Vindruvor bland städkemikalierna
Åh vilket bra initiativ! En sån butik skulle jag vilja bo nära.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Haha!
Fast jag undrar om det verkligen stämmer att de måste ta in exakt det som är i annonsen, för min lokala Ica brukar stryka över märket på varan som det ska vara och plita dit det närproducerade istället.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Äntligen har de hamnat på rätt ställe, tror inte jag hade fel. 😃
Det är dessutom ett dåligt tvättmedel.
Okej, tydligare än så här kan det inte bli… Jag lovar, jag ska inte köpa fler oekologiska vindruvor… 😉
Jag hörde att livsmedelsverket inte godkände att de stod bland kemikalierna, så då flyttades de till bredvid toapappret istället.
Hurra! Länge leve Sisselie. 👍
Löjligt! Och lågt! Varför ställer dom inte dit fisk och mjölkprodukter som innehåller avsevärt mycket mer och många fler kemikalier och gifter!? Eller godis som i många fall är i princip helt kemiska, och ställer till med fan så mycket mer ohälsa än icke-ekologiska vindruvor?? Margarin och diverse färdiga bakelser hade också platsat bättre där än vindruvor, mycket bättre! T.o.m. många halv- och helfabrikat platsar bättre där. Jag såg en potatissallad en gång som hade fan nästan mer E-nummer än potatis!!
#6 Vårda ditt språk.
Sedan undrar jag om du har en källa till dina påståenden? Enligt livsmedelsverket är det nämligen grönsaker och frukt som står för den största delen.
"Genom maten får vi i oss mycket små mängder av bekämpningsmedel. Frukt och grönsaker bidrar mest till exponeringen, men även om man äter den mängd som Livsmedelsverket rekommenderar får man inte i sig så mycket rester att det innebär någon risk för hälsan på lång sikt." http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/bekampningsmedel/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ja det finns säkert åtskilliga andra produkter som också innehåller en massa skit …MEN vindruvorna är en utmärkt produkt att börja statuera ett exempel med eftersom vi hela tiden blir "itutade" att frukt och grönt är såååå nyttigt!
Godis tror jag de flesta begriper att det inte är speciellt nyttigt med framförallt allt socker det innehåller men även andra ingredienser och där gör vi ett medvetet risktagande när vi köper det.
Frukt, bär, grönsaker däremot är lurigt eftersom vi hela tiden får höra att det är så nyttigt.
Dagens larm heter Kadmium, lyssna på radions P1 kl. 14,03 i dag.
Tänk om alla larm kom på samma dag. 😃
#7 Man kan inte lyssna på livsmedelsverket heller, dom går i första hand livs- och läkemedelsindustrins intressen. Frukt och bär är absolut inte största källan till bekämpningsmedel, det är med råge fisk och mjölkprodukter. Dessutom finns det mycket mer kemikalier och gifter än bekämpningsmedel, och fisk o mjölkprodukter är med råge största källan till de flesta gifter och kemikalier vi får i oss via kosten. Frukt och grönsaker kommer långt ner på listan.
#10 Nej, det är det inte och nej, de går inte i första hand i livs och läkemedelsindustrins intressen, i så fall skulle man få sälja gårdsslaktat utan livsmedelslokaler osv. Du har med stor sannolikhet missuppfattat. Fisk, ägg osv är det största källorna för vissa ämnen, som Bensen osv, men definitivt inte den största källan för alla gifter, där leder vegetabilierna stort.
#11 Hur kan du säga att vegetabilier leder stort? Du har ju då uppenbarligen inte ens läst de undersökningar och analyser som finns. Frukt och grönsaker hamnar längst ner på listan i alla dessa undersökningar. Smör och fet fisk är absolut värst, övriga feta mjölkprodukter och fiskar kommer på andra plats. Vegetabilier innehåller så otroligt lite i jämförelse att det knappt räknas! Dessutom endast bekämpningsmedel, men det finns ju många många fler gifter och kemikalier att ta hänsyn till, som inte finns på vegetabilier. T.ex. ftalater, bisfenol och andra plastkemikalier, kvicksilver, bly och andra tungmetaller, alla möjliga industrikemikalier från fabriker som släpper ut allting rakt ut i havet, m.m. m.m.. Dessa gifter finns det massor av i fisk och mjölkprodukter men inte i vegetabilier. Och paradoxalt nog är det också mer bekämpningsmedel i fisk o mjölkprodukter, trots att dessa medel används för just vegetabilier. Dessa medel försvinner inte bara, dom spolas av med regn, och sedan rinner det ner i grundvattnet och slutligen ut i havet, och tas upp av djur och fiskar på vägen.
