Kost iFokus

Kost

Etikettmikro-makronäring
Läst 10544 ggr
[becczi]
2011-08-09 18:57
0

Tappar hår

Jag har börjat tappa hår :/ det märks tydligast i duschen, men man kan även hitta långa hårstrån på mina kläder. Det är inte jättemycket hår men det är betydligt mer än förut, måste trassla loss fingrarna varje gång jag har schamponerat och balsamerat när jag duschar..

Någon som vet vad detta kan bero på? Vilka vitaminer och mineraler är det extra viktigt att få i sig? (Äter för övrigt en vegetarisk kost med mejeriprodukter, en del ägg och fisk emellanåt)

DesK
2011-08-10 12:07
0

Alla människor tappar hår, så det är helt naturligt, men det bör ju helst inte vara så mycket att man blir flintis Flört. Min dotter har under en längre tid tappat en hel del hår, så hon gick till en läkare och frågade vad hon skulle göra, hon fick rådet: Gå till en bra häslokostaffär, där de har kunnig utbildad personal och fråga vad du ska äta för kosttillskott. Vilket hon gjorde och nu några månader senare verkar det vara bättre Glad

/Désirée

Maria
2011-08-10 13:20
0

Silica är ett gammalt välkännt preparat i Hälsokosten som har en samling mineraler och vitaminer för hår hud och naglar.

/Maria

[becczi]
2011-08-10 15:49
3

Jag skulle helst av allt vilja klara mig utan konstiga tabletter och sånt, men det kanske är säkrast att ta det tills det kommer i balans. Tvivlar på att håret kan växa ut i samma takt det faller av :/ det är redan ganska tunt.

DesK
2011-08-10 15:59
2

Jag snackade just med min dotter om hennes hår medan jag klippte henne. Nu syns det tydligt att det växer ut nytt hår Glad Vi är väldans anti vad beträffar kosttillskott och tabletter, så jag förstår dig mycket väl. Just när nånting sånt här händer är det dock bra att för en period få i sig lite extra vitaminer, tills kroppen kommit i balans. Sen kan det vara bra att gå till vårdcentralen och lämna ett blodprov så att de kan kolla att du är frisk för övrigt.

/Désirée

[becczi]
2011-08-11 13:00
0

#4 Tack :) jag behövde nog höra det. Det blir apoteket nästa!

Mitralis
2011-08-11 15:57
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har också hört att Silica är bra. Min syster drack det när hon tappat mycket hår efter amningen och nu är hennes hår väldigt tjockt och fint igen. Hur mår du i övrigt? Är du stressad eller sjuk?

[Aquelegia]
2011-08-18 23:06
0

Man kan väl ta kontakt med en näringslivs minns inte vad det heter men dom lär en äta så man får i sig alla mineraler och vitaminer direkt via kosten som man ändå bör så slipper man alla tillskott :)

Zabbio
2011-08-19 11:57
2

Får du i dig tillräckligt med protein av bra kvalitet? Tänker lite på den vegetariska kosten, det är ju lätt att det blir för lite protein eller ensidigt.. känner några som i princip lever på soja och det är ju inte det bästa som enda proteinkälla.

Nu är du ju ingen häst, men när en kompis häst fick proteinbrist började den fälla väldigt mycket, både päls och tagel/man.

Annars är det väl att kolla om du lider brist på någon vitamin eller mineral :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[becczi]
2011-08-19 17:55
0

#8 Det skulle mycket möjligt kunna vara proteinbrist ;s påverkar det håret i så stor grad?
Jag har slarvat en del med maten då jag inte orkat, kanske mest har blivit mackor och annat skräp när jag tänker efter- inte det proteinrikaste man kan äta & sorgligt ensidigt.

Zabbio
2011-08-19 18:41
0

#9 Det är ju individuellt, men inte alls omöjligt.. Fast du borde ha lite tappad muskelmassa också om det bara är proteinbrist.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[becczi]
2011-08-19 20:22
0

#10 Svårare att uppdäcka dock-- med tanke på att jag inte har mkt muskelmassa att behålla :P fast kan förklara varför jag bara kan göra hälften så många armhävningar bara efter ett sommarlov, kanske. Eller så är det normal muskelförtvining pga lathet x]

Supinesophie
2011-08-24 10:46
0

Äter du ägg? Det innehåller ju både protein och massa bra fetter och vitaminer(gulan). Man brukar ju ge ägg åt katter för att de ska bli fina i pälsen :)

[becczi]
2011-08-24 16:22
0

Inte så jätteofta, finns dessa näringsämnen att få i sig på annat håll om man inte vill äta ägg varje dag?

