Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2838 ggr
Sisselie
3

Slow juicer

Jag funderar på att köpa en slow juicer. Har hittat 2 st hittills.

http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksapparater/SJ150A/wilfa-juicepress-juicemaster-sj150a 

http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksapparater/WJPW1/witt-juicepresso-slow-juicer-wjpw-1

Nån som känner till dessa och vet om de är bra, eller kan tipsa om nån annan som är bra? Är den dyrare så mycket bättre än den billigare? Vad skiljer en dyr från en billig?

Jag gör mycket juice. Funderar på att göra en 2-veckors juicefasta, så mer kommer det i såna fall att bli. För tillfället blir det mycket juice på honungsmelon, för den är billig nu. Men det är helt hopplöst att göra i en vanlig råsaftcentrifug, i alla fall i min. Den är dålig på att separera fibrerna från juicen, så det blir mycket fibrer i juicen, och mycket juice bland fibrerna. Det blir enormt mycket jobb att filtrera den efteråt. Skulle det funka bättre i en slow juicer? Likadant vissa andra frukter och grönsaker är ju nästan omöjligt att göra i råsaftcentrifug, te x päron och kiwi, om jag inte minns fel, och mjuka blad. Funkar det bättre i slow juicer?

Aniara14
1

#0 Vad är egentligen poängen med att göra juice av frukt och grönsaker, istället för att helt enkelt bara äta upp dom som dom är?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Christina48
0

Varför inte använda en stavmixer och äta fibrerna också …

Sisselie
1

Jag har magproblem och måste minimera fiberintaget så långt som möjligt.

Jag kan ju nämna att jag precis har köpt en Wilfa Juicepress Juicemaster SJ150A. Jag är inte alls nöjd. Vissa saker funkar, andra inte. Melon funkar jättebra, mycket bättre än i råsaftcentrifug, liksom sallad, persilja och gurka. Äpple funkar bra också, men det funkar ju bra i råsaftcentrifugen också. Kiwi och vindruvor funkar halvbra, dvs det blir rätt mycket juice bland fibrerna. Pumpa (butternut squash) funkar inte alls, det blev som en tjock puré. Banan och avokado stod i bruksanvisningen att det skulle funka, men det funkade inte alls. Så jag skulle INTE rekommendera den!

Record
1

Skala frukten och släng skalet, så slipper du besprutningsresterna, vindruvor är de som är värst, inte ens lönt att skala. 😭

Anterrabae
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anledningen till att det är bra att juica är att man maximerar upptaget av näringen i frukten, och kan få i sig mycket mer. För att ta ett exempel. Det är inte svårt att få i sig 2liter juice under en dag, men att få i sig 4-6kg frukt är ganska mycket. På en kur jag följde för ett par år sen, juicade man tre liter om dagen, samt åt råa och tillagade frukter och grönsaker i tillägg, så gjorde man åt med ca 10kg frukt och grönt om dagen: den mängden näring får man inte i sig om man inte juicat merparten. Har man dåligt näringsupptag är juice överlägset. Gällande att juicea så kan man räkna med att allt som är mjukt kan vara dvär, till och med i min 10k-kronorsjuicer. Det som knte går (det får bli smoothie på dem i så fall) är banan, avokado, mango, persika, nektarin och aprikos. Dessa blir mer puré. De sakerna som du beskriver Sissele, gäller för alla juicear. Även min Angel, som annars är den maskinen på marknaden som tillhör toppskicket i effektivitet. Man kan till och med juica vete- och korngräs, aronia, blåbärsris och barr i den ;P Tänk så här, juicar du något med mycket juice i tex vattenmelon, så kanske det inte gör så mycket om du får i lite puré oxå, rör du ut det så är det fortfarande juicekoncistens :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Record
1

#5 Anterrabae

Hur reagerar du med att köra Aronia till juice, det funkar inte bra med dessa och Tresiba.

Anterrabae
1

Tar inte Tresiba, det var prat på att jag skulle börja nu den 19/1 men jag startar pumpen i stället. Går på insulatard. (Utöver novorapid) Sen har jag inte juicat så mycket aronia, då jag inte har egen tillgång tilm det. Men har en vän med samma typ av juicer som jag, som juicar det en hel del Så det går alldeles bra ;) Hur brukar man reagera/vad kan hända om man konsumerar aronia på Tresiba? Korsreagerar det med annat i diabetesväg också?

//Ida

Record
1

Det blev ett mycket häftigt blodsockerfall, som fick hävas med glukacon.

Anterrabae
1

Oj, Läskigt! Och ursäkta ämnesbytet, TS!

//Ida

Sisselie
0

Det är ok. Skönt att läsa att inte ens de dyraste juicepressarna lever upp till mina höga krav… Då kan jag lättare vara nöjd med den jag har. Hade jag köpt den dyrare jag valde mellan hade jag nog varit lika besviken, om inte mer, för att jag betalat mer.

Anterrabae
1

#10 Visst är det så. Samtidigt så lär man sig med tiden hur man får ut mesta möjliga ur sin juicer. Hur man blandar för tex klara juicer respektive smoothies. Rödbeta och apelsin är en kalasgod kombo. Men men ska va lite försiktig med rödbeta när man börjar. Trappa upp succesivt. Risken är man kan få ordentlig huvudvärk eftersom rödbeta så effektivt renar levern.

//Ida