Lågt blodsocker
Jag får ibland lågt blodsocker, vilket märks genom att jag ser suddiga fläckar, känner mig bortkopplad och svag i kroppen samt blir irriterad. Jag äter regelbundet och bantar inte eller något sådant. Känner fler igen sig i detta? Hur äter ni, ser ni några mönster och har ni ändrat något i kosten som förbättrat detta?
Troligen behöver du öka mängden fett och minska mängden kolhydrater i din mat, på så vis får du en betydligt jämnare blodsockernivå.
/Désirée
#1 Tack, det har jag koll på och det är väl en förändring jag skulle kunna titta på, men här vill jag främst få reda på ifall många upplever det här (och ifall de kan relatera det till sin kost på något sätt) :) Jag tycker själv att det är ganska kraftiga symtom hos någon som inte äter så himla knasigt, men det kanske inte är ovanligt?
TS' är du diabetiker typ 1 kan det vara möjligt o farligt att inte undersöka dig, ta du en tur till Vårdcentralen för undersökning. Är du inte en diabetiker, är du troligen bara lite hungrig. 😉
#3 Anledningen till att jag skriver är för att jag ringde till vc och de sa att lågt blodsocker bara är bra och att det är så det ska vara. Visst kan det vara att jag bara är hungrig, men då undrar jag om det är vanligt att folk reagerar såhär ibland när de har ätit normalt/som de brukar? Därför frågar jag hur många som upplever detta (på olika sätt) relativt ofta.
Jasså, man kan ringa till Vc och testa blodsockret, va nytt? Människor är individer där ibland högt resp lågt socker beter sig olika. ta du ett besök till Vc, det gör inte ont att testa sig, det kan vara början av diabetes typ 1, med försurat blod , ketoacidos.
#5 Du svarar inte på trådens fråga och är nu spydig på ett märkligt sätt. Jag kan nog själv ta hand om mina vårdkontakter, tack. Just här och nu undrar jag som sagt hur andra upplever detta, på olika sätt, som påpekat innan. Jag vill inte ha en diagnos eller förslag på detta här - det tar jag hellre med sjukvården.
Mitt fasteblodsocker ligger på 4,2 numera men inte ens vid denna låga nivå (normalt anses 4-6) har jag känningar som liknar dina. Det är bra med lågt blodsocker men man bör allt hålla lite koll på det och särskilt om man har det som du ! Nu är jag normalviktig men jag vill minnas att när jag som ung och lätt underviktig kände mig svag och orkeslös och behövde äta något var fjärde timma. Har man lite fett att ta av behöver man inte äta så ofta.
#6 Slarvigt
Förstår du inte allvaret av min text att låta Vårdcentralen ta hand om din åkomma, skall jag inte påverka dig mer.
#7 Tack för ditt svar! Jag är dock normalviktig och antagligen närmare övervikt än undervikt. #8 Att jag vill veta om folks erfarenheter här utesluter inte att jag pratar med vc vid sidan om tråden. Här har jag dock inte frågat om diagnoser - det blir bara spekulativt
Blodsocker liksom blodfetter kan se lite olika ut hos olika människor. Nej jag kan inte tycka att de symptom du beskriver är normala. Jag har haft någon bekant med lågt blodsocker som behövde äta något xtra ibland när sockret föll för lågt. Kanske ska du byta vc om de inte är intresserade av dig och dina symptom.
Jag känner igen mig i dina symptom, men det är sen jag blev allvarligt utmattad för många år sedan som jag har reagerat så, precis som jag har blivit mycket känsligare för mycket annat också.
Innan jag blev utmattad kände jag inte så där emot….
Ditt kan ju kanske bero på stress?
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#0 Om man är frisk, alltså inte insulinbehandlad diabetiker, ska man normalt inte kunna få så lågt blodsocker att det ger några symtom. Jag har i alla fall aldrig upplevt nåt sånt som du beskriver när jag varit hungrig.
Är du helt säker på att det beror på just lågt blodsocker, eller kan det vara nåt annat, t ex tillfälligt blodtrycksfall?
An ounce of prevention is worth a pound of cure
#10 Jo, det har jag ändå tänkt göra. #11 Nja, det har jag svårt att tro, men tack för ditt svar! En kompis till mig upplevde liknande när hon var mycket sjuk, så en allmän nedsatthet verkar ju kunna ligga bakom. #12 Tack för ditt svar! Det försvinner ett tag efter att jag ätit en frukt eller så, vilket får mig att tänka att det är så.
#0 Har också liknande problem med lågt blodsocker. Kan få symptom på det utan att för den delen känna mig ungrig (såsom irritation, svårt att koncentrera mig, yrsel, frysa…). Dock har jag lärt mig att det som funkar för mig är att äta en balanserad måltid (protein+kolhydrater+fett) med mycket fiber utan alltför snabba kolhydrater (socker, vetemjöl). Dessutom behöver jag äta var 3e till var 4e timme, och det nästan oavsett hur mycket och vad jag åt vid min senaste måltid. Ofta kan jag förlänga "intervallet" genom träning eller koffein, men jag behöver ändå äta så fort som möjligt efter att jag har tränat för att förhindra den här yrseln och okoncentrationen mm som annars lätt uppstår. Dock tror jag inte att det är någon direkt fara med detta (såtillvida en inte har diabetes, vilket inte är fallet hos mig). Åtminstone upplever inte jag det som någon fara, utan tänker att det helt enkelt är så jag är skapt, jag är inte perfekt och får helt enkelt nöja mig med detta. 🙂
#14 Tack för ditt svar! Då finns det fler, då :) Perfekt är det få som är!
Ofta om man får den typen av blodsockerfall och känningar (som icke-insulinbehandlad diabetiker) som ett resultat av att blodsockret svänger. Man kännet sällan topparna, men dalarna kan vara väldigt dramatiska. Då är det lättaste att kontrollera det med mer fett och eller protein, och färre snabba kolhydrater., som #1 sa. Gärna tänka på vad som planar ut bs-kurvan. Tex att alltid äta någon form av lite mer svårtuggad råkost, som vitkål/rotfrukter etc innan man äter resten. Alt att stoppa i sig något litet varje timma. Aldrig mer sällan än var annan timme. Det alternativet är dock inte så nyttigt, vare dig för tänder, matsmältning eller immunförsvaret.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade