Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 31775 ggr
[AL1986]
2011-09-08 19:54
50

Magkatarr kosttips!!!!

Jag har ev magkatarr vet att man inte ska äta mjölk, för fet mat, för kryddat mat.

Kan man istället för mjölk använda soyamjölk?

Och vad kan jag äta? ge mig tips…

Tacksam för svar…..

[Tassy]
2011-09-08 20:46
1

Mjölk har jag aldrig hört ska vara ett bekymmer.

Undvik däremot lök, kål, hårdsmält mat som ägg, för mycket fibrer, hårt stekt och kryddad mat etc.

Jag äter ofta fet yoghurt (naturell eller vanilj) när min magkatarr bråkar. (Har kronisk katarr).

Anterrabae
2011-09-08 22:15
3

Kokt fisk är snällt, känner du att du mår bättre utan mjölk så ta det. Soya kan vara hårdsmält då de är en baljväxt. Havremjölk och grädde är snällt mot magen.

Försiktig med citrus, det är starkt mot slemhinnan. plommon, både färska och torkade är basiska, och ganska snälla, körsbär och aprikoser likaså.

Hoppas det vänder snart!

när jag får magkatarrskänsla så har jag oftast saltsyrabrist i stället för överskott.. de ger samma symptom, så jag kan känna mig bättre på pressad citron Flört Kan vara bra att veta.

Tarmbakterier som tex mjölksyrabakterier är bra, balanserar. Finns i fil, yoghurt (går även med soyghurt och havreghurt) och surkål bland annat. Man kan även göra rejuvelac Jättesnällt och balanserande för magen. Dryck på mjölksyrad säd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[AL1986]
2011-09-09 00:47
1

#2 jaha och jag som köpte soyamjölk, kanske därför jag känner mig lite konstig i magen nu igen.Rynkar på näsan

Sjuksköterskan sa till mig att fil, yoghurt och mjölk inte var bra att äta på några dagar. Men då kanske det inte stämmer då?!Obestämd

[Tassy]
2011-09-09 01:01
0

Det är nog individuellt. Själv blir jag hjälpt utav probiotika, som ofta finns i fil/yoghurt. Det enda jag kan tänka på är väl laktos då som kan irritera även de som inte är intoleranta.

För mig fungerar absolut inte aprikos till exempel, då får jag fruktansvärt ont och får världens halsbränna.

Stephanie
2011-09-09 11:18
0

Jag har aldrig haft problem med mjölk, däremot med kallt/varmt, så att hälla i mig ett helt glas kall mjölk är ingen bra idé. Även te kan vara dumt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Maria
2011-09-09 11:44
0

Jag har ju haft magsår nyss och jag har ätit mycket kokt mat, varit försiktig med heta kryddor och sedan har jag ätit Actimel och druckit Proviva.

/Maria

[AL1986]
2011-09-11 15:45
1

Tack alla för tipsen, känner mig lite bättre i magen.Glad

HannaM
2011-09-15 19:04
0

Jag reagerar lite på mjök när det är som allra värst och då fungerar havremjölk bättre. Mannagrynsgröt kokt på havremjölk var en av få saker jag kunde äta förra omgången när det var riktigt illa.

Mitralis
2011-09-22 19:37
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TS, Hur går det med magen?

Halvdansken
2011-09-25 18:42
2

Jag har också hört det där med mjölk, det är tydligen väldigt tufft mot magen.

Nåt som jag hörde när det gällde magsår, så var det bananer, gärna lite gröna, alltså inte mogna. Det fanns nåt ämne i dem som skulle hjälpa. Kanske fungerar det mot katarr också?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mairah]
2011-09-26 18:09
2

Det är ju så olika vad man reagerar på i matväg och får magkatarr av. Stress är ju också en bov i dramat.

Jag kan rekomendera att dricka Silicea

http://www.medistore.se/silicea-magtarm-gel-500ml-p-1876-c-706.aspx?gclid=CPTTq92lu6sCFQIYzQodAh2Ngg 

Är gjort på ren kisel. Finns hos din Hälskosthandlare. Den hjälper både mot halsbränna och magkatarr, eller om du är lös i magen eller knip i magen.

Glad

[Mairah]
2011-09-27 12:00
1

Vet inte om detta sagts redan i tråden, men blåbär är också läkande för magen.

[GunillaR]
2011-09-28 15:42
1

Ibland har jag besvär med magkatarr. Vid akuta besvär brukar jag äta banan. Det är jättebra. Nu har jag heller inga problem med mjölkprodukter och ett glas mjölk kan också kännas bra.

Jag brukar också köpa Zantac (Omeprazol). Det är syreneutraliserande och hjälper oftast direkt.

Du vet väl också att du ska undvika kaffe, rökning och alkohol!

Mitralis
2011-09-30 22:38
0

#13 Ska prova Zantac nästa gång. Den jag har nu var inte så bra.

[Mairah]
2011-10-02 20:00
0

Grädde ska tydligen också vara bra för magen, om man nu tål det förstås.

morochdotter
2021-02-19 08:30
1

Brist på magsyra orsakar magkatarr .

Halsbränna och sura uppstötningar = låg magsyra

Köp HCL saltsyra tabletter och pepsin