Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2634 ggr
Fridaaaa
2

Hälsosam mat till skolan

Vad kan man ha med sig för hälsosam mat med sig till skolan?
Som inte behöver värmas upp.

(äter inte kvarg, lök & kål av olika slag).

Olika sallader är jag trött på 😛
Inga stora måltider utan något enklare bara 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Outlawly]
0

Du kanske kan ta och göra vietnamesiska vårrullar? med lite kyckling och strimlade grönsaker i. och nån sås att doppa i :)

Fridaaaa
0

#1 Ingen bra kylförvaring och kyckling samt skaldjur är jag väldigt noga med bra kylförvaring :( (vi har kylskåp där men inte litar inte på folk osv)
Men gillar dessvärre inte vårrullar :( tack ändå :)

Näring
0

Smootie av något slag.
Eller bara ett par frukter.

Fridaaaa
0

#3 Frukt äter jag till mellanmål :) 
Vet inte hur pass bra smoothie klarar sig 3-4 timmar utan kyl? :)

Record
0

Kokta ägg förvarade i sin naturliga förpackning, klarar sig flera dagar i rumstemperatur. C-vitaminer som tillskott genom sallad/vitkål. Då är näringen komplett.

Fridaaaa
0

#5 Ägg kan jag äta max 1-2 stycken på en dag :/
Som sagt inget med kål. Och sallader är det jag haft nu, supertrött på det nu :/
(inte många sorter jag äter, varierat med annat i också)
Jag äter middag när jag kommer hem sen så måste inte vara komplett :)

Record
0

Det blev en bokstav mer i "kål" skall vara Ål (rökt) står sig bra. En tub majonäs till äggen funkar, mer ägg kanske något förvämda (var?). 😃

Fridaaaa
0

#7 Inte direkt billigt tyvärr, inte lätt att få tag på heller :/ MEn gott :)
Ja de dagar jag inte har ägg till frukost kan jag ätaägg dock inte så mättande :P

[Outlawly]
2

Du skulle ju kunna ta med dig en kylväska med en kylklamp i :)

Fridaaaa
0

#9 äger ingen :/ är om jag kan låna en. Viss mat kan jag tänka mig att förvara där men viss mat är jag väldigt nojjig med :/

DesK
2

Du kan ju skaffa dig en bra matthermos. Det hade jag när jag pluggade och det funkade kanonbra. De dagar jag ville ha sallad med mig, så använde jag en tredelad tallrik med lock, det funkade också bra. Båda dessa köpte jag i en friluftslivsbutik.

/Désirée

Fridaaaa
0

#11 Ja jag har tyvärr inga pengar över till extra utgifter närmaste månaden :( 
Tredelad tallrik med lock? =)

DesK
0

Kika på den här artikeln, inne på Matlust, där ser du den tallriken, plus att du kanske får lite idéer till matlådor 🙂

http://matlust.ifokus.se/articles/4d713f3db9cb462221055f19-ta-med-matlada-till-jobbet?articles-1

/Désirée

Fridaaaa
0

#13 Aa en sån tallrik :)Men vad ligger dom i pris ungefär? =)

DesK
0

Det kommer jag inte exakt ihåg, men ca en hundring, kollade lite snabbt och det verkar finnas flera olika i olika material numera, såg någon som kostade ca 200 kronor. När jag köpte både min matthermos och tallriken, så var vi två vuxna och två små barn, som levde på ca 10000:- i månaden. Det var i början av 2000-talet och det gick riktigt bra.

/Désirée

Fridaaaa
0

#15 Hmm ok ja får se när jag får råd med sån, då ska jag leta upp det :)
Vi lever på 2500-3000kr per månad i mat på 2 vuxna.

