Kvälsmattips?
Jag märker att jag har börjat få problem med att bli mätt på kvällsmaten (kvällsmat = Ett lite större mellanmål i min familj).
Jag tål inte gluten, mjölk, nötter, mandel, råa äpplen, råa päron, råa stenfrukter och råa morötter och har inte så jättemycket att lägga på mat och köper inte kött. Magen tål inte heller för fet mat.
Problemet för mig är att jag kan inte somna alt. vaknar om jag inte somnar mätt.
Ikväll har jag tex ätit en banan, 3 mackor (med gluten, dålig fantasi så jag fuskar) med matigt pålägg (blandannat ägg) och örtte och är fortfarande hungrig.
Det måste vara enkelt också då jag är småbarnsmamma annars hade det varit gröt.
Nån som har något tips?
l'm back
Jag tror jag vet varför jag är hungrig jämt om nån undrar, jag ammar nämligen.
l'm back
Välling och en macka med ost + frukt? Välling finns ju som glutenfri.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ägg kanske kan vara ett alternativ? Det brukar ju mätta en del det också.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#2 Då känns det som att gröt skulle ta lika lång tid (och det är betydligt mer aptitligt), undra om det finns något sätt att få det att gå snabbare och bli enklare. Hade jag haft en koklåda skulle jag ju kunnat laga till gröten i den, hmm. 🤔
#3 Bara ägg räcker inte på långa vägar om inte jag ska äta 3-5 st men det brukar ofta vara en del i kvällsmaten iallafall 🙂
l'm back
#4 Tänkte mer att du kanske kunde ha ägg till det andra du äter (missade visst säga det). Ägg (hur du nu vill ha det), grönsaker, gröt osv. Går ju också att göra omelett och stoppa i t.ex. mozzarella eller fetaost och ha grönsaker till.
\m/
#4 Lite soppa då gjord på exempelvis tomatpuré istället för välling? Bara att koka vatten i vattenkokaren och hälla i en kopp med en klick puré, sedan salt, peppar och eventuellt kryddörter. Har du en skvätt laktosfri grädde går det bra att ha i också.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Fisksoppa? Går att variera med rotfrukter och annat grönt. Tillägg av musslor, bläckfisk ger bra näring. Rätt så snabblagat också.
Är inte havre glutenfritt? För havregrynsgröt kan man ju göra i micron, tar bara 3-4 minuter.
Prova lägg till lite solros-, sesam- och pumpafrön till kvällsmaten. Dessa innehåller mycket tryptofan, den aminosyra som kroppen tillverkar serotonin och melatonin av. Tryptofanrik mat är en bra sömnmedicin av just den anledningen.
#5 Ja ägg är praktiskt och äts ofta till, men om jag tex har slut på ägg så behövs något annat (jag har långt till affären).
#6 Det lät inte så mättande men gott, men då låter ju inte örtte mättande heller men det är en del av vad som gör kvällsmaten mättande (har testat med bara kallt vatten) så jag ska nog testa.
#7 Köper inte kött
#8 Havregrynsgröt äter jag till frukost, så helst vill jag inte äta det till kvällsmat, särskilt inte varje kväll men ibland blir det havregrynsgröt ändå.
l'm back
Mixa en snabb glass med bär från frysen och kokosmjölk
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Yoghurt och ostmacka?
#11 Nått jag får komma ihåg till sommaren, jag kan inte äta fryst om inte det är varmt ute.
#12 Tål som sagt inte mjölk
l'm back
Gör en varm drink med kokosmjölk, vatten, en mogen banan och kakao eller kardemumma, vanilj eller gurkmeja. Koka upp och mixa.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#13 Är det laktos eller mjölkprotein du är allergisk mot?
\m/
#15 Laktos men köper sällan eller aldrig mjölkprodukter. Det enda jag äter är i princip ost och då är det bara norrmejeriers.
Laktosfria produkter smakar illa och dessutom så är dom dyra.
l'm back
Finns laktosfria produkter som smakar okej, även sådana som smakar precis som vanliga. Valio har rätt bra utbud på t.ex. yoghurt. Annars kan det ju också vara värt att komma ihåg att ju högre fetthalt, desto mindre laktos. Men allt det där vet du nog säkert redan.
Men mozzarella och fetaost kan du äta, de innehåller inte laktos (förutom fuskprodukterna, men det är ju rätt lätt att se i innehållsförteckningen). Jättegott att ha i t.ex omelett. :)
\m/
#17 Här är det Norrmejerier som gäller, möjligen något annat litet svensk mejeri men det skulle väl vara nån gång/år och jag tror inte Norrmejerier har varken feta el mozzarella
l'm back
Finns inte märket Zeta i någon butik du handlar i? Varken mozzarella eller feta innehåller komjölk.
\m/
Eller jo, mozzarella kan innehålla komjölk, men feta ska inte göra det iaf, då det är gjort på får- och/eller getmjölk.
\m/
#19 Jag kanske skulle ha skrivit "här i familjen är det Norrmejerier som gäller"
l'm back
Om det bara är Norrmejerier du kör med kommer du inte så långt, om du inte vill ha just mjölkprodukter. Fetaost är ingen komjölksprodukt, Arla har ingen heller, inte heller Skånemejerier eller ens butikernas egna märken. Vitost, visst, men inte fetaost.
Det känns som att vi pratar lite omkring varandra…
\m/
#22 Japp bara Norrmejerier förutom tex små getostgårdar eller liknande.
l'm back
#23 Då borde ju fetaost gå att köpa? Förstår inte riktigt hur du menar annars?
