Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1752 ggr
[Mairah]
0

Läser du innehållet?

Brukar du vara flitig att kolla innehållsförteckningen när du handlar mat?Själv gör jag det som oftast, men inte jämt. Ibland slarvar jag.

Hur gör ni?

DesK
0

Jag läser vanligen innehållsförteckningen på de saker jag inte har köpt förut. De saker jag brukar köpa har jag läst innehållsförteckningen på tidigare. Dessa läser jag sen då och då hemma, eftersom många varor ändrar innehåll över tid.

/Désirée

Wand
0

Aldrig gjort förut, men då jag nu blivit besatt av kaloriintaget så gör jag det hela tiden.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Mooniq
0

Nya varor kollas alltid. Jag e skeptisk mot en hel del E-ämnen så om en vara innehåller det så får det stanna kvar i affären. Jag har även börjat läsa om ämnen i hud o hårvård och ratat en hel del produkter där oxå.

En bra bok är: Ren Skönhet - av Rita Stiens

en bra infosida är www.shenet.se -råvaror

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Mairah]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 1, 3  Exakt. Det blir oftast nya varor man kollar på. De varor man redan är van med kollar man bara ibland.

Bjornen
0

Jag läser alltid innehållsdeklarationen, men inte alltid före inköp. Det är inte ovanligt att jag ringer och påpekar felaktigheter i innehållsdeklarationerna. Någon gång har jag också anmält företaget för Livsmedelsverket, då man inte vill erkänna felaktigheterna och lovar att rätta till det.

Zabbio
0

Brukar läsa, men är inte alltid jag bryr mig.. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Karmatarerskanise
0

Alltid! Och jag kan bli riktigt irriterad på de som saknar en del innehålll. Vill veta kolhydratsmängd, och en del varor visar inte det.

Namiko
0

Kollar på dom flesta nya varor jag köper, eftersom jag kollar mest på animaliskt innehåll så skippar jag ibland att kolla saker som jag redan vet är veganska. Allt som är osäkert om det är veganskt eller om jag bara är nyfiken på innehållet kollas noga.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[CinderRainfall]
0

Ja läser alltid innehållsförteckningen av ren reflex. tycker det är viktigt att veta vad det är i maten.

Mitralis
0

Det händer att jag läser innehållsförteckningen, men ibland så är det enklast att låta bli Skäms

[Mairah]
0

Ibland skulle man behöva förstoringsglas med sig när man ska försöka läsa innehållsförteckningen på vissa varor.. Obestämd

[sakring]
0

# 3 Men E-nummer kan ju vara antioxidanter i form av vitamin E och vitamin C för att varan ska hålla sig. Det behöver inte vara dåligt.

Mooniq
1

Nej , alla E-nummer är såklart inte dåliga. Jag försöker i första hand ta bort smakförstärkarna och Azofärger o olika förtjockningsmedel, konserveringsämnen och stabiliseringsmedel.. Så jag skulle nog skrivit vissa E-ämnen . Jag är kritiskt till att mat många gånger blandas ut med onödigt.

Själv äter jag fullfeta produkter - och då kan man ju ta grädde. Den ska vara på 40%, inte 36% för då har de blandat i karragen vilket är ett avkok av nån tångsort - sånt intresserar inte mig alls att äta - även om det är helt ofarlig. Jag vill betala för riktig mat - inte för en massa tillsatser… så tänker jag..

Skrattande

Zabbio
1

Angående E-nummer och antioxidanter..

Nu är detta från en hundmats sida, men ganska tänkvärt?

Utdrag: http://helahunden.wordpress.com/2009/07/17/varning-for-ny-antioxidant/

"När TBHQ används som antioxidant i födoämnen deklareras den med E-nummer E319. Högsta tillåtna mängd (i frysta fiskprodukter, som är den enda reglering jag kunnat hitta än så länge) är 1000 mg/kg. Utvinns ur petroleum."

Annan sida på samma blogg: http://helahunden.wordpress.com/2009/04/28/propylgallat-och-propylenglykol/

"E321: BOTYLHYDROXITOULEN (BHT – syntetisk Vitamin-E)
Leverskador, lung- mag- och äggstockstumörer, kronisk urticaria (utslag som kliar och svider), blodförändring, , huvudvärk, hudblåsor, hals- och bröstsmärtor, kan skapa patologiska förändringar i hjärnan och öka aggressionsmönstren, konjunktivit (ögoninfektion), fortplantningssvårigheter, fosterskador, dermatit (hudsjukdomar), cancer, astma."

E 310: PROPYLGALLAT är en EU-godkänd antioxidant som används för att hindra fett från att härskna. Kan utvinnas ur trä och deklareras därför ofta som ”naturligt förekommande antioxidant”. Den är dock förstås alltid syntetiskt framställd och egentligen kan det kvitta hur den framställs, hälsoriskerna är desamma.
Kända biverkningar är bl.a:
Cancer, dermatit (hudsjukdomar), eksem, fortplantningssvårigheter, leverskador, svåra allergiska reaktioner.
Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner, särskilt hos astmatiker och personer som inte tål acetylsalicylsyra. Kan innebära hälsorisker för småbarn.

Som det även står där så äter vi ju varierat osv så  det är kanske inte så farligt för oss.. men det känns lite fel att äta den typen av vitaminer och antioxidanter ändå.. :3 Man kan tydligen kalla rätt mycket för ett nyttigt namn..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mooniq
0

OM man är intresserad av vad som KAN finnas i vår mat så tycker jag att man ska gå in på www.utbildningscenter.se klicka på nyhetsbrev och läs.. De håller även föreläsningar runt om i landet..

Det är en bra start att börja där o läsa om man funderar på vad maten kan innehålla.

Cool

[Mairah]
0

#14 Usch då, man blir snudd på mörkrädd av att läsa detta Obestämd

Det kan ju egentligen inte vara bra alls för någon, oavsett hund eller människa att stoppa i sig syntetiska vitaminer.

Anterrabae
0

Läser i stort sett alltid, på välkända varor kanske jag inte gör det i affären. Pga allergier och nybliven veganism så blir det mer läsa.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade