Kaffe någon?
Vilket typ av kaffe gillar du?
Kok? Brygg? Percolator? Andra sorter?
Hur vill du ha ditt kaffe? och till vad?
Berätta hur just din kaffestund brukar se ut, och hur den HELST ska se ut.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag dricker helst soyacappuchino, slätt eller möjligtvis med en liten chokladbit eller skorpa till.
Oftast är det nymalt percolatorkaffe här hemma. Med hembakt bröd, eller någon liten kaka. Det är även gott med en mashmallow eller två till kaffet.
//Ida
Allra helst tycker jag om en god kopp Zoega hos mormor eller moster med lite fika tll :) eller en god smörgås :D
Jag fixar i caffetier, och då med mjölk. Köper jag kaffe ute så kör jag på svart med grädde och gärna en muffins till.
Jag har inte druckit kaffe sedan 2003, då på den tiden, drack jag bara Zoégas skånerost.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zoegas Skånerost, med vårt egna vatten och mycket mjölk. En stor kopp som jag kn ta stora, lagom varma klunkar ur medans jag promenerar runt i huset och bara finns.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det blir mycket bryggt kaffe morgon, middag och kväll. Det går bra att få, men jag kan bli lite retlig om jag fikar ute och får kaffet i en hög mugg i stället för kaffekopp med fat.
Det har hänt att en ung expedit inte ens begriper vad som menas med kaffekopp och att det ska vara ett fat till den. Vid ett tillfälle fick jag en tekopp med assiett under sedan jag förklarat ingående hur det ska vara.
I en sån här menar jag att vanligt, bryggt kaffe ska serveras.
Jag känner igen det där! Jag är inte så känslig själv, mycket styrs av bekvämlighet med mugg, men jag har familjemedlemmar där det är oerhört viktigt. jag har själv inskaffat en riktig kaffeservis ekonm för deras skull. I och för sig så dricker jag gärna brygg-, kok- eller perkulatorkaffe i just kaffekopp. Personligen är jag inte så noga med fatet, men jag gillar det tunna godset. Dricker då gärna på bit. 
Men du, kaffe ute, i kopp med fat, då är ju kopparna lika grova som muggar. Gör det så stor skillnad, mer än att kaffet kallnar fortare? Nu blev jag nyfiken. För mig är tjockleken på godset viktigare än fatet, om du förstår vad jag menar.
//Ida

#8 Det var just det. Kaffet svalnar snabbare i en vid kopp så att det blir drackbart efter en kort stund. Fatet ska vara med för att lägga skeden någonstans (om man rör om lite socker eller grädde i kaffet). Det bör alltså serveras så på ett kafé av omtänksamhet om kunderna.
Visst dricker jag också kaffe i mugg när jag vill smutta på det länge, men jag tycker inte att det vore så smart om jag behövde sked. Då kan man sticka skaftet i ögat, för inte lägger man ifrån sig skeden på bordet eller (ve och fasa) på duken.
Aha, det där med snabbt avsvalnande råder det delade meningar om. Jag och ena halvan av familjen föredrar modellen av kaffekopp som är rakare, högre i stället för vid.just för att det inte ska svalna så fort. Hade helt underbara kaffe- och tekoppar (båda med fat, men olika storlekar) men jag gav bort dessa då kaffe och te svalnar för fort i dem. Blev bara besviken varje gång jag använde dem. Andra halvan av kaffekoppsfantasterna i familjen vill ha vid kopp. Den SKA vara vidare än hög.
Jag kan tänka mig att det har med om man har mjölk i kaffet att göra eller inte. Jag har det, och det kyler ju kaffet något så man vill inte att det svalnar fortare. Han som däremot vill ha vid kopp dricker kaffet utan mjölk men med lite socker, alltså varmare till att börja med.
Skedproblemet håller jag med om, Jag dricker inte gärna med sked i muggen. När jag har mugg så har jag oftast en assiett med till mackan/kakan, då lägger jag skeden där. Annars är jag utan eller lånar makens en snabbis (han har skeden kvar i muggen utan att det stör honom)
Man kanske skulle maila div kafféer med en länkhänvisning till denna tråden så de får veta hur vi vill ha det, hur bra det kan vara 
Första gången jag drack kaffe och tyckte det var gott, blev jag serverad kokkaffe i fin, tunn kopp och fat. Drack kokkaffe länge efter det.
//Ida
Jag har inte något i kaffet, men vill ändå ha en hög smal kopp eller mugg 
Kaffe lär vara rena hälsodrycken
men det visste vi förståss redan 
/Désirée
Det är mycket med kaffet, men det är ett MÅSTE. Får jag inte morgonkaffet är jag en dålig människa med blodsockret vid fotknölarna. Efter kaffet kommer jag i balans, får goda idéer och hyllar livet. Så visst är det beroendeframkallande!
Numera blir det mest frystorkat pulverkaffe. Av lättja. Men jag har en bra och noga utvald espressokanna hemma samt bryggare. De användes flitigare förr. På stan kan jag gärna ta en cortado för att pigga upp livsandarna och skynda vidare i vimlet.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Kaffe är ett minne blott för mig. Fick lov att sluta med det . Visst saknar jag det, men vad gör man när man känner att kroppen inte tål det. 
Fast på den tiden jag drack så var det både Löfbergs lila eller Gevalia som gällde. Bryggkaffe.

