Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2692 ggr
Karmatarerskanise
0

Gammal mjölk, eller?

Idag öppnade jag en smalmjölk som gick ut den 27;e och det gick fin fint att dricka den.

Slänger du varor så fort det gått över bäst före datumet, eller smakar/luktar du först innan du bestämmer dig för att det är dåligt?

Farwuq
0

Jag smakar alltid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[WX5]
0

Det beror lite på vad det är för nåt. Mjölk kan jag dricka en-två dagar efter att datumet gått ut medan kött så är jag mera försiktig med.

Karmatarerskanise
0

Jag smakar och luktar alltid på mat innan den ska ätas/kastas.

[GunillaR]
0

Mjölk är jag väldigt försiktig med att kolla, likaså kött och chark. Annars är jag kanske inte så noggrann med att kolla. Så länge inte maten själv promenerar ut ifrån kylskåpet så är det väl OK Flört

nyborjare08
0

Jag luktar o smakar på grädde (har mkt sällan mjölk hemma) men den brukar kunna vara bra i minst en vecka efter bäst-före-datum. Helt kött blir generellt sett bara bättre ju längre det ligger, enligt min svägerska som jobbar hos en köttproducent. Själva nedbrytningsprocessen är ju mörning av köttet.

Karmatarerskanise
0

#5 Nja, det beror på. Kött som jag handlat hem som varit dåligt skulle man inte kunna äta, det har varit riktigt dåligt! Och det har inte legat länge.

Fast det beror kanske snarare på bakterier pga felhantering.

nyborjare08
0

Ja om det är dåligt redan när du köpt det så tror jag också på felhantering. Om det hanteras och förvaras rätt så blir det bara bättre. Till nån viss gräns förstås men helt kött klarar sig betydligt längre än bäst-före-datum i alla fall.

Maria
0

Jag litar helt på min smak och mitt luktsinne.

/Maria

[Asta]
0

Jag luktar och smakar också. Och berättar sedan inte för maken om datum har överskridits eftersom han då kan få nippran.

Farwuq
0

Denna frågeställning behövdes inte förr, innan tetran om innan datummärkningarna - på den tiden då  jag var barn.
Då använde man sunt förnuft, och det brukar många av oss som var med då fortfarande.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

storost
0

Jag smakar och luktar alltid. Bäst före datumet är en garanti, att livsmedlet måste hålla sig bra till dess och det betyder att det är inte dålig dagen efter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
0

Smakar och luktar på allt, datumet säger ju inte att något är dåligt bara att tillverkaren lämnar garanti fram till datumet. "bäst före" betyder ju inte "dåligt efter"..

Har en kompis som är väldigt datumnojjig, jag brukar säga till henne att grädden (eller vad det nu är för mat) har ingen aning om vad det står på paketet, och alltså inte vet när den förväntas bli dålig.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Namiko
0

Bäst före-datumet har väl att göra med dels att det bör hålla sig fram till det datumet (om det förvaras rätt) samt att näringsinnehållet som står på förpackningen ska stämma så länge (efter en viss tid kan man inte garantera sånt längre även om produkten i sig inte är dålig på något sätt). Det man ska bry sig om är om det står sista förbrukningsdag. Jag äter dock inget kött och har aldrig mjölk hemma så jag har inget större problem med bäst före-datum.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har blivit väldigt okänslig när det gäller bästföre datum eftersom jag inte har råd att köpa nytt bara för att datumet gått ut även om produken är riktig.
Jag har ganska dåligt luktsinne så jag stoppar i mej det mesta, men det brukar gå bra ändå. Om det är någonting som jag är väldigt osäker på så stoppar jag det under sambons näsa Glad

JustMySelf
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan dricka det om det gick ut dagen före, men inte mer än så. Och om jag dricker det en dag efter utgångsdatumet ber jag alltid någon annan lukta på den först, jag vågar inte :$

Sehvrin
0

När det gäller mjölk brukar jag först lukta och eventuellt hälla ut en liten skvätt i vasken för att kolla så att det inte är klumpar i. Grädde kollar jag om det är flytande och smakar på.

Jag är inte alls kinkig med bäst före-datumet. Särskilt inte efter att jag hade en grädde som höll sig nästan en månad efter det (Det måste ha varit supergrädde, eller nåt).

Kött är jag mer noga med: Antingen använder jag det samma dag eller dagen efter, annars ska det in i frysen. Fast när det väl är i frysen så bryr jag mig inte så mycket om datumet heller. Möjligen att jag skulle känna mig tveksam på för gamla frysta räkor och fisk.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus