Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2528 ggr
Namiko
2011-10-16 20:37
0

"Matvanor"

Började fundera lite över det här med vilka vanor man har när man äter. Inte vilken mat man äter utan vad man gör runt måltiden som utomstående reagerar på som annorlunda.

Jag vet inte hur många gånger folk har påpekat att jag inte dricker medan jag äter. Jag tänkte inte på det själv innan mina vänner började nämna det och jag har väl inget svar på frågan heller. Jag sitter helt enkelt bara och tuggar i mig min mat och dricker antingen inget alls till eller tömmer glaset när maten är slut. Undantaget är om maten är väldigt varm, kryddstark eller om det finns något riktigt gott i glaset så kan jag ta nån klunk under måltiden.

Jag använder sällan kniven heller när jag äter, det mesta går att dela på med gaffeln och kniven får ligga oanvänd på bordet, det reagerar dock folk inte lika mycket på.

Nu när jag har bott själv i några år har det resulterat i att jag glömmer bort att plocka fram glas och knivar när jag bjuder på mat om jag inte stannar upp och tänker efter medan jag plockar fram ur skåpen.

Vad har ni för annorlunda vanor när ni äter?

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Karmatarerskanise
2011-10-16 21:11
0

Min mamma och pappa är likadana, använder nästintill aldrig kniv. Känner en del som inte dricker till maten. Själv dricker jag väl ibland.

Det folk reagerar på när jag äter är väl att jag äter sakta och kryddar som en galning.

Anterrabae
2011-10-16 21:37
0

Jag äter gärna med bara gaffel jag med.

Annars känner jag att de tär viktigt för mig att äta tillsammans med familjen. Har de andra ätit frukost före mig så blir det lätt att jag skippar den. Vid middagen vill jag att vi sitter tillsammans och inte grejar med en massa annat.. Övriga medlemmar av familjen delar inte denna känsla som lika viktig.

Jo och mat, är varm mat.. jag har jättesvårt att känna att jag ätit mat, om jag äter en sallad.. hur matig den än är. Mat, potatis och sås liksom

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

piri-piri
2011-10-17 23:57
1

Frukost äter jag ofta själv då vi har så olika tider hos oss och då sker det framför tv. Lunchen blir också ofta framför tv eller i snabb fart på jobbet. Men middagen äter vi nästan samma tid varje dag, vardag som helg och då sitter vi tillsammans, pratar och umgås, vi svarar inte ens i telefonen då.

Dricker inte heller till maten, bättre för matsmältningen att låta bli.

Sarah
2011-10-18 11:40
1

Pappa är besatt av att allt ska ligga på uppläggningsfat… jag däremot äter ofta direkt ur kastrullen om jag är ensam :)

Anterrabae
2011-10-18 11:50
0

#5) Känner igen det där. Äter ur kastrullen gör jag inte, men jag lägger inte upp om det bara är vi hemma vill vardags. Är det bara jag blandar jag allt i samma kastrull och vräker upp #matgröten" i en skål. mamma däremot är helnojjig på upplägg.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Namiko
2011-10-18 13:03
0

#5 När jag är ensam kan jag äta ur vad som helst :P Burkar, kastruller, skålar, bunkar och vad det nu finns. Beror dock på att jag inte diskat, annars är tallrikar mitt första val. Blandar ihop maten gör jag bara om det är typ pasta och sås. Men tycker om att lägga dom olika delarna var för sig på tallriken med det mesta, eller typ först pasta och sen lasta upp såsen/röran ovanpå och blanda på tallriken.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

starhawk
2011-10-19 08:44
0

Jag dricker aldrig till maten, men direkt efteråt. Detta lärde jag mig som liten och har aldrig haft anledning att ompröva denna vana

Kniven använder jag enligt följande: med kniven i höger hand och gaffeln i vänster skär jag upp ett antal lämpliga bitar av maten, därefter skiftar jag besticken och äter med gaffeln i höger hand. När bitarna tagit slut skiftar jag igen och skär upp nya bitar. Om maten inte behöver skäras upp använder jag kniven i vänster hand att skyffla upp på gaffeln.

Jag har vad jag minns aldrig ätit direkt ur kastrullen, tanken är mig helt främmande, har ni aldrig hört talas om en tallrik? inte ens när vi inte hade diskmaskin övervägde jag att äta direkt ur kastrullen. Några uppläggningsfat använder vi däremot aldrig det blir direkt från kastrull/form till tallriken

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sarah
2011-10-19 09:42
1

Jo jag har hört talas om tallrik, men ser inte alltid en anledning att använda mig av den.

starhawk
2011-10-19 10:48
1

Olika synsätt helt enkelt du ser inte alltid någon anledning att använda den, jag ser ingen anledning att inte använda den!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Karmatarerskanise
2011-10-19 17:10
2

på tal om bestick, jag håller dom i "fel" hand när jag äter. Folk brukar reagera på det och fråga om jag är vänsterhänt, men det är jag inte.

Skulle inte heller kunna tänka mig äta ur kastrull :P Otympligt känns det som, men mindre disk ;)

[Mairah]
2011-10-19 17:32
0

Jag dricker inte heller särkilt mycket just när jag äter. Jag håller besticken i "fel" hand. Äter ofta också med bara gaffeln Älskar att sitta vid TV:n och äta om jag är ensam hemma Glad

DesK
2011-10-19 17:34
0

Min sambo håller också besticken tvärtom Glad Sen har båda han och jag en ovana och det är att vi gärna läser medan vi äter. Äta direktur kastrullen gör jag inte och jag använder gärna uppläggningsfat, men int alltid, beror lite på vad vi äter.

/Désirée

[Mairah]
2011-10-19 17:37
1

Här läses det också en hel del under måltiderna Glad

[sakring]
2011-10-19 17:44
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kan vi ta potatisen direkt ur grytan och lägga upp köttet direkt från stekplåten på en tallrik. Men vi använder alltid tallrikar. Besticken håller vi i rätt hand och äter med dem som vi ska.

Till frukost så tar vi varsin brödbit från skärbrädan och gör i ordning smörgåsen där, men vi äter den på en tallrik precis som vi dricker teet från en mugg och juicen från ett glas.

Har vi gäster lägger vi givetvis upp maten på uppläggningsfat. Jag tycker dessutm om att duka fint då vi har gäster.

Halvdansken
2011-10-21 13:49
2

Jag tycker inte om att äta samman med andra. Helst sitter jag ensam med en bok eller tidning.
Använder fingrarna en hel del, gillar mat man ska pilla med. Älska att gnaga ben och blir ofta ganska kladdig när jag äter.

Ofta äter jag sakerna var för sig. Tex allt köttet först, och sen grönsakerna för sig till sist. Ofta äter barn på det sättet, vet inte varför jag har fortsatt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.