utesluta gluten.
hej!jag vill utesluta gluten eller iallafall testa att vara utan gluten i någon månad och se hur jag mår då. Jag har läst och hört att gluten inte är bra att äta för vuxna och barn,men om jag ska utesluta gluten vad kan man äta istället?och hur ska jag göra med skolmaten. Ett alternativ är ju att säga till dem att jag inte äter gluten?eller vad tror ni?

Du behöver inte äta någonting särskilt för att ersätta gluten, eftersom gluten knappast är essentiellt. Det som kanske är svårast är att helt undvika det, eftersom det ofta förekommer odeklarerat, exempelvis i skolmaten.
Gluten finns i flera sädesslag, och det vanligaste är så klart vete. Och vete finns i nära nog all pasta, couscous och nästan allt bröd. Det används också som redning i de flesta såser som förekommer i storköksmat. Det kan vara svårt att undvika, men om du till exempel ber att få maten utan sås om den innehåller gluten, borde det fungera. Personalen bör veta vad såsen innehåller.
Det finns mycket glutenfria produkter, tex pasta, bröd. Så man kan äta som vanligt bara att man byter ut mot glutenfritt då :) Hur det blir med skolmaten kan jag inte svara på, bäst du frågor dom.
||My Love For Animals Is Immortal||
Om de går med på att du äter glutenfritt i skolan och ger dig ersättningar av annat slag (behövs ju till vissa maträtter) när du inte blivit diagnosticerad med glutenintolerans/celiaki är ju frågan?!?
Men, fråga så får du se!
Går det inte får du testa under sommarlovet i stället!
Men i övrigt finns det ju många alternativ att ta till att äta, man måste ju inte ens äta bröd t.e.x (Jag vet, man är oftast van vid det..)
Finns ju bönpasta, quinoa, rotfrukter, glutenfria havregryn och annat man kan äta.
Men det gäller att läsa innehållsförteckningar för det kan finnas i allt möjligt som man inte tänker sig.
Var dig själv, det finns redan så många andra.

Du behöver inte välja glutenfria ersättningsprodukter, t ex bröd eller pasta, om du inte vill. Vill du ha bröd så finns det en del trevliga LCHF eller paleobröd man baka. Pasta kan ersättas med potatis eller ris och man kan äta ordentligt med grönsaker till maten.
Skolmaten kan vara ett problem eftersom det ibland serveras pasta och man inte riktigt vet vad som finns i t ex såser eller köttfärsrätter eller paneringar. Fråga personalen eller ät det du tror att du kan äta. Det är inte alltid man får specialkost bara för att man vill. Ibland krävs läkarintyg.
Jag rekommenderar hirs starkt. Väldigt väldigt nyttigt och gott. Finns att köpa på Ica någonstans vid riset. Det ser ut som couscous. Finns också hirsflingor man kan göra gröt på, och det finns flera glutenfria mjöler som du kan baka bröd på. Slå upp recept, finns massor. Du behöver inte äta pasta och sädesprodukter, det finns hur mycket andra kolhydratskällor som helst och är inga problem att ersätta. Tror som andra att glutenfri i skolan kan du nog bara bli om du har celiaki, annars är de nog inte så glada över att ge specialkost. Du får helt enkelt ta med dig matlåda eller undvika produkter med gluten.
Vill bara också hoppa in med att jag inte tror gluten är något dåligt, det har fått för mycket dålig feedback på senaste. Jag började faktiskt äta gluten igen för inte så länge sen och verkar inte ha några problem. Tror det var mest mjölkprodukter och halvfabrikat som ställde till det för mig.
'-Headlights on the highway-'
#0 Om man inte lider av glutenintolerans, även kallat celiaki, så har man inget att vinna på att utesluta gluten ur kosten eftersom det kräver mycket extra arbete, tid och kostnader jämfört med att äta som vanligt.
Om man misstänker att man kanske lider av glutenintolerans så ska man inte börja experimentera med att lägga om kosten på egen hand, utan istället uppsöka vården och få diagnosen fastställd eller avskriven.
Citat från Sjukvårdsupplysningens hemsida:
"Olämpligt att på egen hand äta mat utan gluten
Många tycker att de har symtom som tyder på glutenintolerans och vill pröva att äta mat utan gluten för att må bättre. Men det är ingen bra lösning. Om du har glutenintolerans och slutar äta gluten på egen hand, utan att först ha blivit undersökt av läkare, kommer det att ta längre tid att få diagnos och därmed behandling och kostrådgivning."
Citat från Celiakiförbundets hemsida:
"Diagnosen celiaki ska ställas av en läkare. Den baseras då på en samlad bedömning utifrån symtom, blodprovssvar, och provsvar från en eventuell tarmbiopsi, där vävnad från tunntarmens slemhinna analyseras.
OBS! Det är mycket viktigt att man inte utesluter gluten ur kosten innan blodprov eller biopsi, eftersom resultatet då kan bli missvisande."
An ounce of prevention is worth a pound of cure

#6 Visserligen anger Celiakiförbundet att man inte ska utesluta gluten inför provtagning, men det finns egentligen inte några nackdelar med att äta kost utan gluten. Därför förstår jag inte riktigt varför man skulle behöva en diagnos om intolerans eller celiaki om man vill utesluta gluten ur sin kost. Det går ju alldeles utmärkt att få fullvärdig kost utan gluten, så jag ser inte vitsen med att hålla hårt på att fortsätta med gluten om man vill ta bort det.
Det finns helt enkelt inga livsmedel med gluten som är nödvändiga.
Att provresultat blir missvisande kan så klart vara olämpligt om man tänker sig att ta prover, men om man helt enkelt bara av vad skäl man än kan tänkas ha vill äta en kost som är utan eller fattig på gluten, ser jag inget rationellt hinder annat än att man i så fall måste ta reda på vilka livsmedel som innehåller eller inte innehåller gluten.
#6 Man kan ta bort gluten och se hur man mår, håller med om att det inte behövs någon läkare för detta. Men om man inte har några problem med gluten så behöver man inte utesluta det. Kött är inte heller nödvändigt att äta för att må bra, och går att ersätta, men märker man som sagt att gluten inte är problemet och man tycker om mat med gluten så tycker jag inte man ska utesluta det bara för att följa en trend som just nu pågår. Gluten mat kan vara riktigt nyttigt i hel form.
Om man inte har celiaki utan bara vill utesluta gluten ändå för att hänga med i den senaste modetrenden inom kost, så visst kan man göra det, om man nu tycker att det är värt allt det extra arbetet, tiden och kostnaderna som det medför.
För min egen del skulle jag aldrig ens komma på tanken att hålla på och krångla med sånt. Det är tillräckligt mycket jobb ändå med maten, att hitta varor av bästa möjliga kvalitet till rimligt pris inom alla olika produktgrupper, ha koll på vad som är i säsong, vilka sorter som innehåller lägst halt av miljögifter och bekämpningsmedelsrester osv.
Det beror ju på om man har mycket att vinna på att sluta med gluten, om man har mycket problem med sin hälsa så som magproblem, värk i kroppen, trötthet och hudproblem till exempel (man behöver inte ens ha nämnvärda magproblem ens vid glutenintolerans/celiaki, finns andra tecken också)
Mår man bra och äter hälsosamt i övrigt skulle det kanske kunna vara onödigt, men annars, varför inte testa?!?
Jag äter sällan gluten och mår mycket bättre utan eftersom jag får hudproblem, blir mycket mer orkeslös/deprimerad, sämre i magen, mer värk m.m.
Testades för glutenintolerans/celiaki för ca 10 år sedan utan att det visade något, men jag går på hur jag mår av att äta gluten liksom fler jag känner till som gjort utredning för detta och till och med haft läkare som sagt åt dem att skippa gluten när de mår så pass dåligt av det.
#10 Ja, om du upplever att du mår såpass mycket bättre av att undvika gluten att du känner att det är värt allt det extra jobb, tid och pengar det kostar, då är det ju helt klart att det är så du ska göra.
Japp, det är värt det för mig! Men det gäller ju inte alla.
När man väl kommit in i det är det varken särskilt svårt eller dyrt heller, det beror ju helt på vad man äter.