Så fisk och mjölkprodukter är största källan till de flesta gifter, inklusive bekämpningsmedel. Även kött och ägg innehåller mer än frukt och grönsaker. Frukt och grönsaker innehåller egentligen bara spår av bekämpningsmedel (och endast bekämpningsmedel), medans dessa bekämpningsmedel plus massa andra gifter och kemikalier vi människor släpper ut ackumuleras i fettvävnaden och mjölken hos djur. Smör, som är koncentrerat mjölkfett, och fet fisk är med råge dom absolut största källorna.
#12 Varför länkar du inte till de undersökningar du hänvisar till och som du läst? Jag har redan länkat till en trovärdig källa där det står just det jag skriver.
"T.ex. ftalater, bisfenol och andra plastkemikalier, kvicksilver, bly och andra tungmetaller, alla möjliga industrikemikalier från fabriker som släpper ut allting rakt ut i havet, m.m. m.m.."
Det där stödjer fullt det jag tidigare skrivit, dvs att du missuppfattat, för mänskligheten använder tusentals fler ämnen än så och som återfinns bland vegetabilierna i mycket högre mängd. Jag ger ett påhittat exempel:
Firren Bly: 0,7 mg kadmium: 0,1 mg Cancerogen: 0 mg Giftighetens giftighet: 0,01 mg Roundup: 0,009 mg
Paprika Firre firren Bly: 0,01 mg kadmium: 0 mg Cancerogen: 1 mg Giftighetens giftighet: 0,78 mg Roundup: 1,2 mg
Så i slutändan är paprikan mer giftig än vad firren är, trots att firren har mer kadmium och bly i sig. Förstår du nu?
Vad tror ni om rötslam på åkrarna, vilket senare växterna kontamineras med, och alla de fläckfria vaxade äpplena i affären. 🤔
#12 Plast finns även i växter. Mikropartiklar av plast finns tyvärr överallt nuförtiden.
l'm back
#14 Rötslam används inte vid odling av grönsaker. Däremot vid odling av spannmål och djurfoder. Därför finns föroreningar från slammet i kött och mjölkprodukter, samt vete o.likn. (Det finns dock spannmålsodlare i Sverige som inte använder slam.) #15 Växter kan inte ta upp varken plast, mikropartiklar av plast, eller plastkemikalier. Plast o plastpartiklar finns enbart i fisk. Plastkemikalier finns både i fisk, konservmat, flytande livsmedel, mjölkprodukter, diverse halvfabrikat, m.m.. Grönsaker förpackat i mjukplast kan på sin höjd ha spår av plastkemikalier utanpå själva grönsaken, men det kan man tvätta bort. Baljväxter, nötter o frön innehåller ingenting.
#16 Blommorna tar upp det via vattnet (honung har mikroplastartiklar i sig genom nektaren) Det finns mikroplast partiklar i allt vatten numer.
l'm back
#16 Det används visst, det ska bara gå ett visst antal månader från utspridning till skörd.🙂
"7 § Avloppsslam får inte användas
1. på betesmark, 2. på åkermark som skall användas för bete eller om vallfodergrödor skall skördas inom tio månader räknat från slamspridningstillfället, 3. på mark med odlingar av bär, potatis, rotfrukter, grönsaker eller frukt, dock ej frukt på träd. 4. på mark avsedd för kommande odling av bär, potatis, rotfrukter eller sådana grönsaker som normalt är i direkt kontakt med jorden och normalt konsumeras råa, under tio månader före skörden.