Bort från halvfabrikaten
Har under en tid ätit ganska mycket färdigmat och halvfabrikat. Nu börjar jag känna att det får vara nog med det. Smaken är egentligen inte alls god och det känns inte nyttigt på något sätt.
Jag har funderat över varför jag har ätit så mycket halvfabrikat och färdigmat och jag tror att det till viss del beror på min och sambons skilda matvanor. Till stor del tror jag att det beror på tidsaspekten. Det är ofta aktiviteter inbokade som gör att det kan bli lite snabba ryck och då går det fort att micra en pizza.
För att komma till rätta med detta så har jag nu gjort lite storbak där jag gjort pizzabullar, piroger och lasagne så att jag har i frysen och snabbt och lätt kan ta fram när det blir lite snärjigt med tiden.
Brukar du göra storkok så att du har till du ska ha?
Ja jag gör ofta storkok och fryser ned i lagom portioner att ta fram när tiden är knapp. Ett annat tips för att komma bort från hel- och halvfabrikaten är att göra en matsedel. Till att börja med känns det lite krångligt, men när man har vant sig så märker man hur smidigt det är + att man faktiskt kastar mindre mat då.
(Vi kastar i stort sett ingen mat, men vi har ju 2 hundar som gärna kalasar på lite rester ibland)
/Désirée
Jag gör ofta storkok. Blir mer ekonomiskt. Mest blir det pastagratänger, linsgrytor, lasagne och liknande.
Gällande det där med matsedel som Désirée pratar om är super. När vi var noga med det och planerade ett par veckor åt gången halverade vi vårt matkonto.
När man vet vad man ska äta och laga så blir det färre dyra impulser, och då hade i alla fall vi råd att unna oss utemat någon gång ibland.
Dessutom äger inte jag förmågan att laga lite mat, så oftast räckte middagarna två gånger till hela familjen plus någon lunch. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag måste väl erkänna att jag periodar. jag tappade den goda rutinen i och med att jag blev vegan. Resten av familjen äter ju kött så jag har fått dubbel planering att göra.
Målet är att komma igång igen och kunna anpassa maten så det är lättare att genomföra med matlista och planering. Så alla får sitt lystmäte tillgodosett. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Man kan ju använda Dagens middagtrådarna som planeringshjälp
Jag kollar skolmatsedeln och planerar så att tjejerna inte behöver äta samma sak hemma som i skolan. I en del kokböcker finns det också förslag till veckomatsedlar 
/Désirée
Varje gång vi lagar mat så gör jag till fler personer än två. En gammal vana som sitter i sedan vi var fler runt bordet.
Även om det inte är "storkok" så är det praktiskt då det blir någon eller några portioner att frysa in.
På så sätt finns alltid hemmalagad mat i frysen.
Det är ju inte mer besvärligt att göra lite mer mat när man ändå håller på
/Maria
Hos oss blir det inte så mkt mat över, då skulle man få laga såna enorma mängder. Vi är fem vuxna i hushållet och flera av oss som har matlåda. Vi äter aldrig halvfabrikat, pasta, potatis eller ris så det blir kött, fisk och kokta och råa grönsaker.
Jag passar ofta på när det är erbjudanden och då får det avgöra vad det blir till middag.
Här är vi inte heller duktiga på storkok. Gör vi köttfärssås brukar det dock vara till mer än en måltid.
Veckomenyer hade vi en period och det var väldigt bra. Vi brukade välja ut 6-7 rätter och så såg vi till att det fanns ingredienser hemma till alla rätterna. Den som kom hem först högg tag i ett recept och fixade helt enkelt. Vi ska försöka komma tillbaka till det.
Tasteline är också ett ställe där man kan hitta förslag på veckomenyer, finns normal, smalmeny och GI-menyer.
På Ica.se kan man också få lite tips via deras Billiga Vecka. Finns säkert på flera ställen också.
hmm.. det jag brukar äta om jag inte pallar göra egen mat, så brukar det bli en burk tonfisk eller fiskbullar och en frukt. det är typ sånt jag tar med mig till jobbet, sen när man är hemma blir det frukt el macka till mellanmål. frukosten brukar bara bestå av ett äpple och massa vatten, hinner inte med så mkt annat. alltid stressigt på morgonen. sen på kvällen blir det koka ihop nått, det man hittar i kylen/frysen/skafferiet. wokmiw,pasta,ris.. så man kan blanda lite det ena med det andra så det blir nån konstig men god röra, snabbt och enkelt.hehe, och på helgerna så blir det snabbmat/pizza/piroger för man inte orkar göra egen mat.
Ja, jag gör storkok då jag har en ganska besvärlig sjukdom som gör att jag sitter i rullstol ibland. Då är det skönt ifall det finns matlådor i frysen att rädda sig med. Gillar inte alls fabriksmat.
Tack vare denna tråden gjorde jag storbak med piroger igår. ^__^
…blev första gången jag ätit hemlagad pirog och inte gorbys.. 
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nu fick jag ett tips
Det var länge sedan jag gjorde mina hemmagjorda piroger.
/Maria

#14 Jag borde nog ha kryddat mer x)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.