D-vitamin
I en annan diskussion nämndes flyktigt att man kan få tillskott av D-vitamin genom att dricka lättmjölk, som berikats med D-vitamin. I denna tabell ligger lättmjölken sist.
Allra bäst lär det vara att gå ut mitt på dagen och lapa sol. Nu måste man ha mycket kläder på sig i kylan, så en liten bestrålningen av ansiktet under vintern räcker inte. Kanske bäst att äta mycket fisk då.
Exempel på livsmedel med D-vitamin:
Livsmedel
gram/port.
µg D
ål
50
18
lax
125
16
makrill
125
16
sill
125
15
strömming
125
12
tonfisk i olja
75
4,4
gädda
125
2,5
torsk
125
1,2
lättfil
250
1
lättyoghurt
250
1
Dophilus
250
1
lättmjölk
200
0,8
Källa: Näringstoppen, SLV 1992

Åh, en orsak till att äta lunch
.
Får bli makrill, återkommande
…..emellanåt.
Då ligger jag bra till som älskar fisk…(utom lax)
/Maria
Det bästa är ju att äta fisk, men för oss som fuskar med det så finns tillskott. För egen del köper jag Holistics D-Vitamin med 2000 IE/tablett. 

#3 Tycker du inte om fisk eller har du svårt med tillredningen? Jag tycker att det är så enkelt att laga makrill och lax. Stek snabbt i stekpanna, tillsätt samtidigt grovkackad lök och grönsaker som du gillar. Kokt potatis till är perfekt. Milt och ändå smakrikt.
#4 Tyvärr så är ju makrillen (den färska) en säsongsfisk tycker jag. Vintertid är den stora makrillen alldeles för tranig i min smak om den överhuvudtaget går att köpa ens.
Lax äter jag bara vild och det är ju lite svårare att få tag i.
/Maria

#5 På vintern går det utmärkt att äta fryst fisk. Väl värt att äta.
#6 Fast jag bor ju i Göteborg och har tillgång till färsk fisk året runt så jag gör som med grönsaker och rotfrukter och äter den som är bäst och billigast för säsongen
/Maria
Hehe… Jag arbetar hårt på att utveckla mitt intag av naturlig D-Vitamin… 

#7 Även göteborgare kan visst ha brister i kunskap om fisk 
Jag är också göteborgare och kan köpa fisk från frysdisken. Den frysta makrillen blir lika god tillagad som den färska. Men visst är det kul att växla om efter säsong. Tänk bara alla skaldjur - mums!
Nägon som vet hur är det med mejeriprodukter som inte är "lätta"? Finns ju bara lättprodukter på listan.
#9 Självklart kan Göteborgare ha dålig kunskap om fisk men har man ätit färsk makrill så kan man verkligen inte jämföra denna med fryst
Makrill är dessutom så fet att en mycket kort frystid är att rekommendera.
Fast det kanske är en smaksak
/Maria

#10 Något vitamintillskott finns inte i den vanliga mjölken enligt innehållsdeklarationen. Personligen misstänker jag att vitamintillskott i lättprodukterna finns för att locka över konsumenterna till att köpa sådana i stället. Eftersom det är så ynkligt lite, bryr jag mig inte. Jag fortsätter med vanlig mjölk och har än aldrig förstått visen med lättprodukter. Den lilla skillnaden i fetthalt kan inte ha någon väsentlig betydelse. Däremot förlorar man oerhört mycket av smaken.

Makrill ska vara färsk, den ska var så nyfångad som det bara går annars får det vara för mig. (också göteborgare)
Annars tycker jag om all fisk och besöker även frysdisken med jämna mellanrum, eftersom vi bor som vi gör så handlar vi bara en gång i veckan normalt och då är fryst mat bra att ha onsdag-torsdag.
Fisk äter vi minst en gång i veckan och mjölk tycker jag inte är gott så det är bara barnen som dricker.
innehller även fryst fisk D-vitamin och omega-3? Och hur mycket ska man äta per vecka för att täcka behovet?
Kan ju tänka mig att köpa fryst lax (enda fisk jsg gillar) men det blir lätt dyrt om det behövs mycket..:P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#14 Om mängden vitaminer tvistas det… Statens Livsmedelsverk har rekommendationer om detta, men Livsmedelsverkets påståenden har vid närmare granskning saknat vetenskaplig grund vid ett par tillfällen. Deras nivåer för D-Vitamin är betydligt lägre än vad exempelvis Professor Stig Bengmark rekommenderar(ca 2000 Ie/dag), Överläkarna Susanne Bejerot och Mats Humble skriver i DN.
Här är en länk till en D-Vitaminskalkylator för att räkna ut hur många timmar sol just du behöver p/dag ….
Själv äter jag D-Vitamins tillskott om 2000 Ie per/dag.

#15 Men det finns åtminstonde kvar i fryst fisk? :3
Om jag äter två frysta bitar lax i veckan, hur mycket av mitt behov kan det tänkas täcka? nästan inget, rätt ok, absolut tilräckligt? Vad kan bitarna vara på.. ni vet såna, kanske 100-150g styck?
Tack för länkara men orkar inte riktigt sätta mig in i olika åsikter om vitamin behov hos människan just nu, inte när det inte blir någon praktisk hjälp för mig ändå (ok, vi säger att a vill ha x antal nånting vitamin och B vill ha y antal ch jag tror på B.. det hjälper ju imte mig eftersom jag ändå inte fattar hur mycket det är i praktiken i det jag äter, eller hr mycket av nåt jag borde äta.. :3)
Jag behöver mer sol än jag får iaf, jobbar natt och sover på dagen så på vintern får jag nästan ingen sol.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#15 Kul med den där kalkylatorn faktiskt. Den belyser hur viktigt det är att ta sig ut mera.
Sedan visar det sig snabbt att mängden rekommenderat intag av olika vitaminer är väldigt olika beroende på vem som uttalar sig. Det är ju inte bra med för mycket av vissa vitaminer heller.
Tyvärr kan man inte enkelt beräkna mängden vitaminer i det man äter, så jag bryr mig inte ett vitten, utan äter varierat. Det är hur enkelt som helst med det rika utbud som finns, tycker jag.
#17 D-Vitamin är ganska speciellt, det bildas i kroppen vid exponering av hud, vid solning exempelvis. 15-30 minuter med gott om bar hud ger ungefär 10 000 E, att jämföra med Myndigheternas rekommendation om 400 E… 
För att kroppen skall kunna ta D-vitaminet från maten behövs fett, det är ett fettlösligt vitamin. Knappast lönt att dricka lättmjölk i tron att man får vitaminet i sig.

#19 Bra påpekande. Man måste hålla reda på hur man kombinerar olika födoämnen för att få ut någon effekt av det ena och det andra. Alltså äter jag olika sorters fisk, gärna med lite smör till potatisen plus lök och grönsaker och så dricker jag vanlig mjölk till, som jag tycker är gott. Det blir troligen en ganska bra måltid.
#10 Svarar mig själv för jag har kollat på icke-lättmejeriprodukter och de innehåller också D-vitamin (Mellanmjölken jag tittade på hade ungefär samma mängd som lättmjölken)

#14 Zabbio frågade om vitaminer håller sig i fryst form. Ja det tror jag, eftersom jag har fått lära mig att bästa sättet att bevara vitaminerna i grönsaker är att frysa in dem. Då bör det väl inte vara annorlunda med andra matvaror man fryser ned. Helst ska man förstås inte koka och förvälla innan, om det kan undvikas. Då försvinner ju vitaminerna med vattnet/spadet man häller bort.

Man kan också köpa D3 vitaminer på apoteket. Glöm inte att ta dem tilsammans med fett (som Mervi skrev) eftersom det är ett fettlösligt vitamin.
Hatar cancer och älskar vårlökar.