Raw
Är det någon här som är inne på råkost?
Jag har börjat köra lite med det när det gäller godsaker - för att komma undan lösgodis och annat trams. Men min tanke är väl att utöka råkosten lite mer.
Kanske vi kan ägna den här tråden åt lite tips och recept?
Jag kan börja..
Idag gjorde jag en sjukt god chokladkaka och lät mig inspireras av receptet i länken nedan. Alltså, skrev jag att den blev sjukt god?
http://nyheter24.se/modette/idawarg/2014/02/13/nyttig-sockerfri-raw-food-tarta-recept/
Verkar vara ett bra recept 🙂
Eftersom det är fredag slår jag ett slag för fredagsmys med sashimi eller råbiff, mycket nyttigt och gott 🙂
/Désirée
Jo visst finns det några här som äter raw. :) De är mycket bra, då all näring är kvar! ❤️
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Oh, råbiffar låter ju spännande! Jag får la ta och googla på det :)
Vad bra, då hoppas jag på en hel del smarriga tips!
Ja mycket näring, gott och roligt. Det kan ju inte bli så mycket bättre än så.
Råbiff är min favvorätt och varit sen jag var mycket mycket liten. Kom inte ihåg vad det hette då så jag kallade det rosa maskar och jag önskade mig alltid rosa maskar på min födelsedag ;P
TS: den kakan låter jättegod förutom dadlarna. Kan man ha något annat i botten än just dadlar?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Dadlarna bidrar till att botten håller ihop lite bättre och ger lite utav en kolaktig och söt smak, man tänker inte så mycket på att det är just dadlar i :) Men man säkerligen säkerligen skippa dadlarna och ha i lite agavesirap eller liknande! Eller varför inte Carobpulver (eller något annat som ger lite sötma) och lite extra kokosfett? För att få sötman och att smeten håller ihop lite.
Det är nog bara att prova sig fram helt enkelt!
Lika bindande som dadlar, då är nog typ katrinplommon ett alternativ. Blir ju lite syrligare smak då.
//Ida
#5 jag lovar att jag känner smaken av dadlar ;) har ätit en liknande kaka. Men agavesirap kan jag ju prova. #6 katrinplommon klarar jag inte av att äta utan att bli kass i magen
Medarbetare på westernridning.ifokus
Om du dessutom fryser kakan (vilket är ett hett tips) så håller den nog ihop väldigt bra även utan dadlar eller katrinplommon :)
Sen så räcker det nog att ta ut den 10 min innan man ska äta!
Idag provade jag att ha i lakritsrotspulver i botten, det blev riktigt mumsigt. Den smakade inte så mycket lakrits, men det kändes som att smaken lyftes upp lite extra!
Har äntligen tagit tag i vad jag vill stå för och hålla mig till mina värderingar kring mat och kost.
Planen är att äta rawfood och Gi 50/50. I GI recepten kommer jag utgå ifrån fisk och kyckling.
Jag beställer nötter ifrån Råvarubutiken. De nötterna som finns i butik är värmebehandlade och därmed har fetterna i nötterna härdats (rätta mig om jag har fel) råa nötter har kvar alla sina essentiella fetter, vitaminer/mineraler.
Råkost i sig utesluter animaliskt. Då jag inte har planer på att bli vegan så valde jag in GI i kosten för att få det bästa av 2 världar. Underlättar restaurangbesök, middagar hos vänner och bekanta. Det finns ju alltid sallad på middagsbordet.
Till frukost åt jag bär sötade med russin (man kan mixa russin till en sirap)
toppat med linfrön. Hade ingen lust med annat än linfrön då mina nötter ej levererats ännu.
Till lunch åt jag en soppa inspirerad av Gazpacho: (allt ekologiskt)
1/2 Avokado
1/2 Paprika
1näve bladpersilja
1 viltöksklyfta
2 msk kallpressad linfröolja
10cm bit gurka
1/2 chili
Seltin
2dl Grönsakbuljong
Mixa grönsakerna, koka upp buljongen och häll i den medans du mixar, häll inte i allt på en gång då upphettas grönsakerna för mycket. Lite åt gången ger en ljummen soppa under 42grader.
Till kvällsmat blir det Coleslaw med solrosfrömajonäs. Allt är egna recept.
Det bästa tipset jag kan ge är: Handla på den butiken som erbjuder fräschats och mest ekologiskt frukt/grönt.
Efter senaste flytten handlade jag per automatik på närmaste butikerna, där tappade jag all lust att köpa frukt och grönt. Det de hade ekologisk gick att räkna på en hand.
Igår handlade jag enbart frukt och grönt. Jag handlar det som finns ekologiskt och utgår ifrån det i mina recept. Kom hem med 3 fulla kassar som kostade 600:-
Ett råd i all välmening. Använd havssalt eller himalayasalt, inte seltin.
/Désirée
#10 Skall byta till något som kallas för "supersalt" ett salt som blandas utav havssalt, himalaysalt och trocomare örtsalt om jag minns rätt. Detta skall innehålla mängder med bra mineraler tydligen. Hade slut på salt hemma och tog seltinet som stod längst inne i skafferiet.