Gevalia, och självklart kokkaffe! Utan mjölk och socker, det ska vara svart. Förr drack jag med en skvätt mjölk i, men mest för att jag alltid brände mig på tungan annars.
Angående mugg eller kopp så spelar det ingen roll. Mugg är ioförsig bättre då det håller kaffet varmt längre och jag dricker långsamt.Glas vill jag inte ha däremot, gillar inte känslan.
Qui dormit, non peccat
Jag var en Zoega-fan av gigantiska mått. Drack gärna 2 liter perkulatorbrygg om dagen. Har fått avprogrammera kaffet och nu kör jag Gevalias koffeinfria eller Kahl kaffe koffeinfritt Colombia. En skvätt mjölk eller grädde i kaffe vill jag gärna ha men dricker det även svart. Nu blir det 2 - 4 muggar kaffe/vecka. Sömnen är bättre och jag är lugnare på insidan, första veckan var jag dödstrött men nu är jag pigg igen - utan koffein.
Jag har läst om koffein - det borde nog fler göra. Koffein ställer till det i kroppen om man dricker mycket kaffe (över 5 dl/dag).
googla koffein blodsockernivå och det kommer upp flera mycket bra artiklar
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ja jag blev fundersam. Livsmedelsverket rekommenderar ca 3.75 dl kaffe/dag.
koffein gör att kroppen lakar ur på magnesium och kalcium - två mycket viktiga ämnen som kroppen verkligen behöver - jag valde att ta bort det vanliga kaffet för jag vill inte ha "knäckebröd"skelett..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag hamnar under den rekommendationen, dricker hellre gott kaffe än mycket kaffe
Kopparna som hör till min espressomaskin rymmer knappt en deciliter och jag dricker inte ens en sån om dagen.
/Désirée

Godast är kok-kaffe (varför jag nu inte gör det själv).
Här hemma brygger vi kaffe (gevalia/löfbergs/maxwell house)
Dricker sällan i min ensamhet.
Första koppen blir vid 14tiden när sambon vaknar.
Jag har dragit ner en hel del på kaffeintaget. Det var inget som jag planerat, utan det bara blev så
.
Nu blir det 2 köppar på em & en på kvällen. Ibland fler & ibland färre.
Dricker oftast en slät kopp (inget socker/mjölk/grädde)
Men det är gott med en liten chokladbit till 

Med socker :) och kanske havregrädde i, eller blandat med choklad. Jag gillar inte kaffe men det har blivit en vana. Har alltid en kopp på skrivbordet när jag är på jobbet, men dricker bara om jag är väldigt trött när jag är hemma.
Bryggkaffe ska det vara, allt annat är blä hehe :D
Och jag måste ha mjölk & socker i :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag dricker bara starkt kaffe, gärna typ espresso fast i normalstor kopp
Haha, dock dricker jag det inte så ofta, max 1 gång/vecka