\m/
#24 Valio är ju inte riktigt en lite gård med gårdsförsäljning eller liknande utan ett storföretag.
l'm back

Koka lite extra potatis när du gör middag. Det är kanon att kasta i både en bondomelett eller mosa ner och göra potatisplättar av. Potatisplättar med rårörda lingon är ju gott och enkelt. Pannkakor, om det går att få till gluten och laktosfritt… Bananpannkakor med kokosmjölk istället för vanlig mjölk?? Går att frysa in och plocka fram och värma när man vill ha något att äta. Vet till och med de som har på bär och rullar ihop så det är helt klart. En varm tomatsoppa med röda linser är också enkelt att göra, kasta i frysen i portioner och värma på. Man kan göra den ganska tjock, som koncentrat med mycket smak och späda med vatten när det är dags att värma. Matmuffins borde också finnas glutenfria? Har inte testat att göra själv, men det ska vara gott, enkelt och går att frysa in…
#26 Åh, vad jag blir hungrig när jag läser ditt inlägg… det är precis såna maträtter som jag älskar… 🙂🤤
An ounce of prevention is worth a pound of cure
#25 Nu var det ju inte Valio jag pratade om, utan Zeta.
\m/
#28 Missade det, men det är fortfarande inget litet gårdmejeri
l'm back
#29 Zeta är ju inte direkt något mejeri heller..
\m/
#30 det är ju ett mejeri om dom gör ost. Hursomhelst så köper jag det inte.
l'm back
#31 Inte riktigt. Det är ett företag som säljer en hel del från det italienska köket: matoljor, oliver, pesto, ostar och en massa annat. In och kika på hemsidan deras, vetja. :)
\m/
#32 Mejeri är namnet på något företag som producerar mejeriprodukter tex ost.
Jag tänker inte äta deras feta punkt.
l'm back
#33 Mig veterligen producerar de inte, de distribuerar, det är något helt annat. Som sagt, titta på hemsidan och läs gärna på lite innan du avfärdar det helt.
\m/
#34 Har läst och avfärdar dom fortfarande, Grekland är inte Norrland
l'm back
#34 Zetas fetaost är inte gjort av svenska råvaror (man får nämligen inte kalla det för Fetaost om den inte är gjord i Grekland), vill man inte stödja djurhållning i andra länder som har sämre djurlagar samt använder mer mediciner, så köper man svenskproducerade produkter. 🙂
Jag äter också kvällsmat varje dag. Jag brukar göra en smoothie bowl:
Frysta bananer, frysta blåbär, mandelmjölk, lågkalori hallonsylt, lime och kardemumma. Mixa och häll upp i en skål och toppa med müsli, nötter, frukt mm. Brukar även äta glutenfritt knäckebröd eller något bredvid.
Den som ammar bör äta ordentligt inte minst med tanke på barnet. Många går ner i vikt under amningsperioden eftersom näringen liksom vid graviditet i första hand går till barnet. Det är inte nödvändigt att äta några mängder men skippa onödiga kolhydrater och satsa på bra mat. Det behöver inte vara dyrt. En bönsallad med grönt i olika färger, olivolja, nötter och frön står man sig länge på. Självklart ska du äta också på kvällen oberoende av vad "familjen" gör. Norrmejerier är en av mina favoriter vad gäller mejeriprodukter men ses inte så ofta söderöver. Mejeri och spannmål är inte något vi behöver.
Det låter som du behöver mer av ffa fett och protein tlover. Finns det möjlighet att göra en eller två extra portioner av middagen? Så du kan ta fram och värma. Det är bättre än att äta mellanmålsmat, när man är hungrig. Annars är smoothie, en tjock, med mycket frön (nötter tålde du inte va?) och extra olja, gärna kokos, i. Man kan ha i ganska mycket utan att det stör smaken. Och då blir man mättare. Fett sänker ju som bekant tömningshastigheten i magsäcken och man är därför mätt längre. En vegan jag känner lärde mig att 1-4 bananer och 1-2 avokado i samma smoothie, plus kokosolja, frön och nötter utöver annan frukt och grönt, ofta är nödvändigt för att man ska hålla sig mätt länge, det går mer än man tror. Sallad på oliver, bönor, småtomater och avokado är mättande med god olja på. Tänk inte att det ska vara kvällsmat, kvällsfika etc. Du behöver uppenbarligen mer än så. Tänk att det är matdags. Mitt bästa tips vad gäller snabbt och enkelt är att förbereda kvällsmålet i samband med middagen. Då är det bara att ta fram när det är dags. En smoothie håller sig i kylen över natten om det skulle vara så.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#39 Min mage tål inte för fet mat och rester äter vi till lunch och då tror jag det blir väldigt tråkigt att äta samma mat tre mål i rad (förutom frukost och mellanmål).
Salladen minus avokado (🤮) och att man byter ut tomaterna mot kokt kall potatis (min mage älskar potatis) gör jag ibland. Eller liknande bönsallader. Egentligen borde jag göra större satser och ha i kylskåpet. Problemet är bara att komma ihåg då man har tid och ork.
l'm back
Precis. Tror mycket handlar om att komma ihåg när man ändå är i farten å grejar. Och har man flera varianter "matlåda" så kan man ju variera kvällsmaten. Om man äter gårdagens middag till lunch, kan man plocka fram något helt annat och tina till kvällsmat kanske?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade