Kost iFokus

Kost

Etikett: mikro-makronäring
Läst 2771 ggr
Mitralis
0

Mozart kan ha dött av D-vitaminbrist

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kompositören Wolfgang Amadeus Mozart som dog i december 1791, 35 år gammal, kan ha dött av D-vitaminbrist.

Vitaminbristen kan ha gjort Mozart mottaglig för sjukdomar som smittkoppor, tyfoidfeber, halsfluss och luftvägsinfektioner.
Mozart satt mest inne och komponerade och därför så fick han inte så mycket solljus och de flesta av den österrikiske kompositörens sjukdomar inträffade under det mörka halvåret och därför tror man nu att han dog av D-vitaminbrist.
Källa: http://www.svd.se/kultur/mozart-kan-ha-dott-av-solbrist_6317798.svd

Man behöver inte bara sola för att komma åt D-vitamin. Man kan även få i sig D-vitamin genom kosten.
 Ät fet fisk - Bra tillskott, men du behöver runt 350 gram fisk om dagen för 2 000 E, i bästa fall. Konserverad i burk ger mindre.

Ät ägg - Du behöver 35 ägg om dagen för 2 000 E.

Drick lättmjölk / ät margarin med tillsatt D-vitamin - Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett knappt kilo margarin per dag för 2 000 E.

Om du solar så
Sola, 15-30 min i stark sol – Med gott om bar hud (utan solskydd), men utan att bränna dig såklart. Mycket effektivt: ger femdubbla dagsbehovet / minst 10 000 E. Fungerar i Sverige bara ordentligt timmarna mitt på dagen maj – augusti. Så det räcker inte hela året om du inte regelbundet åker på semester söderut. Enkel tumregel: solen måste upp minst 45 grader över horisonten (så att din skugga är kortare än du) för effektiv D-vitaminbildning. Annars filtreras nästan all UVB-strålning bort i atmosfären.
Källa:http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#hur

Anterrabae
0

Intressant!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[WX5]
0

Håller med #1.

[Asta]
0

Jobbigt att äta så många ägg.

Anterrabae
0

Lättare med en kapsel om dagen, de dagar man inte kan vara naken i solen… Flört

//Ida

Mitralis
0

Hoppsan, ser nu att den sista biten av texten inte kom med. Samma källa som i #0

• Kosttillskott – Effektiv sätt att få i sig D-vitamin. Men äldre tillskott har oftast väldigt små doser, som 400 E. Det finns bra märken med 2000 E, se nedan

Förslag på lagom dos (vid solbrist):

• Vuxna: 2 000 – 4 000 E dagligen (vissa rekommenderar än mer)
  • Barn under 10 år: 1 000 E dagligen

Anterrabae
0

Jag äter en d-3 dvs naturlig dvitamin med 10000E per kapsel. En om dagen, förutom vid ev sjukdom då går jag upp till fyra Flört

//Ida

DesK
0

D-vitaminbrist kan ställa till en hel del problem.

#6 Var köper du dem?

/Désirée

Anterrabae
0

Köper dem via http://www.naturmedicinteamet.com Det är våran lokala hälsokost som även skickar via post mot faktura, så man kan köpa från dem oavsätt vart man bor. De är fria och därför inte bundna till ett visst sortiment, och kan därmed skaffa hem det man vill ha Skrattande

Troofa heter företaget som tillverkar dessa vitaminer, han gör även a och c vitaminer samt en massa komplex med örter och sånt för mer specifika saker. Jag har tex en produkt som stärker ämnesomsättningen också.

//Ida

Mitralis
0

Nu har jag köpt D-vitaminer med 2000 E, men jag kommer inte ihåg att ta dom Skäms

DesK
0

Nu på sommaren kan du ju tanka D-vitamin ute i solen Glad Men framåt hösten bör du börja ta D-vitamin. Var köpte du dem?

/Désirée

Anterrabae
0

En försvarlig dos d-vitamin av solen får man endast om man är ute helt utan kläder, utan solskyddsfaktor av något slag tills du börjar rodna i huden. Beronede på hudtyp och pigment tar detta olika lång tid. På mig som är väldans ljus räcker det med en tjugo minuter eller så. Då har kroppen producerat motsvarande 10000E. De dagar man inte kan springa runt naken i solen bör man komplettera med kosttillskott för att ha en bra förberedelse för vintern. Flört

//Ida

Maria
0

#11 Det skulle vara roligt om du hade någon länk på dettaGlad Det finns ju mängder med teorier om hur man får i sig D-vitamin.

En del säger att det räcker med att bara vara utomhus.

/Maria

Anterrabae
0

Ska kolla upp och se vad jag hittar. Mycket av mina tankar och sånt grundar jag på Peter Wilhelmssons Näringsmedicinska uppslagsverk. Hinner inte kolla det nu, men återkommer Glad

//Ida

Mitralis
0

#12 Det står liknande längst ner i #0, utom det där med rodnandet, men jag gissar att det är ganska nära i alla fall Glad