Plus kollar pris på diet
Programmet Plus kollar vilken diet som är dyrast av ISO, LCHF och Anpassad Medelhavskost.
Iso var dyrast och Anpassad Medelhavskost billigast.
De tittade också på Nutrillet och det verkar som att det inte alls var bra för kroppen. Man gick på svält ganska fort verkade det som.
Länk till svt play:http://svtplay.se/t/102796/plus

De fick tre menyer och sedan så köpte de de billigaste råvarorna de hittade till alla dieterna. Efter det så räknade de ut vad de kostade per person och vecka att äta efter de olika dieterna. De räknade bara på åtgången i receptena.
ISO 700kr per person och vecka
LCHF 630 kr person och vecka
Anpassad Medelhavskost 450kr per person och vecka
Oj, men så mycket tyckte jag inte att det kostade för oss på lchf när vi gick på det!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Mat är ju dyrt överhuvudtaget nuförtiden , så det kanske inte spelar någon roll om man går på någon speciell diet.
Sant…
//Ida
Jag skulle inte ha råd att äta om min mat kostade så mycket. Lägger i snitt 200:- i veckan på mat (100-300:-) och äter vegankost.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Min kostnad ligger på samma som Namikos och även jag håller mig till vegankost :)
Så mycket kostar vi för 2 personer/vecka som LCHF kostar per person där :S Kan ju inte stämma?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Allt handlar ju om vilka råvaror man väljer. Man kan äta billigt i alla dieter, och man kan äta dyrt om man väljer det.

#9 Okey :)
Beror kanske på vart man bor med?
För kan ju skilja mellan butikerna beroende på vart i landet man bor
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo helt klart, det är dyrare att äta i Stockholm än i Göteborg.. tex.
Sen är det ju klart att det måste variera på vad man väljer att laga till
Personligen äter jag nog halvdyr veganmat. Matkontot är ganska högt eftersom vi är allergiska och även har massa specialprodukter. Ekologiskt är ju tyvärr dyrare än konventionell mat och så vidare.
Tror till exempel inte att många skulle betala runt eller strax över 40 kr för en liter yoghurt, till vardags. Men sån är dealen om man inte tål mjölk. Eller mjölk för 20 kr litern.. (nu kommer jag undan den, eftersom jag gör min mjölk själv men i alla fall)
//Ida
#12 Min kompis berättade att när hon bodde i Norge fanns det typ en variant mjölk som var laktosfri och kostade 27 NOK litern…
Eländigt dyrt om jag får säga min mening

#12 hur gör man mjölk?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#13 Laktosfria produkter är hiskeliga även i sverige, men inte fullt så illa som i Norge! Men allergiker och intoleranta kan man tjäna stora pengar på, med riktigt usel kvalitet emellanåt.. För vi har inget val.
#14 jag gör alternativmjölk, dvs havremjölk, soyamjölk, solrosfrömjölk, nöt- och mandelmjölk, sesammjölk osv. Oftast gör jag dem råa. Dvs jag lägger det jag vill göra mjölk på i blöt minst en timma, gärna över två. Mixar först med lite vatten så det blir slätt, sen fyller jag upp till en liter. Silar genom kaffefilter. Woalla, mjölk
Soya, och andra gjorda på baljväxter måste dock kokas också. Men det går det med.
//Ida