Kost iFokus

Kost

Etikett: kostvidsärskildabehov
Läst 1756 ggr
tortoise
0

Kost vid sår i tolvfingertarmen

Hej! Jag tänkte höra om det finns någon som kan ge tips om kost om man har sår i tolvfingertarmen

Inkanyezi
3

Jag antar att du har fått någon medicin för att undvika läckage av syra från magen, eftersom det kan vara ett stort problem och kanske det som orsakar skador på tarmslemhinnan.

Vården borde kunna ge råd om kosten där.

Jag har bara kostbehandlat hundar med tarmproblem, och där har vi gett kokt ris, enbart kokt ris, för att undvika alltför mycket syra. Jag vet inte om det är något att ta efter för människor, men om jag hade problem skulle jag nog prova det.

Men jag skulle också ta exempelvis Omeprazol eller annat som hjälper till att neutralisera magsaften för att underlätta läkningen.

Jag tycker i alla fall att du ska prata med läkare och dietist om det.

För egen del tror jag att jag skulle undvika fet mat och fruktsafter om jag behövde vila tolvfinger- eller tunntarm, men om man äter ensidigt, så som vi gjorde med hundarna, gäller ju att det inte är någon längre tid, utan enbart för att ge energi och tarminnehåll under tiden som tarmen behöver för att läka.

Vården borde kunna ge dig råd.

Maria
3

Håller med om att det är bra att prata med en dietist.

Omeprazol brukar också vara väldigt bra. Jag har t.om gett min katt det efter veterinärens inrådan.😉

Jag har själv haft magsår och då åt jag "snäll" mat. Inget grillat, stekt eller starka kryddor. Mycket kokt mat.

/Maria

tortoise
0

Jag äter omeprazol vid behov och äter numer mjölkfritt för att se om det hjälper. Ska höra om jag kan få någon hjälp från dietist :-)

Anterrabae
0

Hemkokt buljong, innehåller näring och ämnen som underlättar läkning av tarmslemhinnan. Var försiktig med fibrer, stärkelse och socker. Var även försiktig med stekt, grillat, starkt/kryddigt och mat med hög syra. Som sagts innan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jiim
4

Konstigt att ingen har nämnt glutenfritt, men det är kanske underförstått att man inte ska äta gluten för att låta tarmen läka.

Anterrabae
2

#5 det är väldigt sant! Glutenfritt är nödvändigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Indii]
1

Gröna bladgrönsaker som t.ex. spenat ska vara bra för tarmen.

tortoise
0

Tack för alla tips! De ska jag testa!