Aronia m fl bär
Många bär är rena vitaminbomber = hälsokost.
Man kan frysa in de bär som man inte hinner koka sylt, saft o dyl av. Speciellt svarta vinbär och björnbär är goda till youghurt och fil. Björnbär och blåbär är goda till glass som dessert. Blåbärspaj är också gott.
Aronia är ett synnerligen vitaminrikt bär med mycket antioxidanter. Man kan göra mycket av det. Min granne säger att sylten blev fantastisk. Jag är jättenöjd med min saft. Gelé bör också bli bra. Det finns många recept på nätet. Googla.
Och mina föräldrar som alltid hävdade att de var giftiga! 
Aronia giftiga?!
Villken tråkig missuppfattning, jag har alltid gillat dem.
(Men ju färre andra som tar dem ju mer blir det till mig.)
Även hyllebär (fläder på svenska) är lika fina att använda.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Dessertvin på dessa bär, både fläder och aronia är mycket gott. Även rönnbärsvin är en hit. paradisäpplen blir kanon också 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Det finns mycket vi kan glädja oss åt i naturen. Vill dock påpeka att det mesta av det nyttiga i bär, grönsaker och frukt går förlorat vid kokning. Så saft och gelé har ett närmast obefintligt näringsinnehåll, men självklart kan man dricka och äta det därför att det är gott 
/Désirée
Man får göra råsaftsjuice.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Min mamma var likadan. Så fort man plockade något bär i röd färg, påstod hon att de var giftiga. Aronia har intensivt röd saft, så det är nog förklaringen.
#6 Jag har inte sett några bär som liknar Aronia. De växer inte vilt, utan man köper buskar till sin trädgård. Mycket dekorativa med stora, gröna, glansiga blad och på hösten flammar busken i orange och rött. Med tanke på att fåglarna är så förtjusta i dessa bär, kanske de sprider frön som tar sig lite var stans.