Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1028 ggr
Anterrabae
1

Comfort Foods

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad äter du när du vill ha trygghetsmat, eller comfort foods?

Vad innebär confort foods för dig?

Är det något du vet eller känner med dig att du vill ha ofta?

Har du några åsikter om fenomenet? Vilka i så fall

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[kanskemenbarakanske]
1

Vad menar du med comfort food? Är det kalorimässigt (eller nått i den stilen) eller det som är behagligast att göra tekniskt sett :)

Anterrabae
2

Det är ett begrepp som vad jag förstått oftast syftar till "må-bra-mat" rent upplevelsemässigt.  Som tex att vissa mår väldigt bra i sinnet på mustiga soppor under hösten och vintern.

Givetvis måste det finnas individuella definitioner på vad man mår bra psykiskt av, vad som gör en lugn och harmonisk och sånt.

Jag är nyfiken på vad andra lägger i begreppet, och hur man relaterar eller förhåller sig till det.

//Ida

Namiko
1

Jag tolkar comfort food som något man äter när man mår dåligt. Det typiska glass efter att man blivit dumpad som alla filmer och tv-serier visar. Något som är välbekant och tryggt, ofta tung mat som pizza, glass och bakverk som får en att må bättre för stunden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Scorpio97
2

Comfort food för mig är något man äter när man är ledsen, haft dålig dag eller liknande. Oftast sötsaker eller annat onyttigt. För mig är det främst pizza, choklad, bakverk och läsk. 

Jag vill ha det ganska ofta, tyvärr. Jag är utan tvekan en känsloätare (vilket tillsammans med sockerberoende har resulterat i ett antal kilo för mycket). Jag har dessutom kronisk smärta och när man har riktigt ont är det svårt att låta bli. Man vill må lite bättre och man tror att man kommer att göra det om man får äta den där chokladbiten. Trots att jag rent logiskt vet att ingenting kommer bli bättre för att jag äter socker/onyttigt när jag mår dåligt, så är det väldigt svårt att låta bli när jag väl är i den situationen. Tyvärr (:

//Jessie

TjockaBerta
2

För mig är det också tröstemat, något med mycket kolhydrater som man äter när man är ledsen. Själv har jag ingen sån mat för jag tröstäter inte.

>>>Malum domesticum<<<

Leritza
2

Comfort food behöver ju int nödvändigtviss onyttigt, dock typ alltid lätt fixat. Här skulle jag vilja säga att det blir mest bön- och/eller linsbaserade grytor eller soppor när jag är nere och inte orkar laga mat. Det sköter sig liksom mer el mindre själv. För mig är int söt comfort utan vill ha mer kryddstarkt eller salt.

aneri
4

Vad jag har förstått  så är kolhydrater lugnande för kroppen, nerver, känslor och sinne.  Det är tydligen också en vetenskaplig sanning,  jag  kan tyvärr inte länka.  Det är därför som traditionen är att man ska äta massor av kaffebröd vid t ex begravningar, då de flesta som är där har sorg. Så det är nog inte fel att trösta sig bara man inte gör det för ofta och äter alltför onyttigt,

Anterrabae
2

Sen är bara fenomenet att äta, att magen startar en process av att smälta mat, också ångestdämpande och lugnande.

//Ida

[kanskemenbarakanske]
2

Det jag tycker är lätt att göra, som jag typ alltid göt när jag är hungrig och vill ha något snabbt är en vegansk chokladpudding med jordnötssmör :) eller proteindadelbollar :D

Det som inte ger mig ångest och är tryggt på det sättet är broccoli och ketchup.

Anterrabae
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig innebär inte comfort food samma som att man tröstäter något. För mig är det förknippat med husmanskost, soppor och mustiga grytor. Mat som är värmande kanske man kan säga. Som en filt. Som dagens mustiga tomatsoppa, med morötter, champinjoner, röda linser och riven mozzarella.

//Ida

jiim
3

Min må-bra-mat är att sitta på en restaurang i ett annat land och testa deras lokala specialitéer. Nya upplevelser, smaker och ta del av kulturen och traditioner. Även om det inte alltid är det godaste man ätit eller vad man är van vid.

Då mår jag bra :)

Bläcket
3

För mig är det en tallrik spaghetti med köttfärssås och ett glas rött framför TV:n ensam en fredagskväll. Ganska onyttigt, maffigt och väldigt smarrigt.

Anterrabae
3

#12 jag är benägen att hålla med :)

//Ida