Ditt inlägg påminde mig om att ordna supersalt 🙂
Ang salt, se till att det är utan anti-jlumpmedel, då detta är cyanidföreningar Ang nötter och fett. Fettet i nötter blir inte härdat för att det varit upphettat. Däremot oxiderar det och blir i och med det mer eller mindre giftigt. Oftast mer. Dessutom är det en knepig balans mellan O3 och O6 och det kan ge mer inflammationer. Gällande nötter. De som säljs i butik, som naturella är oupphettade. Däremot är det inte säkert att de är giftfria (odlat besprutas) samt att förvaringen kan göra att de möglat på vägen. Men de är inte upphettade. :)
//Ida
#12 Har undvikit klumpförebyggande i hela mitt liv.
Saken är den, att de naturella nötterna i butik, har längre hållbarhet än råa nötter. Så någon skillnad måste det ju vara. Kanske är det besprutningen som gör skillnaden.
Smaken avgör ändå allt. Det är ju det Råkost handlar om, att råvarorna skall vara obehandlade och just råa, inte förpackade och förvarade i flera månader.
Angående seltinet så är varningarna till för äldre som tar vätskedrivande mediciner. Vad jag kunde se så fanns där inga invändningar för de som har rätt natrium/kaliumbalans och vätskebalans i kroppen.
Självklart är de som är garanterat raw bättre, och så klart är smak det som bör bestämma. Personligen tycker jag ofta att de i butik smakar mögel. Menar du att Seltin är utan klumpförebyggande medel? *skeptisk*
//Ida
Seltin innehåller klumpförebyggande medel
http://www.mathem.se/varor/salt-mineral/mineralsalt-500g-seltin
/Désirée
det var det jag tänke, Tack DesK!
//Ida
Sen är det väl just Seltin som rekommenderad till personer med vätskedrivande, just för att den är lägre på Na. Jag rekommenderar alltid oraffinerat havssalt, kompletterat med oraffinerat Himalayasalt.. Rent, rått och utan tillsatser.
//Ida
Då är det bättre att direkt skriva ut varför man varnar för en produkt.
Att endast varna utan att skriva varför ger bara missförstånd.
Jag har ingenstans skrivit att seltin är utan klumpförebyggande.
Missade helt att den innehöll det och försökte lista ut om varningen var befogad. Såg då heller inget om klumpförebyggande och antog då att varningen enbart berodde på det som jag fann.
Funderar på om det finns någon skillnad mellan rawfood och råkost?
Rawfood är att äta levande föda, råkost att äta allt i rått tillstånd?
Eller är det samma?
#19 Rawfood och råkost är samma sak, bara olika språk. Sen finns det olika varianter av råkost.
Jag har äntligen tagit mig i kragen och ska ta mig tillbaka till att äta råkost nu, närmare bestämt 80/10/10. Åt den kosten under några månader förra året och mådde bättre än någonsin. Sen fick jag en hemsk förkylning där jag bara klarade av att äta varm mat och sen dess har jag inte tagit mig tillbaka. Men nu är det alltså dags igen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#20 Med Rawfood menas väl även en veganskt kost?
Vad innebär de sista 10/10 ? Antar att du menar 80% rawfood?
Tänkte inte riktigt över dagens måltider och har inte ätit någon rawfood idag. Det märks, trött och blodsockret åkte berg och dalbana idag. Antar att tröttheten beror på kostomställningen.
Vill ha mina nötter nu!
Imorgon blir det någon smoothie med avokado, banan och hallon, även dagsransonen av chlorella.
Försöker grodda linser. Så mycket att lära sig. Jag som aldrig groddat i mitt liv annat än förså grönsaker, förstår inte riktigt vad man skall göra när. Just nu har de legat i vatten i 3 dygn. Bytt vatten varje dag men annars är jag rådvill.
Hur är det med frysta bär, vad säger rawfooden om det? Är det ok att ta till? Jag tänker då ur rent rawfoodsynpunkt ej egna åsikter. Förstörs något vid frysning?
#21 80/10/10 står för 80% kolhydrater, 10% protein och 10% fett. Jag äter en stor mängd frukt under dagen och avslutar med en stor sallad till middag för att få den fördelningen. Kosten kallas även för LFRV, Low Fat Raw Vegan.
När du groddar så ska linserna ligga i blöt första dygnet, efter det sköljer du dom två gånger om dagen för att hålla dom fuktiga så är dom färdiga på några dagar.
Frysta bär är helt okej, frysning håller kvar näringsämnena riktigt bra.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#22 Sedär ja, jag trodde det visade andelen av olika koster man åt!
Jag klarar inte stora mängder frukt, då ilar det i tänderna. Gillar frukt som mellanmål eller som komponent i mat.
Så bra att frysta bär funkar. Hittade ekologiska i butiken🙂
Min rawfood baserar jag på grönsaker, råa rotfrukter och mörka bladgrönsaker, färska örter. Även tomat, paprika och gurka om det finns ekologiskt. Förutom rawfoodnötter då och jag har lyckats utomordentligt med groddningen av linserna! Skall ge mig på att grodda bovete när linserna är slut.
