Äter du fisk?
Fisk anses ju allmänt vara bra och nyttigt mat. Äter du fisk? I så fall hur ofta, vilka sorter och hur tycker du om att tillaga din fisk? Du kanske till och med har ett recept på god fisk som du vill dela med dig av?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Makrill är en fantastiskt god fisk. Det är en av mina favoriter. Här har vi en liten artikel om makrillens förträfflighet, i synnerhet vad gäller diabetiker. http://www.smartadiabetiker.com/wp/okategoriserade/makrill-nagot-av-det-basta-du-kan-ata/ Tack Record som visade mig den :)
//Ida
Ja, ibland. Hur ofta är lite olika, men i snitt blir det kanske en gång i veckan. Föredrar lax samt torsk. Lax köper vi lokalt varje höst, den är odlad men väldigt god. Har en helt annat smak än lax man köper i butik tycker jag, den i butik är oftast torrare och blekare också. Lax brukar vi röka då och då, annars brukar jag tillaga i ugn eller steka.
När vi är hos morfar på sommaren brukar vi fiska (främst abborre), dom brukar vi också röka.
Färsk torsk är helt otroligt gott oavsett hur man tillagar den. Brukar steka försiktigt och bara krydda med lite salt och peppar, och möjligtvis ha lite hackad gräslök på.
Men rökt sik är nog min favoriten för mig.
//Jessie
Tack! Jag är själv en fiskälskare. Favoriterna är makrill, kolja och Kummel.
//Ida
Berätta gärna hur du tillagar makrill. Skulle vilja äta mer, men grillad är det enda jag lyckats gilla. Lite svårt nu på vintern.
Annars är hällefilé och kummel en favorit. Och torskrygg! Gillar egentligen lax, men har svårt för den norska odlade och östersjölaxen är full med gift. Sorgligt att man inte kan få fin lax nuförtiden.
Forell och röding är gott att steka i panna. Först på skinnsidan, och då pressar man ut lite vitlök på köttsidan, sedan vänder man filéerna och tar genast pannan av spisen. Då blir fisken saftig och fin.
Jag gör oftast enklast möjliga med fisk. Smörjer en ugnsform, lägger i fiskfiléer, häller över lite vitt vin och låter stå ca 20 min. Sedan på med kryddor; salt, vitpeppar, gurkmeja, paprika. Kanske gräslök-persiljekvistar om det är säsong. Hyvla över smör och in i 125 grader i 20-30 minuter beroende på tjocklek.
Gott är också att bre champinjoncrème på filéerna. Eller göra rullader med kryddat smör späckat med t ex hackade räkor.
Vill man jobba lite mer är en svampsås alltid gott till.
Hel makrill saltar och pepprar jag, fyller med citronklyfta och dill och grillar i ugnen. Filéer steker jag på skinnsidan. Salt peppar och citron. Till serverar jag gärna riven pepparrot. Och potatismos. Och skirat smör. Enkelt ska det vara. Ibland köper jag frysta makrillfieer, i matbutiken. De är ganska prisvärda,
//Ida
Makrill har jag bara sett färsk hel (och jättedyr), aldrig sett frysta filéer faktiskt. Får kanske kika lite extra på frysavdelningen på maxi nästa gång jag är där (enda större butiken här), för jag tror inte jag ätit makrill någon gång. Har alltid förknippat det med tomatsås, dom här små konserverna som luktar så äckligt så jag har aldrig varit sugen på att prova makrill.
//Jessie
Hihi, makrill i tomatsås är också jättegott! Speciellt på knäckebröd! Oftast har jag sett makrillen i liknande låda som "torskblock" men eftersom de är små så blir det mer som strömming, fryst i block. Strömming är också jättegott! Och sill!
//Ida
Jag är känslig för lukter, så makrill i tomatsås kommer inte in i min mun.
Tycker torsk i block brukar ha konstig smak och konstig konsistens, väldigt torr/seg. Är det lika med makrillen?