Anterrabae
2011-09-03 21:57
0

Vanligaste vitaminbristen hos veggisar är b-komplexbrist med betoning på B12.. Annars håller jag med om kisel, eller silicia som nämts tidigare.

Fryser du? Är överdrivet trött? I så fall är det nog bra att kolla ämnesomsättningen, kommer den ur balans tappar man jättemycket hår.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

quinn
2011-09-04 11:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tappade mkt hår när jag gick ner i mkt i vikt på kort tid. I hälsokostbutiken sa de att det kan vara en orsak till att man tappar hår. Jag provade Silica men det fungerade inte på mig.

Min son har däremot tipsat mig om ett annan sort förra veckan när vi pratade om det men minns tyvärr inte vad det hette. På honom växte t.o.m håret.    Jag ska fråga igen och köpa och prova och se om det fungerar för jag tappar fortfarande hår….. är ju oxå negativ mot kosttillskott och vill gärna kunna få det i mig via mat men får man det inte så…  // quinn

kelfwing
2011-09-05 07:25
0

Förutom att kolla om du har någon vitaminbrist, eller är sjuk på något sätt, är det bra att kolla om du är intolerant mot något.   Min mamma har varit glutenintolerant iaf sedan tonåren men det upptäcktes inte förrän hon var i 40-årsåldern.   När hon var gravid blev hennes hår tunnare och hon tappade hår (något som är vanligt när man är gravid) men det ska växa ut igen  och bli fylligare efteråt igen.  Något det inte gjorde för henne, förrän hon började äta glutenfri kost.   För er som inte är insatta, gör gluten så att glutenintoleranta tappar tarmludden vilket gör att man inte kan ta upp näring från maten.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Fridaaaa
2011-09-05 19:09
0

Har samma problem. Äter vitamin-brus, men hjälperinte.
Så vet inte riktigt vad jag ska göra.
Har inga allergier (svag husdamskvalster)
Varkens röker, snusar, dricker ingen alkohol eller tar droger.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
2011-09-05 20:19
0

Bruset i vitamintabletterna förstör vitaminerna, sen är det farligt låga doser vitaminer i dem.. Satsa på en schysst multivitamin och kör en vecka med dubbel dos, och sen normaldos till burken eller flaskan är slut. Som en kur liksom. Typ Mivitotal eller så. Den är inte så god i sig, men helt ok i jos.

//Ida

Fridaaaa
2011-09-05 20:48
0

#18 Det är multi-vitamin jag har:)

Anterrabae
2011-09-05 21:29
0

Jo, men sa du inte att det var i brus-form?

Jag menade att en flytande sort typ mivitotal, blutsaft, supervitalis eller liknande, alterntivt någon i fast tablettform har större effekt eftersom brus-salterna i brustabletterna förstör vitaminerna…

De perioder jag jobbat med näringslära, tillskott och sånt även inom hälsokost så har jag lärt mig att brustabletterna inte ger så stor behållning. Det är inte många som får märkbara effekter på dem, dels för att det är så liten dos vitaminer och mineraler man får i sig, och dels för att brussalterna förstör och hämmar upptaget..

//Ida

Fridaaaa
2011-09-05 21:37
0

#20 Jo i brusform. Okej då vet jag det, så du rekommenderar något av dom andra då? Blutsaft har jag testat när mamma hade det hemma, gick knappt att svälja för det smakar så illa men dom andra kanske smakar goare?

Anterrabae
2011-09-05 21:45
0

Tja, kanske Flört Jag har inga större problem med någon av dem. Men det mesta mildras i Juice.. Det är mitt förslag om du tycker det blir för äckligt.

//Ida

Fridaaaa
2011-09-05 21:50
0

#22 Okej får testa det :)