#9 av: Aniara14 "Om man inte har celiaki utan bara vill utesluta gluten ändå för att hänga med i den senaste modetrenden inom kost,"
Och alldeles självklart kan man utesluta gluten av helt andra skäl. Jag tycker att det är onödigt och fel att skriva folk på näsan att de sysslar med ett mode, när skälen kanske är andra. Det kan ju exempelvis vara att man vill prova om glutenfritt kan hjälpa mot ett eller annat problem som skulle kunna ha med matsmältningssystemet att göra.
Det finns ju exempelvis rapporter om skadlighet i största allmänhet när det gäller gluten från modernt vete, eftersom dess gliadin sägs ha muterat. Det antyder att det kanske inte är samma sak att äta bröd gjort på spelt som på sexradigt vete.
Om man gör ett websök på "leaky gut" gluten får man en himla massa träffar, och allt där ser inte ut att vara hopkommet av foliehattar, även om läckande tarm inte finns med bland sjukdomar som vården räknar med. För den som har problem liknande dem som beskrivs under syndromet leaky gut, kan det ju vara värt att prova. Om det minskar eventuella problem, eller rentav röjer undan dem, så har man ju knappast förlorat något?
Jag tänker mig att man kan vara lite mer försiktig med att slänga ur sig påståenden om skälen till det man kanske uppfattar som "modediet". En vacker dag kan det visa sig att den man såg som foliehatt i själva verket hade rätt.
#13 Tack, du sa det själv, finns ingen vetenskap bakom leaky gut. Många träffar. Mycket pseudo, många människor som enas om samma sak - trend.
Jag tycker man kan testa att ta bort gluten om man har problem med hälsan. Man kan testa o ta bort mjölkprodukter. Man kan testa att ta bort kött. Man kan testa o ta bort grönsaker. Man kan testa att ta bort alla kolhydrater. Allt fett.
Prova på - hitta rätt 😃

#14 Nej, jag sa inte att ingen vetenskap finns, utan jag talade bara om att det är ett tillstånd som [ännu?] inte betraktas som en sjukdom. Vetenskap finns, även om man inte kan dra några entydiga slutsatser.
#13 Det är ett obestridligt faktum att glutenfri kost för personer utan celiakidiagnos har seglat upp som en av dom nya trendiga modedieterna under dom senaste åren.
Vissa tycks undvika gluten trots att dom inte ens vet vad det är för nåt. Vilket t ex framgår av den ganska lustiga Youtube videon som RobinEH länkade till för något eller några år sen, om jag inte minns fel.
"En vacker dag kan det visa sig att den man såg som foliehatt i själva verket hade rätt."
Ja, kanske det. Eller så kanske det visar sig att den hade helt fel. Mera forskning på området behövs helt klart. Det tror jag vi alla kan vara överens om åtminstone.

#16 Och du gör än en gång en sak som jag tycker är onödig här, och fel.
Du vet ju faktiskt inte skälen till att folk väljer bort gluten, utan du anger bara en möjlig orsak, som mycket sannolikt inte är rätt i samtliga fall. Du stigmatiserar det du ser som en trend styrd av mode, och du lämnar inte en öppning till att det dels kan finnas helt andra skäl, och att de skälen kan vara rationella. Inte heller att det faktiskt kan visa sig längre fram att farhågorna om skadlighet hos gluten kan vara välgrundade.
#17 Och du tycks än en gång ha allvarliga problem med läsförståelse, vilket gör att jag väljer att avsluta glutendebatten med dig här och nu, eftersom det inte känns meningsfullt att fortsätta.