Strömming och sill tycker inte jag är så gott. Vilket är synd eftersom jag skulle vilja äta mer fet fisk. (:
//Jessie
Nä makrillen blir inte så torr och seg, eftersom det också är en fet fisk. Håller med om att torsk och dess släktingar i block, kan bli konstiga. Låter man makrillen Tina långsamt, helst i kyl, blir den bäst. Då släpper filéerna bäst från varandra..
//Ida
Det lät ju logiskt. Har bara ätit mager fisk i block, så jag har bara antagit att all fisk i block blir konstigt. Men då ska jag leta efter makrill nästa gång jag är på affären (:
//Jessie
Makrill finns att få året runt och den ska vara färsk och ätas samma dag den bärs hem från butiken. Snabbt tillagad i stekpanna, bräserad tomat som tillbehör.
Tycker att vit mager fisk är lite tråkig, eftersom den knappt smakar. Däremot älskar jag strömming, lax, makrill m.m. som både doftar å smakar ljuvligt :)
Lax-skinnet är nog det godaste på laxen ;)
Vi försöker att äta fisk 3-4 ggr/veckan men det är inte så regelbundet än.
Vi äter sill eller egenfångat (eller sånt vi får av familjen tex fjällfisk)
l'm back
Jag äter gärna lax och vit fisk som torsk. Tyvärr äter jag fisk allt för sällan. Jag försöker äta fisk minst en gång i veckan, men det blir tyvärr mer sällan än så. Jag tror problemet ligger i att jag är så dålig på att tillaga fisk. Det blir alltid bara fisk som den är i ugn med potatis och det blir så tjatigt efter en tid.
Förr om åren fiskade jag rätt mycket om somrarna och åt då mer fisk (ofta abborre), gärna helstekt.
Jag äter inte fisk längre, för jag har varit raw food vegan i några veckor. Men tidigare gjorde jag det, så lite tillagningstips kan jag bjuda på.
Vit fisk: Blir godast om man först tinar den helt och hållet (se till att den är rumstempererad, annars blir den aldrig färdig), sen tillagar den i ugn på 75 grader. Det brukar ta ca 30-45 minuter. Använd termometer, och låt den inte överstiga 52 grader. Då blir tom. torsk saftig.
Fet fisk: är godast att ångkoka. Använd termometer. Lax ska inte vara mer än 48 grader, sill och makrill 50 grader.
Tyvärr äter jag i princip aldrig fisk eftersom jag har så otroligt svårt för smaken, kan på sin höjd äta fiskpinnar liksom :(
Lax är värst av allt, lukten, smaken så fruktansvärt äckligt om den inte är rå som i Sushi och smakar väldigt lite.
Det är Omega-3 i kapselform för min del som gäller.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag är en sån där som äter för att leva, inte lever för att äta - dvs jag avskyr matlagning och är ingen vidare kock! 😕Man skulle ju förvänta sig av en sån som jag att jag stoppar i mig vadsomhelst, men jag försöker trots allt att få i mig vad jag inbillar mig är någorlunda nyttigt. Dessutom har jag ju en man att utfodra också!😃Vi äter fisk ungefär 3-4 gånger i veckan, och det kan bli vilken fisk som helst som man kan köpa i mataffären - mestadels fryst. Personligen tycker jag mest om stekt salt sill med löksås och stekt inlagd strömming med gräddfil och svart kaviar som tilltugg. Och potatis eller potatismos. (Till eller före alla måltider serverar jag en blandad färsk sallad med grönsaker av olika slag.)

Jag äter gärna fisk i alla former men inte strömning, tyvärr eftersom den är billig och lättlagad. 2-3 gånger i veckan äter vi fisk i någon form. Någon gång köper jag krocketter eller bitare men aldrig fiskpinnar. En favorit är makrill i tomatsås med ruccola, tomat ägg, oliver och majonäs.
>>>Malum domesticum<<<