För bakterierädda i Sverige?
I Sverige är vi ju oftast väldigt noga med bästföre datum, kylförvaring osv.
Medans man i tex Thailand låter riset man äter på kvällen så framme i värmen till frukost eller lunch nästa dag. Få svenskar skulle få för sig att äta sådant ris, eftersom det faktiskt kan bildas väldigt farliga bakterier i det.
Min bror bor där borta just nu, och visst, de blir dåliga i magen ibland, men ingen blir sjuk. Vad beror detta på? Att vi överdirver angående bakterier, eller på att de är mer tåliga?
Jag tror även här att vi är för bakterierädda i Sverige, Det får ju inte ens lukta mat i en mataffär.
Vi borde i större utsträckning låta vår näsa och mun bestämma när maten är dålig. Kanske är synd att man har råd att kasta och köpa ny, pga några siffror. maten själv har ju ingen koll på när den förväntas bli dålig. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag brukar luktar på mitt och smaka, är det ingen skillnad på det före eller efter utgångsdatum så är det ingen fara:P
Kött är jag dock försiktig med
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#3 Tror precis som du.
#3 Så tror jag också.
/Maria
Jag blir sällan sjuk och jag är inte alls rädd för bakterier, har alltid känt att det hänger ihop på det sättet. Utsätter man sig för bakterier i en viss mängd så blir man tåligare än dom som alltid ska ha kliniskt rent runt om sig. Jag bryr mig inte om bäst före-datum och har dessutom dåligt luktsinne så ofta får jag gå på synen för att veta när något är dåligt vilket gör att jag säkert äter en del som andra inte skulle göra och får därför i mig mer som kan hjälpa till att stärka mitt immunförsvar.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Det är väl som vaccin.. får man en liten dos (vaccinet) lär man sig ha ihjäl skiten i tid, men får man för mycket på en gång (sjukdomen) blir man sjuk.
Jag är lite känslig för just mat, jag vill ha det färskt.. men för övrigt har jag det inte kliniskt rent runt mig och trots att jag har allergi (efter att ha bott i ett hus som visade sig ha stora mögelproblem när jag var liten) så vänjer även de sig vid att här finns hundar, lite damm, kvalster osv som jag är överkänslig mot. Om jag stannar hos någon som har det extremt rent så blir jag genast mycket känsligare när jag väl möter en katt eller hund, men här där jag utsätts för normala doser så reagerar jag bara om jag trycker näsan i en okänd kattpäls eller riktigt dammig gammal soffa etc. :3
Det borde väl kunna fungera liknande med mat och bakterier.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kanske stirrar sig blind på bäst-före-datum, men glömmer att tvätta händerna innan man äter eller innan man själv lagar maten.
#8 Yes så tror jag att det är! + att många silar mygg och sväljer kameler!
/Désirée
Jag tror också samma som # 3. Tror att man blir tålig om man utsätter sig mer.
Här i Sverige så är vi ganska fixerade vid datumstämpling på varorna. Det är ju egentligen bara en rekomendation. Man får vänja sig vid att lita på lukt och smak istället. Har själv använt mjölk som var fem dagar gammalt datum på och den var helt ok. Lika så har jag varit med om att varor blivit sura och dåliga, trots att det varit långt kvar till utgångsdatumet.
Det är bara i dryga 30 år som vi har haft ”bäst före” eller som det tidigare hette ”sista förbrukningsdag”. Dessförinnan så överlevde man likväl.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

lite skit rensar magen :)
I en studie som fortgick över en 10-årsperiod över allergier så kollade man estniska barn och svenska barn med anledning av det ökande antalet allergier i Sverige.
Man fann då att esterna inte hade så mycket allrgier som svenska barn. Varför? Jo I Estland äter man maten även om den inte är helt färsk men i Sverige slänger man den. En stor del av immunförsvaret finns i magen.
#13 En annan förklaring till detta är att bostäderna i Estland generellt ä mindre täta och att tillgången på färdiglagat är mycket mer begränsad
/Désirée
# 14 Genrellt sett så är det så, men vår egen bostad är supertät men å andra sidan så har vi en mekanisk ventilation som byter luft varannan timme. Vi har luftburen värme utan några element.

#15: Nånstans sitter det ett element annars hade ni inte haft nån värme alls
Var det inte så att esterna inte var så tvåltokiga som många är här i Sverige? Fast socialstyrelsen har ju gett order om att man inte får kalla tvålmissbruk för det längre, dom har istället uppfunnit den fåniga omskrivningen "modern livsstil" är det modernt att vara tvålmissbrukare? Jag hör inte till tvålmissbrukarna och är inte sjukare för det, snarare tvärtom
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tvål?!
Vad är det för något?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
# 16 Med element menar jag vanliga konventionella element som sitter i varje rum. Vi har en värmeväxlare som sitter i tvättstugan och som värmer upp den inkommande luften med värmen från den som släpps ut.