Men kruxet är vad jag ska ha med mig för hälsosam mat i skolan som inte kräver uppvärmning eller kylskåp :/

DesK
6

10000-: /månad avsåg samtliga kostnader som vi hade då, vilket innefattade boende och bil, kläder och mat till oss alla fyra.  Att avvara ca 200:- bör alltså inte vara något problem för er. All mat som ätes kall kan ju funka för dig. Grönsaker, lite kallt kött, kalla kokta ägg mm

/Désirée

Fridaaaa
0

#17 Jo dessvärre är 200 kr mycket för oss just nu :/ Vi kan inte spara in på mer än vad vi gör nu då det är en del krux privat just nu :/

Grönsaker är jag som sagt trött på, haft massa olika slags sallader nu och sjukt trött på det :(
Kokt ägg håller jag mig inte på mätt på och äter bara äggvitan tyvärr :(

Tycker det är svårt att komma på rätter som är goda kalla :(

Maria
15

Nu är det snart bara "fasta" som är kvar😉

/Maria

Fridaaaa
0

#19 Haha nejdu fasta blir det dårakt inte xD Då kommer jag inte kunna plugga alls 😛

Attans att det är så dyrt att köpa mat på plats :/

Record
1

Lite OT !

Lite fler ägg och lagom varma när du skall äta, lagrade närmast kroppen, då kan du nog äta gulan också? Fet ål eller annat fett gör att du är mätt länge. Dagens nyhet är ju att Livsmedelsverket skriver att  flera ägg inte är farligt.

http://matfrisk.com/2015/09/17/livsmedelsverket-agg-ar-inte-farligt/

Fridaaaa
0

#21 gillar inte smaken på äggula, oavsett om den är varm eller kall :( men gillar äggvitan, även kall :) lagrade närmast kroppen? Ang antalet ägg på en dag är pga magen. Ål är gott men svårt att få tag på och ruggigt dyrt :( men tex lax äter jag :) eller vad tänkte du på för fet mat? :)

Jo3ef1n
4

Om man gillar och inte är allergisk mot naturella nötter så är det ett mättande alternativ. Man behöver inte mycket mer än 100g för att bli mätt och dom är mineralrika.

Innehåller mycket e-vitamin som skyddar mot oxidering och behöver inte värmas upp. Mina favoriter är cashew och macadamia :)

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Anterrabae
2

Makrill i tomatsås, tonfisk, lagrad ost, fetaost, baljväxter och potatissallad med vinegrett håller sig i rumstemp över dagen. Åker du bil? I så fall är bilen sval att ha maten i, fram till lunch. I alla fall så här års .

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
0

#24 Jag kör bil ja. 
Makrill, tonfisk, och ost är mer frukost/tilltugg, inget jag kan hålla mig mätt på :(

#23 Gillar vissa nötter, men väldigt mycket kalorier i nötter.

Anterrabae
5

Men kan du inte tänka dig att kombinera en burk makrill, ett ägg och en potatissallad till lunch. Valfri grönak eller frukt till. Det blir och håller man sig mätt på. Makrillen kan bytas mot kassler, väl rökt skinka, grillade revben/kyckling. Och får maten stå i bilen under förmiddagen så har du kall/sval mat till lunch. Eftersom du vet med dig att du är känslig vad gäller mat, måste du tänka på vad du gillar, och sen kombinera dessa saker så att du blir mätt. Så klart kan man inte ta med sig ost till lunch och tro att det räcker. Men kombinera oststavar, oliver, kassler, potatis eller pasta med kryddor du gillar så har du helt plötsligt en måltid som funkar. Kombinationen tonfisk och fetaost är jättegod. Visst gillar du majs? Kall köttfärssås ost och majs är jättegod i en större macka. Som en lunchbaguett Tänk så här om något känns otillräckligt: "vad tycker jag om och kan jag lägga till som hjälper mig att bli nöjd och mätt"

//Ida

Fridaaaa
0

#26 Kyckling vågar jag inte ha utan kylskåp, inte ens mitt i vintern, ja jag är väldigt försiktig med sånt.
Grejen är att jag inte kan äta så mycket i skolan :( Så behöver något som mättar men som man inte behöver äta mycket av :) 

Jag har svårt att komma på kombinationer, som inte kräver kylskåp, är det som är grejen :( 
bröd vill jag helst undvika, inte speciellt hälsosamt.

Gillar majs ja :)

Anterrabae
2

Frida: Ok, skippa kycklingen då :) Vad är mycket resp lite. Menar du kvantitet? Om du bara kan äta en liten mängd måste du stoppa i dig energität mat. Har du möjlighet att ha typ 1 burk med dig? Kan du tänka dig att lägga i olika sorters mat i samma burk? Tex potatissallad med olja och vinäger och kryddor, tillsammans med en god korv/salami eller tonfisk. Där kan du lägga i lite majs på sidan och om du inte kastar runt burken massor borde den hålla sig ganska oblandad. Bara en burk med valfria bestick att ta med. Dryck i flaska och frukt till mellis.. Eller hur tänker du med att du inte kan äta mycket i skolan. Är du inte hungrig då? Gillar du förresten Keso?

//Ida

Fridaaaa
0

#28  Gillar keso men den laktosfria är hemsk tråkigt nog :(

Menar att jag inte behöver äta 1 vanlig normalstor portion mat för att bli mätt.
Dels ogllar jag att äta bland folk (kan bara äta lite då) och min mage kan krångla ibland, och då är det bättre för den att äta endast lite när jag är iväg och mer när jag kommer hem sen :) Testat mig fram nämligen :)

Beror på vad det är för mat men viss mat går bra att ha i samma burk ja :) Om det ändå ska blandas ihop så att säga :)

Korv äter jag enbart varm :( Är det som är kruxet, att hitta saker som är gott, som inte behöver värmas och inte behöver kylskåp :( Blöö :( Så trött på sallader och sånt nu :(

[Birmarag]
15

Följer återigen med intresse ;) spännande att se villa förslag som duger :)

Fridaaaa
1

#30 sluta med dina onödiga kommentarer tack. Bara så extremt onödigt och omoget

[Birmarag]
18

#31 Men det är ju lite absurt. Du skapar massor med nya trådar där resultatet är detsamma. Konstruktiv kritik; vill du ha hjälp/tips/råd så måste ju du vara beredd att göra en anpassning av något slag. Varför annars vara med på ett diskussionsforum om det inte är för att diskutera och i ditt fall, prova på nya möjligheter om det så än är vilken billig mat man kan laga med falukorv, hur man lättast går ner i vikt eller vilken sida man köper billiga bikinis på

Record
2

Äter du antioxidanter i skolan ? Bra föredrag för att förstöra Fars- Dag. 🤔

http://www.kostdemokrati.se/snabbanyheter/2015/11/06/bor-man-undvika-antioxidanter-debatt-8-nov-i-goteborg/

Fridaaaa
0

#32 ett tips: läs dem inte och kommentera inte istället. Simpelt. istället för att hacka och hålla på. Hjälper inte ett smack. Löjligt att dra upp andra trådar. De har inte med denna att göra. Så håll dig till tråden och eller skriv inte alls, tack på förhand. #33 urkass på sånt, vad som innehåller vad xD

[AE.]
3

Har inte lusläst alla kommentarer, så ber om ursäkt om det blir upprepning. Gillar du vegobiffar? Dom är goda även i rumstemperatur, billigt, nyttigt och man håller sig mätt. http://onepotion.blogspot.se/2014/06/bonbiffar.html?m=1

Carrosh
3

Kokosplättar, frukt, grönsaker och plockmat (t.ex. korv/salami/rökt kött). Nötter och avokado kanske kan vara något att lägga i också?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

NoEnd
4

Kanske fruktsallad, olika omeletter, bananpannkakor eller grönsaksstavar med dipp? Annars baguetter med olika fyllningar? Annars kan du ju köpa tillexempel gainer som är mättande. 🙂

Torparmor
4

Jag köpte liten kylväska avsedd för glasspaket/lådor för 15 kr. Fanns på Pickabo, ÖB eller någon av de andra lågprisbutikerna. Är perfekt att ta med en matlåda i med eller utan kylklamp/ som även kan vara en liten petflaska halvfylld med vatten och fryst liggande.

Annars tycker jag en mattermos med varm soppa i är ett bra alternativ (finns i barnstorlek om du inte vill ha så mycket), du kan komplettera med en hembakad smörgås. Det går också att ha en termos med hett vatten i som du häller över en påse med pulversoppa. Soppa kan bli mer matig med pasta, extra grönsaker eller köttbitar i.

☝️ Jag förstår dig delvis, jag har svårt att bli mätt på kall mat.  När du får råd kanske du kan köpa en liten doppvärmare/ mattermos eller önska till julklapp.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!