Vilka smakkombinationer gillar du?
Det finns 5 grundsmaker som människan kan känna.
1.5 Umami
Källa:Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/GrundsmakVilka smakkombinationer gillar du bäst?

Jag älskar surt, det är helt klart min favorit. Ofta kombineras det med sött (i godis) men jag föredrar det nog med salt. Sötman döljer för mycket av det sura medan saltet väger upp det bättre.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag gillar surt och salt 
/Désirée
Salt och sött
eller salt och surt.
Salt skare va' 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Surt är min stora favorit, följd av salt.
Umami är jag inte klar över hur det smakar.Jag läste på wikipedia, men jag har svårt att hitta den gemensamma nämnaren för ansjovis, ost och kött. Finns det något som smakar av bara umami?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Buljong har utpräglad umamismak, kål lika så. Man skulle kunna säga att det är det där i smakpaletten som ger botten, det som gör att smaker kommer samman och inte ger ett så spretigt intryck.
Jamför fyllig kalops och en som är tunn och saknar något, som en buljongtärning skulle kunna lösa. Där har du umami.
//Ida
Fett, umami och salt mmmmm!
Sött är jag inte mycket för. Saltet måste dock vara kombinerat med fett, annars gillar jag det inte!
#6 Det var en bra förklaring. Jag ska koncentrera mig och smaka av riktigt riktigt ordentligt nästa gång jag lagar något med buljong. 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#8 Gör det, aromat smakar umami och salt också, det är ju smakförstärkarna som är syntetisk umami. Bovarna E620-625 ökar umamismaken.
//Ida
Först salt, sedan sött 
Salt