Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1689 ggr
Amanka
2

Nyttigt hembakat bröd?

Jag har börjat gymma nu och vill kunna äta bröd så har tänkt göra själv. Någon som har något tips?

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

jiim
3

#0 Gör bröd på endast frön och/eller nöt-mjöl.

Det finns inga nyttiga bröd gjorda på spannmål. Dvs med vete, råg, havre, majs etc. Spannmål äter bara djuren så de ska bli tjocka och goda.

Googla fröbröd så får du upp endel :)

RobinEH
2

Gänget inne på Bakverk iFokus brukar vara grymma på detta.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Aniara14
5

#0 Är du intresserad av att följa LCHF-kost? Om inte så har du ingen större nytta av råd och rekommendationer från #1.

Om man vill ha så nyttigt bröd som möjligt så ska det vara osötat, alltså inget tillsatt socker eller sirap utöver det lilla som jästen behöver för att utvecklas bra, vilket är en matsked per 50 gram jästpaket.

Och det ska bara vara en liten tillsats av olja, t ex rapsolja, 1 dl till 4 stora limpor tycker jag är lagom.

Degspadet kan bestå av vatten eller mjölk, vatten ger lite luftigare och högre bröd så det brukar jag använda.

Dessutom bör mjölet innehålla hög andel fullkorn, gärna minst 65-75 %. Då brukar det vara bäst att grädda brödet i form så det blir högt och fint.

Slutligen så ska man vara noga med att anpassa gräddningstid, ugnstemperatur och plats i ugnen, och hålla ordentlig koll så det inte blir varken bränt eller degigt och "döbakt."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

jiim
2

#0 på vilket sätt relaterar mitt inlägg till LCHF? Själv slinker det ner en potatis eller frukt för mig ibland… Så LCHF vet jag inte. Jag förespråkar inte någon speciell kost-skola, utan endast nyttig mat på riktiga naturliga råvaror.

Det finns inget nyttigt mjöl på spannmål och trådskaparen frågade just efter nyttigt recept. Då är det ganska ironiskt att rekommendera mjölmat. Men du kan ju leva i tron om att det är nyttigt.

RobinEH
0

#4 Och vad innebär nyttigt?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Aniara14
4

#4 Jag har aldrig hört eller sett nån annan än LCHF- anhängare som rekommenderar folk att baka bröd på "endast frön och/eller nöt-mjöl". Alla dina andra råd om fet mjölk osv är ju också typiskt för LCHF-kost. Så därför blir det ju automatiskt så att både jag och alla andra tror att du är LCHF- anhängare.

"Men du kan ju leva i tron om att det är nyttigt."

Just precis, och du får leva i tron om det är onyttigt. Så blir alla nöjda och glada.🙂

Christina48
3

Teff har vetenskapligt visats ha bra egenskaper har jag för mig. Durra är ett annat glutenfritt mjöl för den som tycker sig behöva stärkelse.

Anterrabae
2

Oavsett kostvalet så är det bevisat att raffinerad spannmål (typ vete, majs, ris etc) inte är nyttigt utan gör så blodsockret svänger och driver på inflammation i kroppen, precis som socker gör. (Detta gäller för alla nyttodietet från LCHF till strikt vegankost. Därför är det nyttigare att baka på nöt-/frömjöler. Fet mjölk är bättre än lätt, om vi talar homogeniserad, eftersom den är något mindre sönderslagen. Men talar man ohomogeniserat så är det sak samma. Bäst är opastöriserat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Aniara14
2

#8 Raffinerat "vitt" spannmål är inte speciellt nyttigt eftersom det mesta av fibrer och näring är bortsiktat. Det är därför man ska baka bröd av så hög andel fullkorn som möjligt, och även i övrigt använda fullkornsprodukter. Det är dessutom både godare och ger bättre och långvarigare mättnadskänsla.

"Bäst är opastöriserat."

Det håller inte dom nedanstående aktörerna med om.

Livsmedelsverket: "Opastöriserad mjölk benämns ofta "mer naturlig" och därför extra bra för hälsan. Men det är stor risk att opastöriserad mjölk sprider olika bakteriesjukdomar. De är särskilt allvarliga för små barn och för dem som har nedsatt immunförsvar, gravida och äldre."

Statens veterinärmedicinska anstalt: "Opastöriserad mjölk kan innehålla bakterier som är skadliga för människor. Det visar en ny studie från Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). Forskarna Karin Artursson och Eva Olsson Engvall står bakom rapporten."

Råd & Rön: "Smakrika dessertostar kan lyfta en maträtt eller vara en fin avslutning på middagen. Men de opastöriserade ostarna kan ha en kraftigare och mer varierad smak än de pastöriserade. De kan också bära på riktigt ruggiga bakterier. Råd & Rön har analyserat bakteriehalten i 29 ostar."

Anterrabae
2

#9 Jag vet att opastöriserad mjölk anses vara en risk. Och jag anser att var och en får ställa sig som de vill inför detta. Men faktum kvarstår att pastöriserad mjölk är dödad och homogeniserad mjölk är sönderslagen. Dessa två saker gör pga att frånvaron av enzymer i mjölken och de trasiga protein och fettmolekylerna gör att mjölk blir inflammationsdrivande i betydligt högre grad än vad gäller rå och hel mjlölk.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tant Grön
2

#0 Tror du får bäst råd på Matbröd i fokus. http://matbrod.ifokus.se/