Beskriv din matdag
Hej! Jag tycker sånt här är jätte intressant! Hur äter olika människor på en dag? Finns det någon som vill svara på det? Till exempel i dag, och om man är under, över eller normalviktig. Jag kan tyvärr inte skriva ut ett bra exempel själv just nu då jag går på pulver men det känns som det skulle kunna ge en bild av hur mycket man ska äta? Jag tycker personligen det är svårt.
Ungefär såhär som det ser ut för mig just nu
Frukost: shake
Lunch: shake
Middag: shake
tränar 4ggr/vecka
Något överviktig.
Jag är överviktig och går ner i vikt genom att äta ca 1300 kcal om dagen, så ja, en vanlig dag kan se ut såhär:
Frukost: 1 fullkornssmörgås med ägg, 1 liten tallrik lättyoghurt med müsli
Lunch: Ost- och tomatsoppa med tortellini, 1-2 Finn Crisp
Mellanmål: En Swebar eller 1 äpple och 1 banan
Middag: Thaifärs med nudlar
3 ägg till frukost.
Ett paket bacon med blandad sallad till lunch.
150 gram köttfärs
Karrekotlett på 150 gram med blandad sallad och beasås
Räkor
Träning 3-4 gånger i veckan.

Frukost: Det närmsta snabbaste
Lunch: Någonting jag är sugen på
Middag: Någonting vi har i frysen

Tränar mer eller mindre varje dag med vardagliga sysslor
Övervikt
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#3 Haha bra beskrivning 
Övervikt har jag med, ganska mycket.
Nu när jag jobbar blir det nåt sånt här:
Frukost: 2-3 mackor eller en skål med fil och müsli
Fika: Äpple
Lunch: Matlåda från gårdagens middag
Fika: Macka och/eller frukt
Middag: Någon lagad mat
Sen brukar jag ofta äta något 1-2 gånger till på kvällen, beroende på vad jag har hemma och hur hungrig jag är. Lunch och middag är stora portioner, får utan problem i mig en full normalstor matlåda och har ingen gräns på hur mycket jag får äta. Ju mer desto bättre.
Cyklar till jobbet (9km enkelväg) om det inte är för kallt eller snöigt och rör på mig hela dagarna på jobbet, har dessutom hund så jag är rätt aktiv på dagarna och det drar upp hungern rejält. Utöver det tränar jag inte alls. Ligger i nederkant av normalvikt.
När jag är arbetslös rör jag mycket mindre på mig och äter när jag är hungrig, vilket brukar bli 2-3 gånger per dag och då är portionerna mindre än hälften så stora som när jag jobbar. Då kan det bli några mackor till frukost och en liten portion till middag på hela dagen utan att jag går hungrig eller tappar vikt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Frukost: En skål med naturell yoghurt med honung, två mackor (antingen frukostknäcke eller hembakat bröd)
Lunch: Nåt lagat
Kvällsmat: Oftast nåt lagat
Om jag har träning på kvällen lägger jag till ett extra kvällsmål efter det och det kan vara lagat eller nåt lättare.
Mitt största problem är att jag ibland glömmer att äta lunch. Jag är nöjd med min vikt och jag tränar för tillfället två gånger i veckan.

Häftigt hur olika vanor man har :)
Frukost: 2 kokta ägg, varm- eller kallrökt lax, en klick majonnäs, dill, pressad citron
Fika: Kaffe med vispgrädde
Lunch: Matlåda med kött, fisk eller fågel, gräddsås eller mos av blomkål och grädde, eller som gryta eller soppa, grönsaker
Fika: Kaffe med vispgrädde
Middag: ung. som lunchen.
Jag är kraftigt överviktig och går ner om jag håller mig till detta och inte slarvar med godis…

Brunch: Pasta carbonara
Middag: Stekt fläskfilé, crisscuts, broccoli, paprika, tomat och Hot Bea.
Just nu så håller vi på att "äta ur" frysen så det kan bli lite vad som helst som tinar fram
Det där med märkning är vi inte så bra på för vi tror att vi kommer ihåg vad som är i paketen när vi ska ta fram dom. Går inte så där lysande, men det blir trevliga överraskningar ibland i alla fall
Tränar: Linedance
Tisdag 18-21:10 med en tio minuters paus mellan passen.
Söndag är det lite olika men oftast 17:30 till 19:30 eller 16:00-20:00
Ibland är det extrakvällar 18-21, eller hela dagar 12:00-21:00

