Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1581 ggr
Cindy S
0

Vilket är sämst? Potatis, ris eller pasta?

Jag ska köra lchf så gott det går(lever på existensminimum) och tänkte behålla en av mina synder. Men vilken av dem har minst kolhydrater, eller är på annat sätt hälsosammare?

Eller är de så onyttiga att de kan förstöra lchf-dieten?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

fruktgumman
0

Pasta är sämst kolhydratmässigt. Potatis är minst dåligt.

tlover
0

#1 Nu kan jag inte LCHF men kokt kall potatis är väl bäst?

l'm back

Fridaaaa
0

Bäst: Potatis
Sämst: Pasta

av dOm tre.

Men inget av dOm tre äter man i LCHF

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fruktgumman
0

#2 Ja

Scorpio97
1

Har du sett att det finns en ifokussida för LCHF/lågkolhydratkost? (: 
Här: http://kolhydrater.ifokus.se/

Mängd kolhydrater (per 100 g)

Kokt potatis innehåller 17.5 g kolhydrater
Kokt ris (jasminris) innehåller 25 g kolhydrater
Kokt ris (basmatiris) innehåller 76.7 g kolhydrater
Kokt pasta innehåller 27.5 g kolhydrater

Siffrorna är tagna härifrån: http://matkalkyl.se/livsmedel.php
Sidan tar informationen från livsmedelsverkets databas

Så det beror väl på hur lågt i kolhydrater du tänkt äta, vad jag vet finns ingen exakt siffra för LCHF, men 20 g per dag brukar väl räknas som strikt. Sen beror det ju på hur ofta du planerar att äta det. Det borde gå bra att äta en liten mängd av någon av dessa någon enstaka gång ibland, men det kan bli svårt att göra det varje dag.

//Jessie

Cindy S
0

Bra, potatis är gott och billigt, det vill jag gärna unna mig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

mimåne
0

Pasta sämst

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Carrosh
0

Ett tips är ju annars att du minskar på kolhydraterna och tar mer grönsaker. Grönsaker är inte så dyrt om man köper efter säsong och handlar efter "veckans pris" och i olika butiker.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

jiim
0

Pasta är sämst, av den enkla orsaken att det är fullproppat med gluten OCH megasnabba kolhydrater. Själv kolhydraterna är väl inget som är farligt, direkt. Men kan vara fördel att dra ner på.

Bäst är potatis.

Min diet är ganska lik LCHF, men ibland äter jag sötpotatis, vanlig potatis eller har lite frukt i matlagningen. Lite likt Paleo. Om jag äter potatis, så blir det typ max 1st.

Paleo är kanske något som du har funderat på? Sötpotatis hör ju dit :)

Fridaaaa
0

#9 Finns ju annan pasta som är utan gluten? 
Bönpasta har det megasnabba kolhydrater? (nyfiken bara) eller du syftar på "vanlig" pasta? =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lilolizeit
0

Bönpasta har inte de snabba kolhydraterna.

Sen är det ju pasta på vetemjöl som är värst.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Cindy S
0

Tack för alla råd.

Jag köpte massa grönsaker och ostronsås och det är underbart, man känner knappt smaken av grönsakerna. Jag önskar jag prövat tidigare med "thaimat" hemma.

Jessica Jones (2015-)

Anterrabae
0

Håller med övriga ang potatis resp pasta/säd ffa vete. Processad säd i alla former ffa vete är inflammationsdrivande och bör alltid undvikas. Ris är ganska giftigt, men har mer lättsmält stärkelse, och klassas därför som snällare. Men inga av dem är något vidare alternativ. Potatis är som sagt bäst där. Men man bör komma ihåg att eftersom potatis är en nattskatteväst så innehåller den mycket lektiner, som är svåra för kroppen att hantera. Man bör därför vara försiktig med mängden, särskillt om man vet med sig att man är inflammationsbenägen, och därmed har läckande tarm.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade