Skolmat

Hela grundskolan så var det den "vanliga" tråkiga osmakliga skolmaten som jag fick stå ut med. Men i gymnasiet var det mycket bättre. Gick på en liten skola med strax över 200 elever och där hade dom egenodlade ekologiska grönsaker och jag tror att det mesta lagades från grunden. Dom gjorde egna köttbullar, stekte tunnpannkaka till ärtsoppan osv. Bästa skolmaten jag någonsin ätit, så länge det var maträtter man åt så smakade maten gott.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jag går i skolan nu och efter kocken för vegetariskt mat byttes ut är det inte längre bra mat. Tidigare var det jättegott.
Vänliga hälsningar Stephan
Under mina år i låg-, mellan- och högstadiet var maten KASS. Det var på 1970-talet och potatisen var industriskalad. Blä.
Men senare på 1990-talet läste jag en påbyggnadsutbildning inom gymnasiet. Åt då i skolmatsalen. Då var maten betydligt bättre.

Idag åt jag i skolan och kocken (den som lagar icke vegetariskt mat) lagade fisk åt mig. Det var absolut toppen.
Vänliga hälsningar Stephan
Såg någon test som gjordes av en restaurangkritiker som gav dom skolerna han åt på mellan 2-3 stjärnor om dom hade varit i michelinguiden, det finns flertalet restauranger i sverige som inte får en enda någonsin, detta tyder tyvärr på att skolmaten är okej, och att största gnället är pga bortskämthet.
Han skriver om dom här på sin blogg
http://www.100skolkok1ar.se/ href="http://www.100skolkok1ar.se/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">
#6 Det där är kanske något att reflektera över! Vi ska också veta att all skolmat i Sverige har en otroligt låg budget, den får inte kosta många kronor per portion. Att säga /skriva om skolmaten och annan mat att den är kass, äcklig med flera otrevliga ord tycker jag är olämpligt på forum som behandlar ämnet mat. Det räcker att tala om att man föredrar annan mat eller inte tycker om en viss rätt.
/Désirée
Jag har kollat lite snabbt vad skolmaten får kosta per portion och det visar sig att snittpriset ligger mellan cirka 6 och 12 kronor per portion. Vad man dock måste tänka på är att det slår mycket olika mellan olika kommuner. Exempelvis en glesbygdskommun har betydligt högre transportkostnader än en tätortskommun.
/Désirée

I grunskolan hade vi relativt bra mat periodvist men sen i slutet när jag började i högstadiet blev maten billig och utdragen jämfört med innan och blev näst intill oätbar men sedan i gymnasiet blev maten underbar då vi gick i samma byggnad som Hotel- och resturang linjen och de lagade maten.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
I grundskolan var potatisen ofta för hård, pastan vattnig, köttbullar/biff var kalla, riset överkokt eller kokt i för mycket vatten, äckligt helt enkelt. Maträtterna var inte goda heller.
Nu i gymnasiet är det bättre mat, fast det är samma cateringfirma som ger oss mat som på min grundskola jag gick i men maten är bättre och godare.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Vi fick väldigt god mat på lågstadiet, godkänd på högstadiet men den på gymnasiet ansåg jag vara under all kritik, och då vet jag att bland annat min sambo hade det ännu sämre.
Tråkigt men sant!
Jag har haft positiva erfarenheter av skolmaten, då jag var en av de få som uppskattade maten. men jag tror mer det beror på att ungdommar är kräsna vad gäller skolmat.
Det kan variera väldigt mycket från skola till skola. Men jag tror att det är högre standard på maten nu än vad det var förr. tex är det mer ekologiskt som köps in, och det här med glutamat blir allt mer uppmärksammat.
Däremot tror jag att det hade vart bättre att var skola för sig lagar sin egen mat. det har blivit allt mer vanligt att det blivit ett centralkök som kör ut mat till de mindre skolorna runtomkring. Det gör att personalen inte har tid att laga mat från grunden eftersom de har så extremt mycket portioner. så att köpa halvfabrikat gör ju att det blir mycket mindre jobb med maten.