500 g räkor blir...
… 128 g skalade räkor.
Häromdagen gjorde jag en smörgåstårta och då flög det i mej att jag skulle väga vad "slaktvikten" är för 500g räkor storlek large 70/90 är.
Jag ser nu kilopriset på ett helt annat sätt. Tidigare tyckte jag att jag gjorde ett kap när jag köpte 500g räkor för 20kr, men jag får ju egentligen bara 128g räkor för mina 20kr
Det är inte billigt med räkor. SÅ det gäller att koka fond på skalen om man vill ha ut så mycket som möjligt av pengarna 
Om jag ska ha räkor till exempelvis smörgåstårta köper jag skalade frysta räkor, men om jag vill ha räkfrossa hemma här så köper jag räkor med skal, eftersom det är en del av hela nöjet att sitta i godan ro, skala räkor, dricka vitt vin och samtala
Sen gör jag som Hera med skalen 
/Désirée
Inget är som färska räkor men där varierar priset för dagen ganska mycket.
/Maria

Jag är inte så förtjust i räkor men sambon däremot älskar dom - tills han smakade räkorna vi har här i sverige han uttrycker sig att
.Dom smakar som vattenskadat gummi 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#4 Menade han färska räkor då?
/Maria

Han har provat både färska och frysta men tycker att de smakar vattenskadat gummi jämfört med sina holländska räkor 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
OK
/Maria
#2 jag gör precis likadant
Annars har du ju fryst kyckling som är ett bra exempel. Ett kg blir oftast bara ett halvkilo när vattnet gått ur.. 
Ja, de som tillverkar/ packar gör ju vad som kan för att sälja vatten. Frysta räkor med skal är ju frysta jätteblöta - en hel isklump per räka köper man. Det är nåt att tänka på när man jämför priset på frysta med färska räkor med skal. Kanske vore nåt för dig att testa och jämföra Mitralis? (nu när du har siffror för en sort)
Färdigskalade räkor tycker jag är vattniga och tråkiga, köper inte.
Kyckling likaså, det som kallas "marinerad" går ut på att köttet "sugit upp" en massa saltvatten som man då betalar för. Köp hel kyckling då går det att få utan så kallad "marinering" och mindre försvinner vid lagning och man slipper den där värsta industrismaken. (fast riktig hemslaktat är ju fortfarande en helt annan sak).
Lätta och lätt-och lagom är cirka 50% vatten.