Lergryta
Nu äntligen har jag köpt den Länk till IKEA
Nu vill jag bli bombarderad av tips 
Lergryor är verkligen jättebra att ha hemma! :)
Jag har ett jättegott kycklingrecept som både är billigt och enkelt som jag gärna delar med mig av:)
till att börja med ska grytan läggas i blöt en halvtimma. det gör att kycklingen blir mycket saftigare sedan och en buljong bildas.
Recept:
en hel kyckling
att krydda kycklingen med:
curry
paprikapulver
vitlökspulver
salt och peppar
krydda ganska mycket eftersom en del flyter ut i i kycklingbuljongen som bildas i under tiden den står i ugnen.
man kan också ha i skalade och delade:
morötter
lök
vitlök
potatis som ska delas i klyftor.
alla grönsaker kan man lägga i tillsammans med kycklingen direkt förutom potatisen som ska i grytan sista halvtimman.
kycklingen ska stå i ugnen i en och en halv timma i 200-225 grader beroende på hur stark ugnen är.
Det blir jättegott och saftigt:) dessutom sägs det att lerkrukan bevarar alla vitaminer i grytan.

#1 tack det ska jag testa

När jag fortfarande åt kött, då lagade vi en hel del kött i lergrytan. Det finns massor med möjliga smaksättningar och tillval av grönsaker och andra ingredienser.
Vänliga hälsningar Stephan

Jag har kommit igång nu med den och älskar den, lamm med termometer (71 grader) vitlök och morötter blev sååååååååååååå gott 

Vår lergryta står oanvänd i köksskåpet. Vi tror nog att det är lite besvärligare än det är och därför använder vi den inte
Vi tittade på den senast igår och sa att nu ska vi göra nått i den. Får se vad det blir, och när… Har en kompis som använder den varje vecka så det är väll på tiden att prova så man vet vad hon pratar om

#5 prova med en hel kyckling och bli förvånad över smaken sen är ni igång.
Det är också gott att baka matbröd i lergryta 
/Désirée

#5 Besvärligt? Det är precis tvärt om.
Man förbereder all mat på en gång medan lergrytan får ligga i blöt en halvtimme. Sedan lägger man i det mesta, kryddar och stoppar in det hela i ugnen, som man slår på först då.
Gör något annat roligt i en timme. Öppna och vänd ev på kycklingen eller vad det nu kan vara. Duka bordet. Öppna igen och lägg i de grönsaker som bara behöver ca 10 minuter för att bli färdiga.
Samla ihop de hungrande och ställ fram grytan på bordet. Smaklig spis!

Precis som Lill-Kisse skriver.

Men det blir väl kokt? Alltså inget krispigt skinn på kycklingen?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#10 allt blir saftigt, sen vill man ha krispigt skinn så steker man kycklingen innan, hoppsan jag är frälst 

Läcker det inte om man har vatten i den? Om man gör en gryta typ? Jag har aldrig vågat prova.
Lergrytan lagar man ju mat i efter att den är blötlagd, men maten som är ovan vätskeytan blir krispig som i vilken ugn som helst. Jag löser detta genom att lägga ett antal potatisar och lök i botten och ovanpå lägger jag sedan kycklingen, då blir den krispig och fin och potatisen får en himmelskt god smak 
/Désirée

Hmmm… ska kanske prova då.

#11 Inte behöver man steka någonting innan för att få fin yta.
#14 Jag placerar matvarorna på samma sätt som Desk. För att få extra färg på kycklingen eller revbenssjällen tar jag av locket en liten stund innan serveringen. Då bränner det till lite på ytan och man får en brynt finish.

Vad är skillnaden på att göra samma kyckling i ugnen utan lergryta?

#16 den blir torrare och grönsakerna blir inte lika goda

Inspirerad. Har åxå en gryta som aldrig använts i skåpet. Ska bara komma ihåg det nästa gång.

Vi har två böcker med recepter för lergrytor, men de är tyvärr på tyska.

Idag så har jag plockat fram lergrytan och lagt den i blöt. har precis läst DesKs artikel "Mat och bak i lergryta" och fått många bra tips både där och här