Har inte blivit mycket "vanlig" mat i kosten. Har ätit lite fisk och en smakbit kött, men jag känner verkligen inte för det!
Gjorde en linssoppa häromdagen. Rev palsternacka&morot grovt, hackade bladpersilja och purjolök fint. Lade allt i en djup tallrik och hällde på ljummen grönsakbuljong toppade med en rejäl näve groddade linser. Var mycket godare än kokt linssoppa!
Nu är det fredagskväll så det är utmärkt att börja preparera lördagsgodiset. Köpte en Dehydrator förra veckan och skall nu torka lite frukt och "spreads" som blir väldigt nyttigt snack/godis för TV-soffan. Helt utan tillsatt socker eller några konserveringsämnen.
Den här är guld för att exempelvis göra härliga godsaker av exempelvis bananer som börjar bli lite bruna, eller äpplen som börjar bli lite skrynkliga 👍. Denna är en av mina favoriter i köket; http://www.froothie.se/store/optimum-dehydrator/optimump200dehydrator
#24 Har du fått i uppdrag av det där företaget Froothie att göra reklam för deras produkter här på iFokus? Det verkar ju så i alla fall, både i denna tråden och den här andra.
Och varför ska man överhuvudtaget hålla på och torka frukt? Verkar ju bara dumt. Måste ju vara mycket nyttigare och bättre att äta frukten som den är av naturen istället.
Men om man ändå absolut vill torka frukt och/eller andra matvaror, så är det ju i så fall mycket enklare att bara lägga dom på ett ugnsgaller, och sen ställa in i ugnen på låg värme tills dom blivit som man vill ha dom.
Verkar helknasigt att köpa en speciell apparat för flera tusen kronor när man lika gärna kan använda ugnen som man redan har.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Man använder sådana tork-ugnar i stället för vanlig ugn för att man inom rawfood vill bevara näringsämnena och enzymerna och inte gå över 42 grader varmt, svårt att uppnå med en vanlig ugn.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#26 Om man verkligen är angelägen om att bevara så mycket näringsämnen och vitaminer som möjligt, så måste ju det absolut bästa vara att inte vare sig torka eller värma upp frukten, utan istället äta den som den är, och då helst så färsk som möjligt också.
Jag skulle i alla fall aldrig i livet komma på tanken att betala 2-3000 kr för en elektrisk manick som gör att man får torr sladdrig frukt istället för färsk och saftig.
Man använder torkugnen till mycket mer än frukt, men det handlar väl om att man vill variera sig och få till olika konsistenser/smaker m.m.
Min syrra har en torkugn och är i allafall väldigt nöjd med den, själv skulle jag där emot inte lägga pengar på en heller…
#28 Nej, om man ska tycka att den prylen är värd sitt pris så bör man nog för det första ha pengar i överflöd, och sen måste man ju gilla "torrfoder" också. Vilket inte jag gör.
Nu har ju inte min syrra pengar i överflöd, men hon har helt enkelt prioriterat vad hon vill ha, det är väl så det är för de flesta, man prioriterar det man vill lägga pengar på.
En annan person skulle ju lätt kunna gå på krogen bara några gånger och gjort av med de pengarna.
Vi är alla olika vad vi gillar också, det är ingen som har sagt att du måste gilla "torrfoder" eller köpa en torkugn.
Jag ville bara förklara lite runt det hela, säkert hade någon som lever totalt rawfoodliv ha kunnat gjort det mycket bättre och gått in mer på detaljer.
Det ts frågade efter var ju främst tips och recept i rawfoodanda för att komma undan "lösgodis och annat trams" , känns därför onödigt att lägga ner mer tid på en sådan här diskussion.
Råkost sa man för sisådär en 70 år sen. Senare valde man det anglofierade Raw Food. Visst innehåller råa grönsaker mer vitaminer men skillnaden är inte enorm, ca 10 procent mer än det kokta. Idag vet vi också att tillagad mat ibland har bättre näringsvärde än det råa. Förutom att det är mer lättsmält och bra för känsliga magar.
#30 Ja, fast nu var det ju inte ts som jag vände mig till utan #24, men tyvärr så ville/vågade inte hen komma tillbaka till tråden och svara.
Nej, dessbättre är det ju självklart ingen som tvingar nån att gilla och/eller köpa en svindyr torkugn, och det var ju heller ingen som tvingade dig att hoppa in här och delta i diskussionen, utan det var ju helt och hållet ditt eget beslut. Så om du vill sätta punkt här så är det helt okej för min del. 🙂
#31 Det stämmer nog ifråga om grönsaker, att vissa sorter blir både godare och mer lättsmälta, och att näringen blir lättare att tillgodogöra sig om man tillagar dom försiktigt, dvs varsam kokning i lättsaltat vatten som nätt och jämnt täcker, och inte mer än tills dom precis mjuknat.
Men det som ts, #24 och jag skriver om här är ju inte grönsaker, utan istället olika sorters frukt, och när det gäller dom så kan jag inte tänka mig att det är nån som helst fördel med torkning, kokning eller annan slags tillagning, varken när det gäller smak eller näringsinnehåll.