Koststillskott - bortkastade pengar
"Svenskarna la 2,4 miljarder kronor på fiskolja, proteinpulver och bantningspiller under 2010. Bortkastade pengar, enligt Livsmedelsverket, som menar att kosttillskott ofta tas i onödan.
De flesta människor får i sig de vitaminer och mineraler som kroppen behöver utan att äta kosttillskott. Även den som hårdtränar. Det löser sig oftast naturligt genom att man äter mer om man motionerar."
Källa:http://www.aftonbladet.se/halsa/article13582958.ab
Jag hör till dom som egentligen vet detta men nån gång per år så får jag ändå för mej att det skulle vara bra med kosttillskott och så köper jag en burk. En burk som jag sedan tar en eller två tabletter ur och sedan glömmer bort tills bästföredatumet gått ut och då köper jag en ny bruk.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Visst finns det delade meningar angående kosttillskott. Vissa påstår att maten inte alls innehåller all näring som man egentligen behöver, eftersom jorden är så utarmad idag. Vi får i oss alldeles för mycket tillsatser och besprutat gift också. Så därför måste man ta extra vitaminpiller.
Men det är klart att det finns ju säljargument för alla kategorier här i världen. Själv tar jag ett och annat vitamintillskott över vintern för att hålla immunförsvaret i skick. Är dålig på att få i mig tillräckligt med frukt och grönt.

Jag köper aldrig någon typ av kosttillsatser. Jag vägrar även att ta emot gratisprover. Detta bland annat på tillverkningsmetoderna av gelantin.
Som oftast är olika kosttillsatser overksamma utan något riktigt samband med maten. Om jag skulle få för mig att jag behöver något extra av något ämne, då äter jag lämpliga växter.
Det som kan vara problem hos mig är bristen på jod i jorden.
Jag tar helst flytande kosttillskott eftersom kroppen tar upp det snabbare.

Jag äter allsidigt kost som jag varierar mycket, så att olika varianter får återkomma med jämna mellanrum. Något tillskott har jag aldrig upplevt att jag behöver.
Tabletter ger inte kroppen mycket, man tar lättare upp näring ur riktig mat. Jag försöker dock äta tillskott så ofta jag kommer ihåg (vilket inte är ofta) för att få i mig B12 och skulle kroppen ta upp lite av dom övriga vitaminerna och mineralerna så är väl det ett plus men jag försöker att få i mig det mesta genom maten.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag tar aldrig några kosttillskott, äter allsidigt med mycket grönsaker och frukt 
Däremot tror jag att det i vissa situationer kan vara befogat med kosttillskott, men då bara för en kort begränsad period.
/Désirée
Ja man ska nog inte överdosera vitamintillskott. Man kan ju bli vitaminförgiftad.
Jag har ätit kosttillskott den senaste tiden men det beror på att jag vet att jag äter alldeles för lite och mat utan större näring.
Om det hjälper är ju en annan fråga men just nu känns det som jag gör rätt.
Normalt sett äter jag inte kosttillskott utan bra mat.
/Maria
Föredrar ''naturliga'' tillskot (ex nypon eller nässlepulver) eftersom tabletter är för konstgjorda, inte alltid har vitaminer kroppen kan ta upp osv.
Äter inte alltid så bra, så..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Selen får du inte i dig tillräckligt såvida du inte äter mat som producerat utanför Sverige. I Finland har man tagit konsekvenserna av detta och berikar jorden med natriumselenat.
Vitamin C och zink förkortar en förkylning, när du väl blivit förkyld. Är du sjuk öht taget så ökar ditt behov av vitaminer och mineraler. Djur tiofaldigar sitt vitamin C när de är sjuka, tyvärr så kan inte vi människor själva producerar vitamin C.
Jag brukar äta kosttillskott under höst och vinter.

Här kommer det en länk till aftonbladet att Kosttillskotten i vissa fall kan leda till en för tidig död.
Jag är generellt för kosttillskott av god kvalitet, blir mer och mer övertygad om att maten inte kan ge oss det vi behöver i tillräcklig dos förhållet till hur mycket vi äter.
Näringsvärdet på vitkål idag jämfört med 1950, Ett vitkålshuvud gav då lika mycket näring, alla sorter, som 20 idag. Jag får inte i mig 20 gånger mer, och jag är inte så duktig på att alltid köpa ekologiskt så varierat räcker inte här.
Har blivit ordentligt sjuk pga näringsbrister, jag dog nästan. Nu är jag mycket bätte, inte bra, men levande och på rätt väg. Tack vara stora doser kosttillskott. Ortomolekylärmedicin - att hjälpa kroppen att komma till rätta med oblalanser med hjälp av häring.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag tror också på de "rätta" grejerna vad gäller kosttillskott. Det finns så otroligt mycket oseriöst "skit" även på det området. Det är en hel vetenskap att fördjupa sig i vilka medel som är bra eller inte.
Somliga "experter" påstår att det är helt värdelöst att äta kosstillskott eftersom kroppen inte tar upp det. Medan andra "experter" säger att man blir förgiftad av för mycket vitaminer.
Maten är så enormt urlakad idag ur näringssynpunkt, så jag tror definitivt att ett och annat vitaminpiller MED GOD kvalité, inte alls är så dumt att ta ibland.
# 14 Här har du en till som varit totalt nergången av både stress kombinerat med näringsbrist. Har käkat bra vitaminpreparat som hjälpt mig att komma på fötter igen

Själv tillhör jag dem som ätit kosttillskott under långa perioder, men det har varit speciellt det jag behövt. Att ta en tablett med alla vitaminer och mineraler i tror jag inte på.
Jag har bl.a haft järnbrist som jag fått hävt med sprutor och B12-brist som jag också fått hävt med sprutor och just nu så får jag kalium utskrivet då värdet är för lågt.
En multivitamineral av god kvalitet är en bra bas, det kan göra att dipparna inte blir så djupa. men man måste se till att ha en form som man kan ta upp och se till att få i sig adekvata mängder. En miultitablett med för lite i, tagen en om dagen hjälper inte.
Ett exempel är att b-vitaminer har bäst effekt taget tillsammans med varandra. C-vitamin och järn, kalium och jod.. Summan på effekten när man kombinerar med rätt synergist (hjälpare) är större än om man skulle ta dem separat.
//Ida
Vad jag menar är att ett multiviaminpreparat som innehåller mangan bör jag inte ta då vi har för mycket av det i dricksvattenet. Och att alla dessa vitaminer och mineraler inte alltid passar tillsammans.
Det är helt riktigt att man bör kombinera preparaten så att de får bäst effekt. C-vitamin bör ha prolongerad effekt och innehålla bioflavionider.
japp så är det 
Sen är det alltid en fördel att hitta naturliga vitaminer, och gärna i flytande form. Då är risken minst att man kissar ut dem.
//Ida
# 18, 19 Visst är det så