Frukost : ett glas c-vitaminbrus
Lunch : sallad och nån form av kött från kantinen på jobb. Gärna kompletterat med en smörklick.
Middag : Kyckling med kokt blomkål, smör o salt. Eller kotletter med ost och vitkålssallad. Eller smör o vitlöksfrästa räkor med sallad.
Tränar med gummiband hemma, och min nya stepmaskin. Under trädgårdssäsongen blir det mer grävning och sånt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag jobbar på att bli fri från ätstörning och borde äta sex gånger om dagen enligt min mottagning men trivs inte med det så det brukar väl kunna se ut ungefär såhär:
Frukost: En tallrik gröt med en halv frukt eller några mackor med ost eller en tallrik musli med mjölk eller en omelett. Dricker te till det.
Någon form av sen lunch: Tonfisk och kesoröra och stekt ägg på knäckebröd eller någon middagsrest. Ibland gröt och någon macka och grönsak.
Middag: Lagad mat av något slag, äter inte kött så det blir fisk eller vegetariskt. Äter ofta rätt mycket grönsaker för det gillar jag.
Kvällsmål: En macka, en bulle, en frukt eller kanske lite yoghurt och så dricker jag te.
Ibland smiter det in något mellanmål mellan lunch och middag och det kan bestå av precis vad som helstsom finns hemma, rostat bröd, ägg, tonfisk, frukt, grönsaker…
#11 Att bli fri från ätstörning måste få ta lång tid och vad jag kan se av vad du delger oss så är du på mycket god väg. Fortsätt så och försök att hitta din egen modell för hur du äter per dag. En del människor äter ofta (5-6 gånger per dag) andra äter mer sällan (2-3 gånger per dag). Du bör således själv försöka komma fram till vad som passar dig bäst. Att du här delger oss dina erfarenheter är ett stort plus, inte minst eftersom det kan hjälpa andra människor med liknande problem och tankar.
/Désirée

#12 Jo jag har kommit en bit såtillvida att jag klarar av att äta någorlunda. Det är dock fortfaranda rätt stora fel på mitt tankesätt och min kroppsuppfattning men tja, det är väl bara att jobba.
Anledningen (som jag fattat det) till att dom vill att man äter såpass ofta som var tredje timme är att förbränningen tydligen ska gå på högvarv då och den ska kickas igång efter svält och allmän vanvård. Däremot trivs inte jag med det. Det blir ju rätt lite mat per tillfälle då och jag upplever att jag aldrig blir mätt. Hungern kan stillas en liten stund efter lunchen kanske men dom där mellanmålen som ska vara e macka och ett glas mjölk tre gånger om dagen gör mig mest bara hungrigare och då går allt åt helskotta. Toleransen för att gå ifrån schemat är sådär, dom vill gärna att man håller sig till det… så får man lära sig lyssna på kroppen sen. Jag försöker förstå varför.

Jag är väl normalviktig, 58-59 kg 167 lång för att vara exakt..
Frukost: Två apelsiner, en minijapp
Mellanmål: Två snickers
Mellanmål: Ett äpple
Middag: Torsk, potatis, sås, grönsaker
Sen blir det väl något under kvällen :)
Jag är väl rätt "normal" 169 cm, 55-57 kilo.
Frukost: En smörgås (grovt bröd), en frukt och en kopp te.
Lunch: Skolmat (är det inte gott blir det tyvärr MC eller kebab
)
Mellis vid 3-4: En smörgås eller lunch igen beroende på om jag tränar.
Kvällsmat vid 18-20: En smörgås,te och frukt eller mat beroende på om jag har tränat eller ej och vad jag åt föregående mål
Tränar olika mycket beroende på vad jag har i skolan, men alltid skolgympa och oftast friidrott 1 gång i veckan och någon långpromenad. Längtar dock tills dte blir vår så jag kan springa 3ggr/vecka.