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade