Rätt kost för viktminskning!
Olika saker fungerar för olika människor, men den bästa ekvationen enligt mig är att göra sig av med fler kalorier än man stoppar i sig.
För min del har det resulterat i en viktnedgång på 15 kg och mer blir det..
Vad tycker ni?
Först säger jag - grattis till din viktnedgång. Sedan har jag några frågor: Malin vad har du då ätit? Och hur mycket? Och hur har du mått under denna viktnedgång? Är kosten du har ätit under denna tid en kost du kan tänka dig att fortsätta med?
/Désirée
Tack så hemskt mycket!
- Jag har ätit kalorisnålt, alltså enligt ekvationen jag rekommenderade i #0! Efter att ha registrerat mina uppgifter på Viktklubb räknade de ut att jag skulle äta 1300 kcal om dagen, så det har jag följt.
- Jag har mått jättebra, precis som vanligt i stort sett. Mentalt var det kanske lite svårt att "ställa om" men det tog inte särskilt lång tid.
- Ja, jag kommer att fortsätta på sätt och vis. Målet sedan är ju att hålla vikten och där gäller fortfarande, kalorier in-kalorier ut :)
Malin nu skulle jag gärna vilja veta vad du äter en vanlig dag eller ännu hellre en vanlig vecka. Vad var det du tog bort från ditt tidigare kosthåll? Och vad ersatte du det med? Ju mer vi kan ventilera dessa frågor här, desto fler har glädje av det vi kommer fram till 
/Désirée
Jaa, jag har tagit bort en hel del rätter och kört många av de som finns på MåBra där de är kategoriserade efter kaloriinnehåll.
Rent allmänt blir det mer lightprodukter och jag hoppar gärna saker som jag vet är lite "fetare", exempelvis blandfärs (tar istället nöt). Kombinerar också detta med mer grönsaker och protein!

Problemet med de flesta viktminsknings- eller bantningsprogrammen är att när man slutar, går man automatiskt upp i vikt igen.
#0 Det stämmer absolut, att det gäller kalorier intag och förbrukning. Stoppar man i sig mer kalorier än att man förbrukar, då blir det överskott och det lagras i kroppens depots.
Vänliga hälsningar Stephan
Åh Grattis! :)
Jag vet själv att det är tufft att gå ner i vikt från dag ett till sista dagen, men det är något man lär sig leva med. Det svåra är att berätta för omgivningen om sin nya livsstil, många förstår inte, eller kanske inte ens vill förstå. det tycker jag i sig kan bli en motgång, men bara man har motivationen uppe så fungerar det.
Jag har själv gått ner några kilon och det jag gjorde vara att ändra min kost till det bättre. i början hade jag inte stor koll fast jag trodde att jag hade det. jag åt mycket pasta och potatis, dvs kolhydrater framför protein då jag var fattig student och åt väldigt lite kött, det är ju så dyrt.
Nu äter jag däremot mer gi-anpassat, men inte efter en strikt mall utan jag äter det jag vill äta och mår bra av, jag skippar oftast bröd, och äter hellre fullkorn om jag äter något. jag äter mer protein, fett utesluter jag inte, utan äter det normalt eftersom nya rön säger att det är sådan kroppen behöver, och kan även hjälpa till med förbränningen. alltså bra fett som kallpressad olja och riktigt smör (inget margarin). jag äter lite mindre kolhydrater, men jag utesluter inte kolhydraterna. de dagar jag tränar hårt äter jag lite mer kolhydrater för det är då jag orkar med hela passet. sedan har jag kompletterat med mer motion och träning, promenader och träning är utmärkt för att tappa kilon och få humöret på topp.
förr åt jag väldigt mycket vid måltiderna och mycket onyttigt. jag fick en vana att äta sådant som blev svårt att ändra på. nu får jag visst äta kakor och sådant så det är inget jag utesluter, men jag äter det inte så ofta som då, och jag tycker oftast att det mesta sött man köper är alldeles för sött så det räcker bara med något litet. Jag var ofta trött då, och jag fick blodsockerfall.
Däremot gick jag inte alltför snabbt ner i vikt. 1 kg i månaden, men det passade mig för jag ville inte svälta ihjäl mig. jag ville ta det långsamt eftersom det var en livsstil som jag sakta men säkert skulle anpassa mig till och som jag kan hålla. Jag hade försökt många ggr tisigare med drastiska hårdbantningskurer som aldrig hjälpte.

Grattis!
Jag kämpar själv med att lätta på "lasten" lite och för min del går det också bra. Jag kör inte med någon konstig metod utan äter mest det jag känner för och försöker motionera så mycket jag kan men däremot har jag tappat över 10 kg under en kort tid nu med att göra mängden mat själv alltså mindre hel och halvfabrikat samt att ha lite mer fasta måltider.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#7 Det låter ju jättebra det :) Grattis till dig också!