#18 Nejdå, min läsförståelse är alldeles utmärkt, men jag respekterar människors personliga val om vad de vill äta, utan att klistra på dem några etiketter.
Jag delar också din uppfattning att det inte är mycket mening att fortsätta.
lol.
Oavsett vad man av hälsoskäl gör eller av annan orsak väljer att göra angående gluten kan man ju ta sig en funderare gällande varför gluteinintolerans/celiaki ökar mycket i Europa och Usa där vi får i oss mest gluten, främst via vete.
Men också i vissa delar av Nordamerika. Det kan enligt länken nedan förklaras med att hjälporganisationer lindrat hungersnöd i dessa områden med stora mängder vete.
http://ki.se/forskning/celiaki-en-diagnos-som-okar-i-samhallet
Jag är i alla fall övertygad om man bör minska sitt intag av gluten och främst då via vete.
Sen är det värt att lägga till en annan aspekt på det här med glutenintolerans. När man inom vården idag testar för glutenintolerans eller ceilaki så mäter man nivåerna av IgA (immunglobulin A) mot just Gliadin. Har man höga värden har man celiaki. Det man inte tar med i beräkningen är de andra immunglobulinerna, både inom A och G (eller E för den delen, men då räknas det som allergi och man brukar reagera direkt) det finns så mycket mer att reagera på än gliadin. Man kan med IgA reagera på vete rakt av, gluten, stärkelse, och fibrer förutom just Gliadinet, och inom IgG är det samma sak. Man kan testa och reagera på 12-16 saker bara inom gruppen glutenhaltig säd.. Så att säga att det är ett mode att upptäcka vad man mår dåligt av är i mina ögon oerhört nonchalant och nedlåtande mot den som faktiskt känner att den mår dåligt av tex gluten, utan att "celiakitestet" på vårdcentralen visar något. Personligen är jag veteallergisk, tål inget från vete. Inte glutenfri vete som vetestärkelse eller ens glukossirap, inte ens vodka.. Men jag tål råggluten, korn och har rena celiakitester. Och att välja bort gluten, behöver inte vara ett dugg krångligt eller dyrt. Det är en fråga om hur man väljer att se på saken och vad man gör åt det. Om jag inte tål bröd, blir det inte dyrare per automatik bara för att jag inte köper det.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Som man brukar säga hittar också en blind höna ett eller annat korn, och även om glutenfritt anses handla om ett mode av vissa, så innehåller ju glutenrika produkter också en hel del annat. Om man nu mår bättre (eller tycker sig må bättre) på en diet där man har uteslutit produkter med gluten, behöver man ju inte för den skull ha celiaki.
Och eftersom det varken är dyrt eller särskilt krångligt att plocka bort vete ur kosten, tycker jag inte att det finns något skäl att avråda från att prova, vad än Celiakiförbundet kan invända mot att ta beslutet själv. Det är ju faktiskt inte nödvändigt att äta vete, så för näringens skull behövs ingen specifik ersättning. Vetet har inte funnits mer än en ganska kort tid i människans historia, och många folk har ett kosthåll utan vete. Ursprungsbefolkningar i flera världsdelar har fått sämre hälsa genom s.k. "modern diet", där vete är en basingrediens. Det handlar om karies, diabetes typ 2 och cirkulationsproblem, som inte förekom tidigare inom de befolkningsgrupperna.
När man går över till ett kosthåll där energin främst tas från fett och man undviker kolhydrater faller också vetet bort, och många mår bättre på sådan kost, vilken också ofta avfärdas som "mode".
Jag tycker att vi ska respektera folks kostval och inte nedvärdera det, även om det ibland kan hända att man "skäller vid fel träd".
Ska bara göra klart att, jag vet att gluten skapar problem hos vissa, men ibland kan vara fallet att man tar bort gluten men att det aldrig var källan till problemen. Glutenfritt ÄR en trend. Att må dåligt av gluten är INTE en trend.

Om man nu tänker sig att äta glutenfritt bör man se över kosten som helhet och vara misstänksam mot produkter som påstås vara "glutenfria".
Det finns åtskilliga produkter som är fria från gluten men inte har någon påskrift om det. Falukorv är ett exempel på en vara som inte innehåller gluten, eftersom det inte ingår bland de tillåtna ingredienserna. Det är alltså fel och enligt märkningsbestämmelserna olagligt att kalla falukorven "glutenfri", då det ger en otillbörlig konkurrensfördel när kunder som vill ha glutenfria varor är illa informerade. Falukorv får inte innehålla vetemjöl! Naturligtvis finns det okunniga eller fräcka tillverkare som missbrukar märkningsreglerna och poängterar att falukorven är fri från gluten.
De varor som är svårt att avgöra glutenhalt i är främst såser av olika slag och färdigrätter. Att bröd innehåller gluten är närmast en självklarhet, men att fiskgratäng kan innehålla gluten kan vara svårare att förstå. Och att falukorven inte innehåller gluten betyder inte att annan korv, med namn som inte är skyddat, inte kan innehålla vetemjöl (grillkorv, varmkorv, lantkorv etc).
Pasta får marknadsföras som glutenfri om den är gjord på råvaror utan gluten, och samma gäller bröd. Men om man vill göra det lättare för sig väljer man helt enkelt bort dem.
Det finns också produkter som är praktiskt taget enbart gluten, alltså rent koncentrerat gluten, som till exempel Seitan. Man får ha tungan rätt i mun när man navigerar bland alternativa livsmedel.
Skärmklippet är hämtat ur:
http://www.umea.se/download/18.2aeb902411d30c9e460800051026/