Hur ska man balansera?
Hej! Har jättesvårt att balansera min kost.
Jag är just nu inne i en period när jag äter HUR MYCKET SKIT som helst. Kan trycka i mig 10 lussebullar, 3 skålar glass och godis varje dag i veckan.
Och det blir absolut inte lättare när man bor med 4 andra som äter minst lika dåligt.
Hur slutar jag - och balanserar ut allt? Har lätt för att säga nej till andra när dom bjuder, men sen går jag själv och trycker i mig hur mycket det änn går. Har jag ätit 1 sak, följer resten efter snabbare än blixten.
Något som funkar för mig är att skriva upp precis varenda sak jag äter, då ser man hur mycket man faktiskt trycker i sig, och det hjälpte mig att få en överblick och blev lite äcklad av det. Sen kan du försöka hålla dig ifrån en vecka eller två, de första dagarna kommer du nog troligtvis inte må så bra (det är abstinensen), men du kommer se hur mycket bättre du mår över tid.
Du kan också testa att byta ut godis/glass/kakor mot något annat, inte lägga till, utan byta ut. T.ex. en bulle byter du ut mot ett par skivor paprika eller en morot.
Ett annat tips kan ju vara att föra dagbok/lista både allt du köper, äter och rör dig/tränar. Det är bra motivation för många.
Det är några tips iaf :) Behöver du en motivationskompis, så skicka ett PM. Jag hamnar i det där godis-, glass- och kakträsket lite nu och då också, och var djupt nere i det för ett par år sedan, så jag vet precis hur det känns! Du behöver inte ta dig ur det ensam 🙂
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Du bör ha dom 4 andra med på ditt tåg. Varför köpa hem skit ? Det som inte finns hemma hamnar inte i magen.
#2 Det sättet är det enda som fungerar för mig. Om det finns skit hemma så kommer jag äta det. Jag klarar inte av att stå emot.
Fokusera på att äta mat först! Och "unna" dig om du måste när du är mätt. Då blir det mindre. När suget sätter in, drick vatten, ät mat, något som är näringstätt, tex ost, ägg, oliver, morot, vitkål. Ju mer näring du får i dig, desto mindre sug.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade