Istället för filmjölk/yogurt?
Jag är inte laktosintollerant eller mjölkallergiker. Men jag eller snarare min mage klarar inte av filmjölk, jag tror det är syran som ställer till det. Har experimenterat mellan olika kulturer och även laktosfritt och inget hjälper. Några fungerar bättre än andra men ett substitut vore allra bäst. Har prövat soygurt som är dögott men för dyrt och soja ska man kanske undvika. Kvarg funkar inte heller, mest för att konsistensen är som spackel och det bara växer i munnen och förstör hela upplevelsen. Sondmatning med kvarg hade funkat men som sagt förstör det hela grejen. Havregurt har jag också provat men konsistensen var ju inte rolig där heller, det var som Önos jordgubbskräm man fick på fritids som barn.
Jag äter min 'fil' med frukt, frön, nötter och/eller müssli. Egentligen hade man kanske kunnat äta det som det är men något bindemedel tycker jag kan behövas.
Men du tål vanlig mjölk? Tänker om du kan göra som vaniljsås med bara mjölk och ägg om du vill ha det lite tjockare, sedan valfri smaksättning. Det borde hålla några dagar i kylskåp.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tibetansk kefir ska vara bra för magen, om du kan få tag på gryn.
Man kan göra egen yoghurt på kokosmjölk och mjölksyrakapslar. Jag har testat, men tycker den smakar mer efterrätt än frukost. http://lesscarbs.se/lchf-frukost/syrlig-kokosyoghurt-med-probiotika-mejerifri/

#1 Vanlig mjölk går hur bra som helst konstigt nog.
#2 Kefir… gryn? Är det inte typ en sorts filmjölk bara rakt upp och ner? (iaf det man sett i affären)
Du kan göra egen soyghurt på samma sätt som du gör egen yoghurt annars.
l'm back
Jag gör egen nöt- frömjölk och har på mina flingor/müsli, frukt etc.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

# 3 Jag tror inte det är exakt samma bakteriekultur i den kefir man gör själv med hjälp av mjölk, gryn och ev grädde och den kefir som man köper i affären.
Det är samma kultur i kefiren man köper och kefiren man gör själv. Skillnaden är att den man köper är den färdiga produkten. Medans när man gör själv så har man speciella mjölkkefirgryn som man lägger i mjölk eller grädde låter fermentera tills det blir tjockt, silar av och äter produkten. Den egengjorda har mycket mer kultur och är om den fermenterats rätt, i stort sätt fri från laktos. (Samma gäller hemgjord yoghurt fermenterad i 24h) därtill är mjölkproteinet "försmält" så det är snällare mot magen. Vattenkefir som nämns ovan är samma princip, men man lägger kefiren i sockrat vatten i stället för mjölk. De är tillvanda på antingen mjölkens laktos eller vanligt socker, beroende vilken sort man har.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Santa Marias Creamy Coconutmilk i lila tetra.
Jag brukar ha juice på. Äppeljuice och kanel på müsli är jättegott. Annars kokosmjölk.