Paleo-kost
Jag läste för lite sen i en tidning om en person som lovprisade Paleo eller medelhavskost som den kanske tidigare kallades. Finns det någon här som kan förklara varför just den kosten ska göra människan friskare och gladare än andra koster?? Varför man inte ska äta mjölkprodukter och dricka mjölk; däremot får man äta ägg, apelsiner och dricka kaffe. Potatis får man inte äta. Med mera. Jag förstår inte varifrån man hämtat sin ideologi - för det finns väl en sådan? Är det historiskt så är det ju inte vår historia här uppe i norr som det kan handla om! Ekologiska orsaker kan jag inte se att det nämns. Vad har ni för uppfattning om detta?
Paleo är inte samma som medelhavskosten. Paleo är stenålderskosten. Då äter man bara sånt som de åt på äldre stenåldern, innan jordbruket började för 10 000 år sen. De säger att vi inte har hunnit anpassa oss på de 10 000 åren till att äta spannmål, baljväxter och mjölkprodukter. Alla de orsakar läckande tarm, som i sin tur orsakar de flesta sjukdomar. Spannmål och baljväxter innehåller dessutom en massa antinutrienter, som blockerar upptaget av mineraler. Fröoljor är bäst att undvika för att de innehåller för mycket omega6, som är inflammationsdrivande. Potatis får man äta på paleo. Det är AIP, (Auto Immune Protocol) som även utesluter nötter, fröer och nattskatteväxter (t ex potatis).
Sen är det också så att just baljväxter, mjölkprodukter, potatis och en del andra livsmedel innehåller en speciellt typ av lektiner. Det är ett ämne som kroppen inte kan bryta ner. Har man då läckande tarmväggar så smiter de här lektinerna igenom och ut i blodet och skapar därmed en inflammatorisk reaktion. Det här driver på immunförsvaret att angripa sina egna vävnader, för det är där lektinerna fäster sig. Och inflammationerna i tex fibromyalgi, reumatismer, smärtsjukdommar, magproblem, psykiska problem etc är kopplade till mat, och är så kallat autoimmuna.
Ingen mår bra av, oavsett kostval, att äta raffinerade spannmålsprodukter (mjölmat bla), raffnerat socker oc handra högt förädlade livsmedel
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade