Antibiotika i pangasiusfisk
En riktigt tråkig nyhet. Länge har pangasiusfisk rekommenderats som ett alternativ till torsk, men tyvärr innehåller den odlade pangasiusfisken rester av antibiotika enligt svenskadagbladet.se
/Désirée

Mycket tråkigt.
Häromveckan pratade pappa och jag om laxodlingar och vi kom fram till att den vildfångade borde vara bättre än den odlade med tanke på att dom fångar vilda fiskar och matar de odlade med. Det där med antibiotikan hade inte kommit ut då men det känns ju som en riktig skandal att använda medicin på detta sätt. Snart kommer vi antagligen inte att kunna bota någonting med antibiotika längre 

Det är så otroligt synd hur vi människor överproducerar och utrotar allt.
Det som faller mig i tankarna är nog hur fiskarna måste må dåligt hur dom lever - värre än minkfarmar.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Tyvärr behöver alla fisksorter och skaldjur som man odlar antibiotika.
Vänliga hälsningar Stephan

Jag visste inte ens att det finns en fisk med det namnet. Det låter främmande. Den lever väl inte i våra trakter.
Söker man alternativ till torsk, rekommenderar jag sej. Det är en god fisk som kan tillagas på samma sätt. En och annan lär känna sig störda av vissa grå partier i fiskköttet. Det är alldeles naturligt och inte konstigare än vit färg.
Det är dessutom en väldigt omiljövänlig fisk att äta, tyvärr. Man skulle kunna odla den betydligt mer miljövänligt samt med mindre antibiotika om man hade färre fiskar per yta samt inte krävde lika hög tillväxttakt (då skulle man kunna föda upp den på vegetabilier). Men på grund av denna fisks popularitet här i väst så gör man allt man kan för att öka produktionen.
Detta tar programmet Matens pris upp.
Det är synd att det är så här, för pangasius (även kallad hajmal) är en väldigt god matfisk. Jag kommer dock sluta äta den.