Mer ekologiskt
Tidigare så har jag inte tänkt så mycket på ekologiska produkter utan jag har tagit det som är billigast, eller det som jag vet är bra. Nu så har jag medvetet börjat byta ut olika produkter på ekologiska när de gamla har tagit slut. Nu senast så köpte jag ekologiskt grahamsmjöl och ekologiska krossade tomater.
Anledningen till att jag gör det är att jag har börjat fundera på vad det kan finnas för gifter i livsmedlen och hur de på sikt kan ackumuleras i kroppen och att de kanske till och med interagera med varandra så att det blir bara tok. En annan sak som börjar bli mer och mer viktig för mej är miljöbiten och livsmedelsproduktionen idag är alldeles för giftig för att det ska hålla i längden.
Brukar du köpa ekologiskt eller inte?
Ofta är det ju plånboken som måste styra vilket man väljer. Glädjande nog ser jag allt oftare att de ekologiska alternativen har samma pris som de traditionella alternativen. Miljöbiten är viktig så vi bör alla, så långt vi kan, tänka på den. En sak som jag dock starkt ifrågasätter det vettiga med, är när de ekologiska varorna har betydligt längre resväg till butiken än de traditionella varorna. I dessa fall väljer jag alltid det som kommer närmast ifrån.
/Désirée

Jag säger som DesK Ekologiskt när de är bäst, men hellre nära och lokalt än lång rakt och ekologiskt. har en bonde här brevid, han är inte ekologisk på pappret eftersom han tycker det är dyrt och omständigt. Men arbetar ändå efter ekoprincipen.. Närproducerat och rent.
försöker värna om rättvist också, Vettiga villkår för alla inblandade.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tyvärr får pengarna bestämma för ofta, men i en ideal värld hade jag köpt närproducerat och ekologiskt.
Börjar fundera på att äta mer säsongsbetonat också.. vet bara inte riktigt när det är säsong på vad :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#4 Det brukar man se på priserna i affären
/Maria
Jag har också försökt köpa mera ekologiska varor. Brukar handla grönsaker och potatis hos bonden i grannbyn som har ekologisk gårdsförsäljning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Närprocucerat är inte alltid bäst då man inte vet vad nära är. Det läste jag senast i gårdagens tidning. Dessutom så belastar inte transporten så mycket som man trodde. Tyvärr ingen länk. Mem jag väljer självklart det som kommer nära ifrån t.ex tomater fast de är lite dyrare än tomater från Holland.
Bil köpte vi en ny förra sommaren och det är en miljöbil då den går att köra på E85. Elbil är jag lite mer misstänksam mot då man inte vet var elen kommer från och hur länge ett batteri håller och vad man ska göra med de gamla batterierna.
Nej jag köper inget ekologiskt då det finns grännsvärden för vad det få förekomma i mat.
Närproducerat innebär väl lite att man kan få reda på vart ifrån nära är Granngården, bonden här brevid är lagom
Annars tycker jag att grannstaden, eller grannkommunen är ok det med.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Hade jag haft råd så hade jag självklart köpt mer ekologiskt, men lever man under existensminimum så gäller det att ta det billigare alternativet om man inte vill svälta. Går dock sakta men säkert över på mer och mer ekologiskt och krav-märkt på olika produkter, dock mest torrvaror. På många produkter så skiljer det bara någon krona och är det sånt som jag inte köper särskilt ofta så har jag inga problem att välja det ekologiska, grönsaker och frukt kostar dock alldeles för mycket för att jag ska ha råd att välja det dyrare.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Visst är det trist att ekologiska varor är dyrare. Fast samtidigt så är det ingen garanti heller att de ekologiska varorna verkligen ÄR så ekologiska som de utger sig för att vara. Har hört mycket om det här. Så vad ska man tro egentligen?
Man måste vara insatt i mycket nuförtiden.. 
Jag har brukat köpa billiga tomater och grönsaker på Lidl. Deras grönsaker är väldigt besprutade istället har man också fått höra.
Chiquita bananerna var väl också en av de värsta bovarna i dramat tidigare vad gäller giftbesprutning? Arbetarna dog ju som flugor ett tag Har det blivit bättre?
Gevalias kaffe hör också till de mest besprutade kaffeodlingarna.
(Apropå gifter och besprutningar)
l

Numera så köper jag alltid ekologiska bananer för jag tycker att de är godare. Sedan så är det ju en glädjande bonus att de inte är besprutade och på så sätt även nyttigare.
I boken Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson så kan man på sidan 169 läsa att det på en hektar vanlig bananodlig används ca 50 kg bekämpningmedel. För att man ska kunna relatera till någonting så får man även veta att potatisen, som är den mest besprutade grödan i Sverige, får ta emot 4,5 kg bekämpningsmedel.
Fotnot: En hektar motsvarar 10 000 kvadratmeter eller 0,01 kvadratkilometer, och motsvarar en kvadrat med sidan 100 meter.
Är ju inte klokt!!!